Gepakt met cannabis

Michelangelo98
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Gepakt met cannabis

#1 , 30 sep 2018 22:40

Dag iedereen,

Ik ben dit weekend naar een hiphop feestje geweest en ben gepakt met een jointje en minder dan een gram cannabis op zak.

Situatieschets:
Ik was met m’n vriendin een jointje aant draaien in de straat waar dit feestje doorging (we hadden ons afgezonderd van de straat door achter een soort “elektriciteithuisje” te gaan zitten). Terwijl ik aan het rollen was komen er 2 agenten om de hoek. M’n joint heb ik moeten weggooien en m’n resterende wiet heb ik moeten afgeven.
De agenten vertelde me dat ik een boete rond de €150 kan verwachten en dat dit op m’n strafblad komt. Hij vertelde me “dat is jammer, want je gaat nu bekend staan als drugsgebruiker en dit kan later bij sollicitaties u de das om doen”.


Mijn vragen:

- komt dit wel degelijk op mijn strafblad? (want ik moet niet voor de rechtbank verschijnen)
- is er iemand die ooit voor hetzelfde “gepakt” is en die hier (geen) problemen mee heeft gekregen tijdens sollicitaties?
- indien dit op m’n strafblad komt, kan dit dan ooit nog verdwijnen? (Ben 20 jaar)


Waarom heb ik dit topic aangemaakt:

- Ik wou opzoeken of dit wel degelijk op m’n strafblad komt. Ik dacht van niet (aangezien ik niet voor een rechtbank moet verschijnen).
- op andere forums heb ik gelezen dat geldboetes onder de €500 na 3 jaar (zonder incident) terug verdwijnen.
- kortom heb nergens een éénduidig antwoord gekregen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 30 sep 2018 23:15

1. Als het enkel door de politie afgehandeld wordt, zonder rechtbank, mits betaling van een onmiddellijke inning, zal dit inderdaad niet op je strafblad komen.
En zelfs al komt het voor de rechtbank, dan zal het er enkel op komen als de rechter je schuldig acht en een straf geeft. Bij een drugsbehandelingstraject gebeurt dit bijvoorbeeld niet (nét omwille dat je dan een blanco strafblad kunt behouden aangezien je kunt bewijzen voor de rechter dat je je leven gebeterd hebt).
2. Het hangt ervan af of je je strafblad nodig hebt voor je job. In veel sectoren wel. Ikzelf heb dit nog nooit nodig gehad voor mijn vaste jobs, wel voor mijn vrijwillige jobs waarbij ik in contact kom met mensen.
3. Ja, maar niet vanzelf. Je kunt na een aantal jaar eerherstel aanvragen.

Michelangelo98
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 okt 2018 00:18

1. Als het enkel door de politie afgehandeld wordt, zonder rechtbank, mits betaling van een onmiddellijke inning, zal dit inderdaad niet op je strafblad komen.
En zelfs al komt het voor de rechtbank, dan zal het er enkel op komen als de rechter je schuldig acht en een straf geeft. Bij een drugsbehandelingstraject gebeurt dit bijvoorbeeld niet (nét omwille dat je dan een blanco strafblad kunt behouden aangezien je kunt bewijzen voor de rechter dat je je leven gebeterd hebt).
2. Het hangt ervan af of je je strafblad nodig hebt voor je job. In veel sectoren wel. Ikzelf heb dit nog nooit nodig gehad voor mijn vaste jobs, wel voor mijn vrijwillige jobs waarbij ik in contact kom met mensen.
3. Ja, maar niet vanzelf. Je kunt na een aantal jaar eerherstel aanvragen.
Merci’kes voor je snelle reactie!

Reclame

Muffin123
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 okt 2018 00:19

Politie liegt vaak.
Heb vroeger eens 5g uit mijn autovenster gegooid bij een controle waar ik nooit meer iets van gehoord heb. (PV opgesteld)

Michelangelo98
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 okt 2018 09:54

Politie liegt vaak.
Heb vroeger eens 5g uit mijn autovenster gegooid bij een controle waar ik nooit meer iets van gehoord heb. (PV opgesteld)

Ja inderdaad had er ook al over nagedacht dat die agent aan het liegen was. Waarschijnlijk om angst in te boezemen.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 01 okt 2018 09:58

wat wel is, is dat je in de databank komt van de politie als druggebruiker. je zal dan ook veel makkelijker uit het verkeer kunnen geplukt worden voor een willekeurigecontrole als de politie je in het verkeer ziet.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 okt 2018 11:02

Politie liegt vaak.
Heb vroeger eens 5g uit mijn autovenster gegooid bij een controle waar ik nooit meer iets van gehoord heb. (PV opgesteld)
Het is het Parket die moet gevolg geven aan het PV, niet de politie. Zij stellen enkel vast

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”