Wettelijke zelfverdediging

Vesta
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Wettelijke zelfverdediging

#1 , 25 jul 2018 17:56

Goedendag,
Ik schrijf hier mijn verhaal, omdat mijn ex mij valselijk beschuldigd dat ik haar zoon van 42 zou geslagen hebben, ik was toen het voorgevallen is 71 jaar, en woon in Portugal de zoon van mijn nu ex vrouw is van haar eerste huwelijk. Hier mijn verhaal.
Stel je voor als dat voor de rechtbank komt, een 41 jarige valt een 71 bejaarde man met geweld aan omdat de bejaarde wilde naar huis rijden na verschillende stranden gezocht te hebben die de 41 jarige te druk vond (hij heeft mensenvrees) hij zat als passagier op de achterbank de bejaarde zat naast de zijn toenmalige vrouw die de auto bestuurde, de 41 jarige is razend uit de auto gesprongen en heeft de bejaarde man bedreigd langs de open autovenster, de bejaarde is uitgestapt, en de 41 jarige heeft onmiddellijk de bejaarde tegen een geparkeerde auto gesmeten, en heeft de vingers van de bejaarde beginnen om te wringen, zelfs om ze proberen te breken, de bejaarde heeft zich afgeweerd, en we zijn terug naar huis gereden, eenmaal thuis heeft de 41 jarige de bejaarde man terug bedreigd in zijn eigen huis en in aanwezigheid van zijn moeder en zijn zoon, de bejaarde man heeft niet gereageerd op zijn uitdagingen.
Na die woordenwisseling heeft de bejaarde man besloten van de 4 resterende dagen, niet meer mee te gaan, en heeft zijn wagen ter beschikking gesteld van de 3 personen, waaronder zijn vrouw.
Ze zijn de 3 of 4 resterende dagen elke dag gaan zwemmen in de zee die in Portugal heel gevaarlijk is het is de Atlantische oceaan waar ze zelf wereldkampioenschap surfen houden, zelfs dat mijn vrouw zei dat ze zo goed plezier hadden, en zelf zwommen zoals dolfijnen. Wat is er daar gebeurd? Heeft hij daar ook in gevaarlijke plaatsen gaan zwemmen, er staan niet overal redders.
Hij was 8 dagen op vakantie bij de 71 jarige man waar hij de hele dag gevaarlijke sprongen en duikoefeningen deed in het zwembad, ook ging hij zwemmen in de zee tussen rotsen, en plaatsen waar het gevaarlijk en ook verboden was, hij is zelf terug geroepen geweest door redders.
Een maand na zijn vakantie krijgt hij een beroerte, en de 71 jarige bejaarde krijgt de schuld van die beroerte veroorzaakt door een harde slag die hij zou gegeven hebben wanneer de 41 jarige man de 71 bejaarde had aangevallen.
Mijn toenmalige vrouw die al wilde scheiden voor deze zaak is voorgevallen wilt tegen mij getuigen, zelfs dat ze heel goed weet en gezien heeft wat er gebeurt is, het was ook op haar vraag dat we terug naar huis zouden rijden als haar zoon moeilijk zou worden, want tijdens vorige vakantie van haar zoon waren er ook altijd problemen, nooit met mij, het ging altijd over hemzelf die moeilijk deed, hij weigerde bv. om naar een restaurant of strand te gaan als er en paar mensen aanwezig waren.
Nu mijn vraag is, kan mijn toenmalige vrouw of zijn zoon tegen mij getuigen voor een rechtbank, zelfs valse getuigenissen afleggen in mijn nadeel? Ik heb altijd gelezen dat naaste verwanten niet mogen getuigen?
Want ze zijn een rechtszaak tegen mij begonnen.
Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 25 jul 2018 18:33

Wie heeft bewezen dat de "bejaarde" de jongeling van 42 jaar een geprogrammeerde beroerte heeft bezorgd die eerst een maand later optreedt? Is de "bejaarde" een voodoo tovenaar? Lijkt wel een klacht wegens zwarte magie.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 25 jul 2018 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8840

