ruzie met dood tot gevolg

yannickg
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

ruzie met dood tot gevolg

#1 , 09 sep 2018 15:22

Hallo,
deze week kwam een tante op bezoek bij mijn overgrootmoeder, 97 jaar en ziekenhuispatiënt. De betreffende tante houdt er al jaar en dag van om bij iedere gelegenheid heftige ruzies te maken. Ook bij dit ziekenhuisbezoek was het niet anders. Ze moest zelfs verwijderd worden door personeel. Hierbij is mijn overgrootmoeder in shock geraakt, kon niet meer praten en schudde ernstig. De volgende dag is ze hierdoor overleden, dit werd vastgesteld door de artsen.

Dit lijkt mij eerder op een bewuste daad, waarbij de uiteindelijke afloop op z'n minst te voorspellen was. Ook verwijzend naar de eerdere ruzies, wist mijn tante al op voorhand dat het deze keer niet anders zou zijn.

nu mijn vraag: kan hier op enige manier gesproken worden van een misdrijf? onopzettelijke doodslag of dergelijke?

alvast bedankt :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 09 sep 2018 17:28

Vooreerst mijn deelneming. enerzijds zou het verband tussen de emotionele schock (de ruzie) en de dood zou vastgesteld moeten worden door een dokter. Anderzijds moet dan ook nog bewezen kunnen worden of die ruzie met voorbedachten rade werd opgezet met als doel de oma te doden. Lijkt me toch te sterk en hoe bewijs je dat dan. Er is ook de hoge leeftijd van de oma, die op dat ogenblik in het ziekenhuis verbleef.Dus er is een pathologie + ouderdom die in de eerste plaats de doodsoorzaak kan veroorzaken. De emotionele shock zal dit preces wellicht versneld hebben. Maar daar zal geen enkele dokter 100% zekerheid over kunnen geven. U kan de tante in kwestie wél een waarschuwing geven dat dit de laatste keer is dat ze oude, zieke familieleden verontrust en emotioneel schokt. Zoiets is echt not done en gezien het feit dat de personeelsleden haar uit de kamer gezet hebben (waarvan wellicht een personeelsrapport is opgemaakt) , kan je dreigen dat de volgende keer klacht neergelegd wordt bij de politie.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2018 21:50

Hoezo volgende keer?
De overgrootmoeder is gestorven!

Reclame

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#4 , 10 sep 2018 13:32

Beste

Het eeuwige onderscheid tussen causaliteit en correlatie.
Met een kerngezonde mens mag je ruzie maken tot sint juttemis. Die zal daar niet aan overlijden.

De oorzaak is dus vermoedelijk meer dan waarschijnlijk ouderdom en zwakke gezondheid. Waarbij de emotionele belasting mogelijk het druppeltje was dat de emmer deed overlopen.

Maar die emmer was al tot de rand gevuld. En dat was niet de fout van die tante....


Met excuses voor de metafoor maar enkel om dit duidelijk te maken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 10 sep 2018 17:28

ter verduidelijking aan Christophe: poster meldde in haar post dat deze tante niet aan haar proefstuk toe is. Ze stookt overal. Wel nu krijgt ze een ferme uitbrander.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 10 sep 2018 18:41

Politie kan in opdracht van het parket indien familie klacht indient van parket en daarna van onderzoeksrechter belast worden met een onderzoek wegens verdacht overlijden.
Normaal wordt en dan een niet vrijgave lichaam betekend door een officier in afwachting van de nodige machtigingen van zoeking - beslag op dossier en onderzoek van het lichaam door een wetsdokter en verhoor van alle betrokkene personeel en familie.

yannickg
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 sep 2018 22:40

Hallo iedereen,
eerst en vooral dank ik iedereen. Ik besluit uit de reacties dat het niet met zekerheid te zeggen valt (laat staan te bewijzen) dat het de intentie was van m'n tante om dit resultaat te bekomen. Alsook de leeftijd en medische toestand van overgrootmoeder, die niet veel meer nodig had, inderdaad de spreekwoordelijke druppel dus. Voor zover ik weet is twijfel voldoende om iemand vrij te pleiten. Ik laat het hier dus bij, misschien ook wel gewoon om verdere commotie in de familie te vermijden.

Hetgeen het de wrange nasmaak geeft, ook al zat het er aan te komen, is dat mijn zus 37 weken in verwachting is. Zus, ma, oma en overgrootmoeder vormen een viergeslacht. Een vijfde generatie met misschien een vijfde meisje was mooi geweest, maar heeft niet mogen zijn. Al zijn we wel dankbaar dat we ze zo lang bij ons mochten hebben.

nogmaals bedankt iedereen :)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”