winkeldiefstal

anoniempje55
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

winkeldiefstal

#1 , 04 okt 2018 12:02

Ik zit momenteel in een psychisch heel moeilijke periode en loop vaak gefrustreerd en weet niet waarin of waaruit. Nu door die onmacht en frustratie heb ik een grote stommiteit en iets fouts gedaan, ik heb iets gestolen in n winkel. ik ben dan ook betrapt geweest, heb goed meegewerkt maar de security zei dat hij verplicht was de politie in te schakelen en dat indien ik mijn boete aan hen betaald had hier geen verdere strafrechterlijke gevolgen meer aan verbonden zou zijn. Als ik het achteraf bedenk was die security een gladde paling en mooiprater. Maar bon, neemt niet weg, wat ik had gedaan was fout, politie erbij, PV opgesteld. Ik ben eerlijk geweest en niet ontkend, had wel geen identiteitkaart bij. Nadien heb ik het gestolene gaan betalen plus een boete aan de winkel van 75 euro. Nu krijg ik een GAS-boete in de bus voor diezelfde winkeldiefstal en staat erop dat dit tot 350 euro kan bedragen of een alternatieve maatregel kan opgedragen worden. Hoe kan ik mij hiertegen verweren; ik heb al een beperkt inkomen door ziekte en heb het gevoel dat ik alsmaar dieper aan het wegzinken ben. Ik vind persoonlijk dat het betalen van die 75 euro aan de winkel al straf genoeg is en ik vind niet dat ik overlast heb veroorzaakt want ik heb eerlijk en braaf meegewerkt, de security zei dat zelf. Ik heb op het internet al documenten gevonden om een verweer in te dienen, maar ik vraag me af welke redenen gezien worden om een lage of geen boete te hebben. Het feit dat ik mijn fout erken, dat ik beperkt inkomen heb, dat ik psychische problemen heb waardoor ik n stommiteit gedaan heb, dat ik eigenlijk niet echt voor overlast gezorgd heb en reeds aan de winkel een boete betaald heb (serieuze boete vind ik)?? of nog andere redenen? en welke redenen zullen eerder in mn nadeel werken? En wat kan n alternatieve maatregel zijn? Graag wat hulp, want ondanks mn fout, wil ik hier niet nog n financiële kater aan overhouden. Ik doe nl alles in mn leven om zuinig te leven zodat ik hopelijk ooit n eigen huisje zou kunnen hebben, want momenteel lijkt mn gezondheid er niet op te verbeteren al doe ik veel moeite om oplossingen te zoeken (en heb zelfs al dure therapiën gedaan). Ik ben zelf al slachtoffer geweest van verbale agressie, psychisch afkraken door n dr, inbraak bij mij thuis. van 2 eerste zaken kan ik helaas geen bewijzen tonen, dus kan ik er niks mee aanvangen , verbale agressie is trouwens door familie dus nog moeilijker. En van de inbraak heb ik recht op schadevergoeding maar hen nog altijd gene frank gezien..(zijn dat ook redenen van verweer?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 05 okt 2018 22:46

Dit staat in de strafwet die van toepassing is art 461 en 463 .
In andere artikels staat dat er meerdere mogelijkheden van bestraffing zin ...een ervan is de afwikkeling via een G.A.S. regeling en ja die gaat tot 350 €.

Wat u in de winkel betaald hebt zal de burgerlijke schadevergoeding zijn voor de winkel - dit zou nu ook mogelijk zijn.

De politie en het opgesteld PV gaan naar de bevoegde overheid die instaat voor het openbaar belang.

Ga eens praten bij een www.caw.be uit uw omgeving.
Uiteindelijk komt de zaak al niet voor de rechtbank en krijgt iu geen strafblad.



HOOFDSTUK I. - DIEFSTAL EN AFPERSING.

Art. 461. Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal.
(Met diefstal wordt gelijkgesteld het bedrieglijk wegnemen van andermans goed voor een kortstondig gebruik.) <W 25-06-1964, art. 1>

Art. 462.Diefstallen gepleegd door een gehuwde ten nadele van zijn echtgenoot, door een weduwnaar of een weduwe wat zaken betreft die aan de overleden echtgenoot hebben toebehoord, door afstammelingen ten nadele van hun bloedverwanten in de opgaande lijn, door bloedverwanten in de opgaande lijn ten nadele van hun afstammelingen, of door aanverwanten in dezelfde graden, geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding.
[1 Het eerste lid is niet van toepassing wanneer deze diefstallen zijn gepleegd ten nadele van een persoon die kwetsbaar is ten gevolge van zijn leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid.]1
Ieder ander persoon die aan deze diefstallen deelneemt of die de gestolen voorwerpen of een gedeelte ervan heeft, wordt gestraft alsof [1 het eerste lid]1 niet bestond.
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 37, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>

AFDELING I. - DIEFSTAL ZONDER GEWELD OF BEDREIGING.