#3 , 25 jul 2018 18:34

Is er toendertijd klacht neergelegd tegen u (bij de politie) dat u de zoon een harde mep zou verkocht hebben? Is hij bijeen dokter langs geweest om kwetsuren vast te stellen? zo neen: dan kan de familie in kwestie beweren wat ze willen, dan is het woord tegen woord en gezien ze het toen niet nodig vonden hier een PV van te laten opstellen: een geval van wederzijds duwen en trekken. . Ten tweede is het oorzakelijk verband tussen een mogelijke mep én 1 maand later een beroerte vrij moeilijk te bewijzen. Daarvoor had het al een slag van de hamer moeten zijn. (bloedklonter die ergens loskomt en in de hersenen de beroerte veroorzaakt) Voor zover ik in uw post lees, is niemand van die familie arts, dus zal een bevoegd arts autopsie moeten uitvoeren en bepalen of het handgemeen oorzaak van een beroerte kan zijn.In het kort: de familie zal u dan voor de rechter moeten dagen en een autopsie aanvragen. Mij lijkt het dat ze dat niet gaan doen. Ga niet verder in op insinuaties of beschuldigingen. Deze mensen zitten momenteel in een rouwproces en één van de fases daarin is dat men een reden zoekt waarom iemand overlijdt.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 25 jul 2018 19:02

Feiten vonden plaats op reis in Portugal? Dan kunnen ze hier geen klacht neerleggen. Dan moeten ze naar de Portugese politie.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 25 jul 2018 19:56

Rechtszaak begonnen? Voor welke rechtbank?
Bent u al gehoord door de politie op zijn minst dus voor een Salduz bis cat 3 verhoor?

Er moet zo wie zo al een oorzakelijk verband bewezen worden tussen de slag en de beroerte.
Dus dat wil zeggen dat hij een kleine ordner met doktersattesten moet hebben en MRI enz

Trouwens gezien de slagen in Portugal (bevoegde rechtbank is Portugal) ... wat voor bewijzen gaan daar van zijn?
Familie mag wel getuigen ...is uiteindelijk de rechter die zal beslissen.

Persoonlijk zou ik me daar niet druk over maken
Wel elke maal dat u nu nog wordt lastig gevallen melding bij politie doen.
Als er dan een strafbare bedreiging wordt geuit ( het is niet omdat u zich bedreigd voelt dat het een strafbaar feit is) zal de politie daar wel een PV van maken.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 25 jul 2018 21:30

Voor een goed begrip : ik lees hier wel over een autopsie, maar niet over een overlijden. Is het slachtoffer van uw slagen intussen overleden?


En inderdaad, ik denk dat het in Portugal zal voor de rechtbank komen, en het rechtssysteem zit daar misschien helemaal anders ineen dan hier.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 26 jul 2018 16:48

Wordt niet door TS aangehaald wel door @Eylis als een mogelijkheid eerder een wat als dus...

Vesta
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jul 2018 17:25

Bedankt voor jullie hulp.
Er is toen in 2015 een klacht ingediend bij de politie in België door zijn vader die het maar weet van horen vertellen, (zeker van zijn moeder) toen hij die beroerte gehad heeft, maar hij zelf kon toen niet goed spreken en was verward, dus een maand na zijn vertrek uit Portugal. de dokters zouden hebben vastgesteld dat het komt door een harde slag in zijn nek op de hoofdader. Hij leeft nog, maar met lichte een handicap, soms krijg ik een mail van mijn ex dat hij verlamd is, maar hij kan wel met een auto rijden?
Ik denk dat ze geld willen aftroggelen. Nu heeft de vader ook advocaten van Portugal genomen, wat ik niet goed begrijp is dat mijn ex zegt dat de rechtbank van Portugal de klacht ontvankelijk verklaard, en teruggestuurd heeft naar België. Ik begrijp ook niet hoe dat ze die klacht ontvankelijk hebben verklaard zonder mij verhoort te hebben, Portugal heeft mij zelf nog niet gecontacteerd.
En er is toch het recht op zelfverdediging, er waren geen andere getuigen, de zoon en de moeder zijn niet geloofwaardig, maar ja met die vreemde vonnissen dat men nu hoort uitspreken ben ik toch wat ongerust.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 26 jul 2018 20:50

sorry, blijkbaar ging ik er iets te snel van uit dat de beroerte fataal was. Maar in elk geval is een zware beroerte van een familielid tevens een verdrietige en heftige ervaring voor de naasten. Een vreemde wending (naar mijn idee) is dat de Portugese rechtbank (na ontvankelijkheidsverklaring) de zaak nu "terugstuurt" naar Belgie.

