Onterechte beschuldiging van diefstal van ex werkgever (IBO)

Jhonny
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Onterechte beschuldiging van diefstal van ex werkgever (IBO)

#1 , 21 jul 2018 19:26

Hey


Ik heb een probleem dat vandaag zich heeft voor gedaan..

Om het kort te schetsen krijg ik een Whatsapp bericht van mijn ex baas (2 weken geleden werd ik daar onder IBO ontslaan, een eenzijdige stopzetting op basis van verdenkingen, ZONDER BEWIJS!). Er staat in de wapp te lezen dat ik of 1 andere persoon (terwijl er 5 mensen in het bedrijf ALTIJD aanwezig zijn) dit sowieso zouden hebben gedaan, maar alles wordt op mij geschoven. Hij zegt uitdrukkelijk: om 14h moet je dit terug komen brengen, anders wordt er officieel klacht ingediend, de politie zal een sporenonderzoek uitvoeren op de verpakkingen.

In de app zit er een foto van 3 product verpakkingen die zouden gestolen zijn, om en beiden na een google search rond de € 1000 en dat is al veel geschat. Hij beweert dat het € 5000 is!
Ik heb niet getwijfeld en zelf de Politie gebeld, ik heb vrijwillig gevraagd of ze konden langskomen om eventueel een huiszoeking te doen om te bewijzen dat ik hier niks mee te maken heb; Niet mogelijk er moest een PV voor zijn zeiden ze mij.

Het eerste gedacht is dat mijn baas heeft gezien welke kosten er zijn verbonden aan het eenzijdige ontslaan van een IBO contract, en nu alles probeert op mij te steken.

Is er verder nog iets wat ik kan doen om mijn onschuld te bewijzen? Ik heb niet gereageerd op de app, bewust niet gedaan. Omdat ik 1e in shock ben en was, en ook mezelf vast alleen me erin de nesten mee werk. Als ik wat verkeerds zeg in een woedebui.

Dit is echt immens kut. Het was mijn eerste werk ervaring van 1.5 maand was al niet té prettig daar, maar nu dit er nog bij.. Ik twijfelde tussen school en werken, maar hij zit met mijn toekomst te spelen op basis van valse beschuldigingen..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#2 , 21 jul 2018 19:32

Als je aangesloten bent bij een vakbond, daar best langsgaan.
Ik ben geen jurist of advokaat, maar iemand ontslaan en beschuldigen van diefstal zonder bewijs, lijkt me ook wel iets waar je schadevergoeding zou kunnen eisen, is eventueel ook laster.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 21 jul 2018 20:24

Als er in z'n groep meerdere bestemmelingen zijn dan kunnen we ook al spreken van laster en of eerroof of lasterlijke aantijgingen.
Best niet op reageren maar van alles print screens maken en bijhouden.
En uw vakbond zijn werk laten doen.

Reclame

Jhonny
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jul 2018 20:50

Als je aangesloten bent bij een vakbond, daar best langsgaan.
Ik ben geen jurist of advokaat, maar iemand ontslaan en beschuldigen van diefstal zonder bewijs, lijkt me ook wel iets waar je schadevergoeding zou kunnen eisen, is eventueel ook laster.
Klopt hier heb ik al de stappen voor gezet. Verder moet hij mij ook uit betalen, natuurlijk staat geen enkele werkgever te springen om dit te doen.. Maar vals beschuldigen, zowel 2 weken terug en nu van diefstal. Gaat mij écht te ver..

Jhonny
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jul 2018 20:52

Als er in z'n groep meerdere bestemmelingen zijn dan kunnen we ook al spreken van laster en of eerroof of lasterlijke aantijgingen.
Best niet op reageren maar van alles print screens maken en bijhouden.
En uw vakbond zijn werk laten doen.
Klopt, ik reageer er gewoon niet op. En Maandag ga ik zelf naar de vakbond, maar dat zal een hopeloze zaak zijn. Ik was er al langs geweest om mijn ontslag aan te kaarten en de schadevergoeding enzovoort. Maar de persoon die dit regelt is momenteel op vakantie.

Momenteel zal het dan in de handen liggen van de Politie vermoed ik. Of kan een vakbond hier meer in beteken voor mij? Aangezien hij klacht gaat indienen bij de politie weet ik niet of de vakbond zich daar nog 1 iets van aantrekt..