Art. 463.Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(In het geval bedoeld bij artikel 461, tweede lid, bedraagt de gevangenisstraf echter niet meer dan drie jaren.) <W 25-06-1964, art. 2>
[1 Het minimum van de straf bedraagt drie maanden gevangenisstraf en vijftig euro geldboete wanneer de diefstal werd gepleegd ten nadele van een persoon van wie de bijzonder kwetsbare toestand ten gevolge van de leeftijd, zwangerschap, een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid duidelijk was of de dader bekend was.]1
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 38, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>

Rapture
Berichten: 124

#3 , 08 okt 2018 13:41

Die winkel had het recht niet om 75 euro "boete" op te leggen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 okt 2018 14:38

Die winkel had het recht niet om 75 euro "boete" op te leggen.
Ik vermoed dat dit niet echt een "boete" zal geweest zijn, maar één of andere vergoeding voor de administratieve rompslomp die zo'n winkeldiefstal met zich meebrengt. Als de TS deze vergoeding niet betaalde, zou de winkel bijvoorbeeld naar de rechtbank kunnen stappen en alle kosten die voortvloeien uit die winkeldiefstal (personeel dat daar toch enige tijd moet mee bezig zijn, eventueel image-schade omdat de politie moest langskomen, etc, etc...) kunnen terugvorderen bij de TS. Ik denk dus dat die €75 als minnelijke schikking voor die schade moet gezien worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 08 okt 2018 22:30

Is sedert juni 2017 opgenomen in de wet dat winkelier 'schadevergoeding' kan vragen en krijgen. Politie schrijft dan PV waar een minnelijke regeling aan vast hangt
Anders wordt het correctionele rechtbank.

anoniempje55
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 okt 2018 10:05

welk verweer kan ik voorleggen om geen of zo weinig mogelijk GAS-boete te krijgen?? Uiteindelijk was ik niet de vragende partij om politie erbij te halen, dat was de winkel, ik wou de boete aan hen betalen zonder politie.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#7 , 09 okt 2018 10:18

Natuurljk haalt men de politie erbij. Diefstal is een strafrechtelijk vergrijp en dus een zaak tussen u en de maatschappij, vertegenwoordigd door het openbaar ministerie.

De vergoeding die u aan de winkel heeft betaald, kan je beschouwen als het afkopen van de burgerlijke partijstelling - ze zullen voor de rechter geen schadevergoeding vorderen. Die vergoeding is perfect legaal maar om dan te stellen dat er geen straf meer hoort te komen, daarin kan ik niet volgen.

Indien men u de mogelijkheid geeft om het proces af te kopen - GAS of minnelijke schikking, zou in daar zeker op ingaan. Wat wint u als het voor de rechter komt?

Het bewijs in strafzaken is vrij, maar gelet op het heterdaad karakter heeft het parket dit met twee vingers in de neus bewezen. U kan uw persoonlijke situatie uitleggen aan de rechter, dit kan op twee manieren uitdraaien.

Men kan mild zijn en begrip tonen of men kan de idee krijgen dat u uw fout niet inziet en u verschuilt achter uw situatie, dan is men doorgaans streng. Hangt van de rechter af.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 okt 2018 10:33

welk verweer kan ik voorleggen om geen of zo weinig mogelijk GAS-boete te krijgen?? Uiteindelijk was ik niet de vragende partij om politie erbij te halen, dat was de winkel, ik wou de boete aan hen betalen zonder politie.
Pardon? U was zeer zeker vragende partij! U begaat een daad die strafbaar is. Als u niet wenst dat er politie bijgehaald wordt, bega dan geen winkeldiefstal!

Het is een beetje de omgekeerde wereld, hé. Jij begaat een strafbaar feit, en bent nu kwaad omdat je ervoor gestraft wordt. Beetje serieus blijven, hé. Als je geen boete wenst, steel dan niet. Zo simpel is het. Een winkeldiefstal plegen en achteraf dan zeggen: "Jammaar, ik wil wel zo weinig mogelijk betalen, want het is niet mijn schuld dat ik betrapt werd en dat men er de politie bijgehaald heeft." is de wereld op zijn kop, hoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

anoniempje55
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 okt 2018 21:27

hé zeg, ik weet heel goed dat het een fout was en een grote stommiteit hé, dus zeker niet de wereld op z'n kop maar een GAS boete?
... en al die dingen die nooit bestraft (kunnen) worden, want de verbale agressie waar ik al mee geconfronteerd werd en dazt die persoon zat was is dikke bullshit ook, maar bewijs verbale agressie maar ns hé, onmogelijk dus..maar de kwetsuur blijft wel jarenlang aanwezig...dus ik heb zeker mijn deel smeerlapperij als slachtoffer gehad ook zulle..en nee dat rechtvaardigt geen diefstal, maar iedereen kan ns een fout begaan, een straf hoort wel in proportie te staan met de fout..

