Laster en eerroof

Mark123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Laster en eerroof

#1 , 30 sep 2018 11:32

Ik ben van plan klacht in te dienen wegens laster en eerroof gezien ik vaststel dat in een discussie over functionering van een buurtvereniging de verantwoordelijke ervan achter mijn rug mijn privéleven heeft uitgesmeerd. Hij heeft namelijk een brief geschreven aan de bevoegde dienst dat ik burenconflicten heb en nog meer onzinnigheden. Tot mijn verbazing kan ik geen inzage krijgen in het document omdat de dienst zich baseert op het artikel 13 van het decreet van Openbaarheid van Bestuur.
Mijn vraag is: kan het Parket het document opvragen wanneer een sterk vermoeden is van het lasteren van een persoon?
Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 30 sep 2018 11:39

Probleem is dat het parket laster en eerroof niet meer actief vervolgd.

Mark123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2018 12:06

Als mijn klacht geseponeerd wordt, kan ik toch naar de onderzoeksrechter stappen en mij burgerlijke partij stellen. Hij is dan verplicht het document op te vragen. Of zie ik het verkeerd?

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 30 sep 2018 13:13

Als mijn klacht geseponeerd wordt, kan ik toch naar de onderzoeksrechter stappen en mij burgerlijke partij stellen. Hij is dan verplicht het document op te vragen. Of zie ik het verkeerd?
onderzoeksrechter is niks verplicht. Als hij het nodig acht in het kader van het onderzoek kan hij dat doen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”