veroordeling verstek diefstal

reba1980
Topic Starter
Berichten: 1

veroordeling verstek diefstal

#1 , 19 mar 2008 11:04

Graag had ik wat meer te weten gekomen over het volgende. Indien je door je werkgever aangesproken wordt voor diefstal, (cash) en hij je zegt van de feiten maar toe te geven of hij je voor de rechtbank daagt, maw je zodanig bang wordt gemaakt dat je de feiten maar meteen toegeeft, maar hij belt toch de politie en deze nemen verklaring op van de feiten en blijkt nu dat ik sinds 28 februari veroordeeld ben voor 3 maand gevangenisstraf wegens verstek en de ernst van de feiten volgens de rechter. Wel was de werkgever geen burgerlijke partij want er was onderling overeengekomen dat ik mijn laatste loon voor 3/4 moest inleveren voor het bedrag dat gestolen werd, wat ik heel normaal vind. Ik moet zeggen dat ik hard geschrokken ben toen ik de papieren in handen kreeg ivm de gevangenisstraf. Weet heel goed dat ik grof in de fout ben gegaan, maar viel dit niet onder minnelijke schikking of vergis ik mij hierin? Klopt het ook dat ik nog tot 1 maand na uitspraak beroep kan aantekenen via een advocaat? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Strafpleiter
Berichten: 25
Locatie: Gent

#2 , 25 mar 2008 15:16

Beste reba1980

Het openbaar ministerie vervolgt misdrijven los van de wil van de burgerlijke partijen. Met andere woorden het is niet omdat de burgerlijke partij vergoed is dat er geen proces meer zou volgen.

De termijn van 1 maand klopt niet.

Binnen de 15 dagen na de uitspraak moet er beroep worden aangetekend.

Wel kan je - aangezien je bij verstek bent veroordeeld - verzet aantekenen zodat de zaak opnieuw in eerste aanleg zal behandeld worden. Verzet moet aangetekend worden uiterlijk 15 dagen na de betekening van het vonnis. Dus van zodra een gerechtsdeurwaarder met het vonnis komt, raadpleeg je best een advocaat.

Met vriendelijke groeten

Maarten Vandermeersch
Advocaat Balie Gent

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”