Procedurefout?

Andy1880
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

Procedurefout?

#1 , 02 sep 2018 08:29

Beste mensen,

voor een kameraad van mij stel ik hier enkele vragen. Hij is recent door het Hof van Beroep veroordeeld tot 15 jaar cel voor zedenfeiten met minderjarigen, hij beweert nochtans dat er niets van waar is. Normaal gezien is het toch zo dat je bij je eerste verklaring dat je aflegt de mogelijkheid krijgt om vrijwillig de polygraaftest te doen?
Bij hem was dit niet het geval, hij heeft het intussen zelf al 4 keer vanuit de gevangenis aangevraagd maar word telkens geweigerd.

Nu is mijn vraag, als ze het zelf niet hebben voorgesteld, is dit dan een procedurefout? En mogen ze zomaar deze test weigeren als dit op aanvraag is van de man zelf? Dit zou voor hem het enige redmiddel nog zijn en ze ontnemen hem dat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 sep 2018 09:16

Ik weet niet vanwaar je u de feiten haalt?

Daar de polygraaftest in België nog niet wettelijk geregeld is !

En de Belgische Rechter is nog niet verplicht deze te aanvaarden.

Hoe zou dit dan een procedure fout kunnen zijn ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Andy1880
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 sep 2018 09:42

Dat is straf, want toen ik werd verhoord hebben ze mij zelf gevraagd of ik die test vrijwillig wou doen in Brussel.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 02 sep 2018 10:01

Dat is een optie, zeker geen verplichting langs eender welke kant.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 02 sep 2018 11:07

Gezien er geen juridische omkadering is, is er ook geen enkele verplichting vanuit het parket of gerecht om dit voor te stellen dan wel toe te staan. Vermits er geen procedures rond bestaan, kan dit ook onmogelijk als een procedurefout gezien worden.

De vraag is dan nog wat welke bewijswaarde de rechter aan die test zou geven, het openbaar ministerie heeft blijkbaar de nodige bewijsstukken aan de dag kunnen leggen om tot zo'n veroordeling te komen - in hoeverre zo'n niet al te objectieve test hier succesvol zou tegenin kunnen gaan valt nog af te wachten.

Gezien het een arrest van het hof van beroep is, is verder beroep ook niet meer mogelijk. En voldoende grond voor cassatie vormt dit punt in ieder geval niet.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 sep 2018 15:10

Ik vermoed dat je tochh een raadsman hebt, die je belangen zal verdedigen????
Deze weet perfect wat kan en niet, anders vraag je een pro-deo aan via de gevangenis

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”