Hondenpoep in de tuin

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

Hondenpoep in de tuin

#1 , 29 sep 2018 14:04

Sinds enige tijd hebben we last van hondenpoep in onze tuin. Het gaat zeker om iemand die zijn hond komt weiden in onze wijk en hem onze voortuin laat binnenkomen. Daar vinden we bijna elke ochtend zijn souvenirtje.

Uiteraard zijn we het beu, en willen deze ververlende situatie aanpakken. Ik ben van plan om ’s avonds te gaan “posten” om die klootzak te betrappen. Ik vraag me echter af wat ik concreet kan en mag doen. Ik zou die mens het hoofd bieden, en hem dwingen om de poep van z’n hond op te pikken. Uiteraard kan ik niet van tevoren weten hoe hij gaat reageren. Het kan ook best gebeuren dat die mens gewoon wegloopt. Kan ik hem dan dwingen om zich te legitimeren? Het gaat immers om iemand die mijn eigendom stiekem heeft betreden.

Bij voorbaat dank voor wat advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 29 sep 2018 15:10

U vertelt de hondeigenaar dat als hij dit niet opruimt en zijn hond niet verhindert uw tuin nog als toilet te gebruiken, u klacht bij de politie neerlegt voor sluikstorting en vandalisme. Dat u een duidelijke persoonsbeschrijving zal meegeven en dat u reeds weet waar hij woont. Dat u een staal van de drol naar een labo zal sturen, zodat de identificatie van de hond bij matchende drollen 100% zal bevestigd kunnen worden. Nog een detail: als u vaststelt dat de mens zijn hond uitlaat zonder dat hij aangelijnd is, kan u er nog een klacht aan toe voegen. Uit de prakitjk kan ik toevoegen dat wij het zo aangepakt hebben met een halstarrige toiletgebruiker van ons voorerf. De mens in kwestie liet zijn hond gewoon vrij rondlopen tijdens de wandeling en elke dag op ons erf zijn gevoeg doen. hij wilde het niet opruiumen want het was volgend hem niet van zijn hond. Met dit verhaal is het toiletgebruik plots gestopt. Eerlijk gezegd denk ik niet dat ooit al iemand hondedrollen heeft laten testen om de identiteit van een hond te bevestigen. Maar het idee dat het technisch mogelijk was, deed de mens toch even nadenken.

adizal

#3 , 29 sep 2018 15:24

Maak er een foto of video van, volg hem tot waar hij woont, bel aan en wijs hem op de feiten en dat u daar bewijs van hebt. Vraag hem het te komen opkuisen, doet hij dat niet dan zeg je dat je de politie zult inschakelen.
Het rare is altijd dat hondeneigenaars hun hond altijd voor andermans deur zijn behoefte laten doen en nooit voor hun eigen deur....

Reclame

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#4 , 29 sep 2018 15:29

Dank u Eylis en adizal, het is ongelofelijk hoeveel onbeschofte mensen rondlopen. Het klinkt misschien in dit geval vreemd, maar dit verhaal toont volgens mij wat ik altijd geloofd heb, nl. dat dieren beter zijn dan mensen.
Misschien ook een foto maken van die mens, om hem te laten zien dat ik het echt meen…

Mark123
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 sep 2018 11:39

Wel oppassen met het respecteren van de regels van de privacy want dan kan de PV onwettelijk zijn.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 30 sep 2018 16:25

Hang een automatische wild infrarood camera (soms te koop bij Al.. voor ongeveer 50 €) maar richt die zo dat hij enkel uw tuin filmt, en niet de openbare weg. Als de hondeneigenaar erop staat, heeft hij huisvredebreuk gepleegd. Voor alle zekerheid kan je aan de ingang een bordje met camera-afbeelding hangen

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”