anoniempje55
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 okt 2018 21:31

agressie, alcoholisme fiscale fraude, zwartwerk wordt allemaal redelijk geaccepteerd in deze maatschappij, maar n kleine diefstal (want veel was t niet, ook al was t fout dat weet ik ook)...hohoho dat is dé schande, maar hoevelen hebben geen muziek illegaal gedownload...wel dat is ook diefstal...en velen deden het en men lachte er ns goed mee..
Ik zoek mogelijkheden om mij te verweren en een lage GAS boete te bekomen, mag dat..ik ben allesbehalve ne rijke mens, maar ook gene perfecte mens ..dus ja, ik heb n fout begaan...

anoniempje55
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 okt 2018 21:36

En om nog ns bij de diefstal te blijven, ik heb wel n serieuze schadevergoeding van 75 euro extra (bovenop waarde gestolene) betaald hé en heb niet moeilijk gedaan ook nie..en dan nog n GAS boete erbij (die 350E kan zijn) hallo?? proportionamiteit van straf is da niet...ik heb van in t begin toegegeven dat ik n fout heb begaan dus gene zever daarover hé

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 09 okt 2018 21:38

Inderdaad dat heeft niets met de diefstal te maken en doet dus ook niet ter zake.
Minimum straf is als u het dan toch wil weten aangegeven in het strafwetboek.
Dus u kan daar altijd voor gaan bij de rechter.
De andere mogelijkheden zijn gunsten maar dat schijnt u niet te begrijpen.

Wat de anderen doen heeft ook niets met u te maken.
Dat soort reacties krijgen de overheidsdiensten constant te horen...en inderdaad tot in de rechtbank.

Uw redenering klopt van geen kanten.
Onze prof strafrecht zei indertijd of het nu een appel of een snoepje is dan is het nog strafbaar lees aub eens de definitie van diefstal.

U kan altijd art 71 pleiten voor de rechtbank... misschien iets om eens over na te denken.

anoniempje55
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 okt 2018 12:39

welja, hoe kan ik n gunst qua Gas-boete bekomen, om het in uw woorden te formuleren, want nogmaals ik besef heel goed dat ik n fout heb gemaakt...


en liever geen rechtbank, al zijn er die zo van hun parkeerboete of snelheidsboete afgeraken en het lukt hen nog ook..en dat zijn ook fouten die n feit zijn.. (en dat zijn meestal begoede personen, zien zij hun fouten in ..nee..ook eentje om over na te denken..

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#14 , 10 okt 2018 13:25

Schrijf een brief naar de sanctionerend ambtenaar waarin u aangeeft waarom u volgens u geen straf hoort te krijgen. De ambtenaar hoeft er geen rekening mee te houden. Beroep tegen de beslissing is bij de politierechtbank.

Persoonlijk vind ik het bestraffen van winkeldiefstal dmv GAS verwerpelijk en een uitholling van het systeem.

Een tip uit de praktijk: hou uw ‘maatschappij kritisch denken’ en vermeende ‘klassejustitie’ voor u in de rechtbank, het werkt averechts.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

anoniempje55
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 okt 2018 14:15

welke argumenten worden dan wel als gunstig gezien door zo'n sanctionerend ambtenaar?

Iik ga er alvast inzetten dat ik spijt heb van mn fout (en dat is ook écht zo), dat ik n beperkt inkomen heb en elke boete dus (te) zwaar aankomt, dat ik geen verdere problemen wil...zijn dat degelijke argumenten?


Best niet schrijven dat ik 'onbewust' gehandeld heb uit frustratie en niet goed in mn vel zitten misschien (is wel zo en reden geweest, ik was zeker niet doelbewust ginder om te gaan stelen..)


opm terzijde : Als n mens al veel ellende meegemaakt heeft en slachtoffer is geweest zonder dat men dit kon aankaarten zodat daders straf kregen (men moet logischerwijs dit kunnen bewijzen)...dat zijn écht wel oorzaken dat men zelf foute dingen doet , daar ben ik van overtuigd en als men dat in de rechtbank vaak hoort, wel dat is omdat er ook grond van waarheid inzit. Ik weet met 200% zekerheid indien mn leven wat minder tegenslagen had gekend of ik wat meer geluk had gehad en ik bvb degelijke job zou hebben (en geen gezondheidsproblemen dus).., dat ik zoiets nooit gedaan zou hebben. ik weet niet of jullie in het rechtssysteem actief zijn, zoja, denk daar echt maar ns over na.. N mens die niet gelukkig is, doet ...stomme dingen dan missch.. niet altijd maar soms wel;

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”