loondiefstal

prof
Topic Starter
Berichten: 3

loondiefstal

#1 , 01 apr 2008 12:15

Een vrijwilliger die een diefstal pleegt ten nadele van de VZW waarvoor hij regelmatig in een winkel staat, is dit dan loondiefstal/huisdiefstal of een gewone diefstal?
Volgens mij spreekt men enkel van loondiefstal als iemand in vaste dienst werkt EN een loon/wedde ontvangt. Of ben ik fout? :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vlaamie
Berichten: 80

#2 , 01 apr 2008 13:47

Eenvoudige diefstal (art. 461 Strafwetboek):
"Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal.
Met diefstal wordt gelijkgesteld het bedrieglijk wegnemen van andermans goed voor een kortstondig gebruik."

Loondiefstal (art. 464 Strafwetboek):
"De gevangenisstraf is ten minste drie maanden, indien de dief een dienstbode of een loondienaar is, zelfs wanneer hij de diefstal gepleegd heeft ten nadele van andere personen dan die welke hij diende, maar die zich bevonden hetzij in het huis van de meester, hetzij in het huis waar hij hem vergezelde, of indien de dief een werkman, gezel of leerling is, die de diefstal heeft gepleegd in het huis, het werkhuis of het magazijn van zijn meester, of ook indien de dief een persoon is die gewoonlijk arbeid verricht in de woning waar hij gestolen heeft."

Huisdiefstal (art. 467 Strafwetboek):
"Diefstal wordt gestraft met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar:
- Indien hij gepleegd wordt door middel van braak, inklimming of valse sleutels;
- Indien hij gepleegd wordt door een openbaar ambtenaar door middel van zijn ambtsbediening;
- Indien de schuldigen of een van hen de titel of de kentekens van een openbaar ambtenaar aannemen of een vals bevel van het openbaar gezag inroepen."

Uit voorgaande artikels kun je dus vaststellen dat het gaat om een gewone diefstal. Een vrijwilliger verdient normaal geen loon en valt dus niet onder het begrip dienstbode of loondienaar. Hij of zij krijgt enkel een onkostenvergoeding.

Ik zou u aanraden om eerst het gestolen bedrag terug te vorderen in der minne (zonder klacht en indien het om een klein bedrag gaat, vb 20 euro). Indien dat niet lukt of het om een groot bedrag gaat, raad ik u aan om klacht in te dienen en een raadsman te raadplegen om de vzw burgerlijke partij te laten stellen om het gestolen bedrag terug te vorderen.

De actuele versie van het strafwetboek vind je hier: http://www.fisconet.fgov.be/nl/?vrb.dll ... V1&titel=0

prof
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 01 apr 2008 20:46

bedankt voor het snelle antwoord en voor de link naar het strafwetboek. Was al een tijdje aan het zoeken naar een onlineversie die up to date en werkbaar is.

Thanx

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”