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 21 jul 2018 20:58

Vakbond is arbeid- en sociaal recht
Politie is strafrecht.
Twee verschillende procedures.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 23 jul 2018 22:16

Is er verder nog iets wat ik kan doen om mijn onschuld te bewijzen?
Je moet je onschuld niet bewijzen

Wie je beschuldigt van strafbare feiten, zal die moeten bewijzen, ev. via een politie-onderzoek.

Ik heb niet gereageerd op de app, bewust niet gedaan.
Op zich niet slecht :wink:

Je kan, nu je wat gekalmeerd bent, mss wel een bericht terugsturen dat je die lasterlijke aantijgingen ontkent.

Zijn er nog andere geadresseerden van het bericht ?
Dat wordt effectief laster als de feiten niet te bewijzen zijn ... en dat is strafbaar.

Dit is echt immens kut. Het was mijn eerste werk ervaring van 1.5 maand was al niet té prettig daar,
Op zich niet slecht hé
Als 't er toch niet prettig was, geen verlies, zoek wat anders.

Jhonny
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jul 2018 15:33

Is er verder nog iets wat ik kan doen om mijn onschuld te bewijzen?
Je moet je onschuld niet bewijzen

Wie je beschuldigt van strafbare feiten, zal die moeten bewijzen, ev. via een politie-onderzoek.

Ik heb niet gereageerd op de app, bewust niet gedaan.
Op zich niet slecht :wink:

Je kan, nu je wat gekalmeerd bent, mss wel een bericht terugsturen dat je die lasterlijke aantijgingen ontkent.

Zijn er nog andere geadresseerden van het bericht ?
Dat wordt effectief laster als de feiten niet te bewijzen zijn ... en dat is strafbaar.

Dit is echt immens kut. Het was mijn eerste werk ervaring van 1.5 maand was al niet té prettig daar,
Op zich niet slecht hé
Als 't er toch niet prettig was, geen verlies, zoek wat anders.
Wat moet ik verstaan onder een politie onderzoek? Sorry, ik ben zelf een jonge persoon. Net afgestudeerd dus ben nooit in contact gekomen met deze feiten of er ook maar aan gedacht dat ik ooit dit ging meemaken.

Bericht sturen is sowieso geen optie denk ik. Dat werd afgeraden door de politie aan de telefoon. Screenshots nemen van alles werd zéér hard aanbevolen. Antwoorden was op eigen risico. Ik ben nogal een hevig persoon, en durf een antwoord geven wat mij misschien nog andere shit kan opleveren No-go dus :)

Qua andere geadresseerden, weet ik dit niet. Hij zegt in zijn bericht dat dit wordt doorgestuurd naar 1 andere persoon. (Ik vermoed en ben bijna zeker, dat dit de persoon is die ook, toevallig is ontslaan voor mij. Nooit contact gehad met deze persoon of dergelijke. Ik weet alleen zijn naam). Weet wel dat er 5 personen dagelijks in het bedrijf werken. En die hoogst waarschijnlijk niet verdacht werden! Of hij ze geloofde op hun woord.

Nee het was er niet prettig qua werksfeer. Qua job was dit mijn droomjob, heel dit gedoe schrikt mij af van de werkwereld. Daarom ben ik dus ook aan het twijfelen om eventueel nog mijn studies verder te zetten..

Jhonny
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 jul 2018 15:39

Weet er ook iemand hoe dit zit, als ik google gebruik vindt ik vooral info over diefstal op het werk als je er dan werkt.

Dit is vastgesteld 2 weken na mijn ontslag, mijn ontslag was dan ook een heel andere reden die ook een opgezet spel was, een officieel niet volgens de wetten is gebeurd. Dat vertelde VDAB mij, staat ook in mijn C4. Ik werd verdacht van het stelen van bedrijfsdata, maar bewijzen heeft hij zelf nooit kunnen leggen. Hij dreigt er ook mee op whatsapp, als dit uitkomt dat ik dit ben dat hij hierin verdere stappen zal ondernemen. Hij legt een inmense druk op mij, stress, onwetendheden met dreigementen.

Ik ben nu ontslaan maar wat is de wetgeving hier rond? Wordt ik gezien als een werknemer? (LET OP! mijn ex baas zegt zelf niet te weten wanneer dit is gebeurd. Enkel dat dit de laatste 7 weken is gebeurd). Vraag mij niet hoe hij dit weet. Want er zijn producten bij die al jaren in zijn magazijn lagen. Dit lijkt er dus gewoon op dat hij wat geld wilt rapen, of ontkomen voor de uitbetaling van de 2 ontslagen werknemers (Ik & De andere persoon).

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”