Issued
Berichten: 1227

#10 , 27 jul 2018 11:28

Een Belgische rechtbank KAN geen feiten behandelen/oordelen die niet in België hebben plaatsgevonden. Het Belgisch recht handelt enkel over Belgisch grondgebied.

Mijns inziens is u ex aan het liegen. U heeft tevens nog geen enkele boodschap ontvangen via officiële kanalen.

Verblijft u momenteel in Portugal als vast verblijfsplaats?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 27 jul 2018 12:36

Heeft de politie u al ondervraagd?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Vesta
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 jul 2018 13:39

Ja ik ben resident in Portugal reeds 10 jaar.
Nee ik ben niet ondervraagd geweest door de politie van Portugal, en heb geen enkele brief ontvangen van de rechtbank hier in Portugal.

KrisP
Berichten: 145

#13 , 27 jul 2018 13:42

Een Belgische rechtbank KAN geen feiten behandelen/oordelen die niet in België hebben plaatsgevonden. Het Belgisch recht handelt enkel over Belgisch grondgebied.

Mijns inziens is u ex aan het liegen. U heeft tevens nog geen enkele boodschap ontvangen via officiële kanalen.

Verblijft u momenteel in Portugal als vast verblijfsplaats?
Dit is te nuanceren.
In principe zijn in België enkel feiten strafbaar die, minstens gedeeltelijk, zijn gepleegd op Belgisch grondgebied.

Er zijn uitzonderingen:
- Misdrijven gepleegd door een Belg of met een Belgisch slachtoffer
- Zedenfeiten gepleegd op een minderjarige
- Terrorisme
- Mensenhandel en mensensmokkel
- Misdrijven gepleegd door Belgisch militairen
- Corruptie
Meestal is wel vereist dat de verdachte in België wordt aangetroffen.

Dan is er ook nog de zogenaamd ubiquiteitstheorie die zegt dat ook wanneer slechts 1 van de constitutieve elementen van het misdrijf in België werd gepleegd en de rest in het buitenland, het misdrijf in België vervolgbaar is.

Vesta
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 jul 2018 20:51

Dus met de ubiquiteitstheorie als ik het goed begrijp, zou zelfs als ik schuldig zou zijn van een misdrijf gepleegd in Portugal of bij voorbeeld naar Frankrijk verhuis, België mij niet zou kunnen vervolgen omdat de feiten zich in Portugal hebben voorgedaan, en Portugal kan mij ook niet vervolgen omdat het slachtoffer een Belg was?

Vesta
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 jul 2018 21:37

Ik heb hier een wetsartikel gevonden die zegt, Het artikel 156 Sv van het Wetboek van Strafvordering voorziet dat een zeker aantal personen, die door bloed of aanverwantschap met de verdachte verbonden zijn, noch opgeroepen, noch aanvaard zullen worden als getuige voor de politierechtbank. Dit geldt voor de bloedverwanten in opgaande en neerdalende lijn van verdachte, zijn broeders en zusters, de aanverwanten in dezelfde graad en ten slotte voor de man of de vrouw van de verdachte, zelfs na uitgesproken echtscheiding. Het artikel voegt er onmiddellijk aan toe dat het onderhoor dezer personen geen nietigheid voor gevolg heeft, indien noch· het Openbaar Ministerie, noch de burgerlijke partij, noch de verdachte er zich tegen verzetten. In de praktijk komt het hierop neer dat deze personen, wanneer zij werkelijk voor een juist inzicht van de zaak nuttig zijn, opgeroepen worden - hetgeen artikel 156 in zijn eerste alinea verbiedt - en dat zij door de rechtbank onderhoord worden, zo er geen verzet is vanwege het Openbaar Ministerie, de burgerlijke partij of de verdachte.

Franciscus, schreef dat familie wel mocht getuigen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”