Drone wetgeving overtreding / Start van onderzoek

Drone1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Drone wetgeving overtreding / Start van onderzoek

#1 , 05 jul 2018 18:38

Beste,

Enkele maanden geleden heb ik mij een semi-professionele drone aangekocht in de regionale Media Markt.
Na enkele maanden hier met gevlogen te hebben stond de lokale politie, van 2 gemeenten langs mijn verblijfplaats, plots voor mijn deur.

Er is mij toen gevraagd om mij drone binnen te brengen voor uit te lezen.
Zo doende ben ik diezelfde avond, omdat ik zelf op het werk was, mij drone naar het politiekantoor gebracht.
Bij aankomst werd het ook gevraagd voor mij GSM af te geven. Dit omdat deze altijd gelinkt is met de drone tijdens een vlucht.

Na een week kreeg ik een schriftelijke uitnodiging voor een verhoor op het politiekantoor.
Tijdens dit verhoor zijn er meerdere beelden van mij GSM getoond waarop illegale vluchten te zien waar.
Ik wist, toen, zelf niets van deze zeer strenge drone wetgeving en heb daarbij mij verschuldigd en mezelf in gebreken gesteld van de kennis rond de drone wetgeving. Hierbij gaf ik dus ook toe dat ik onopzettelijk de drone wetgeving op overschreden.

Na 2 weken niets meer gehoord te hebben van het parket, of van de lokale politie, duikt er een krantenkop op waarbij er gesproken wordt over deze zaak hierboven. Met daarbij ook de vermelding van de potentiele straffen.

Nu bij dit hele process stel ik mij toch enkele vragen:

- Tijdens geen één van mijn vluchten ben ik op heterdaad betrapt. Wel zijn er enkele foto's online gepost, onder mijn naam, op sociale media. Mag de politie hier gebruik van maken om een onderzoek op te starten? Of is dit volgens de procedures? Tijdens het verhoor is er geen bewijs voorgelegd dat niet van mij kwam.
- Buiten het feit dat ik met mijn drone heb gevlogen en de drone wetgeving heb overtreden, werden er ook andere zaken aan licht gehaald tijdens mijn verhoor. Mag de politie mijn GSM uitlezen en deze informatie gebruiken voor andere onderzoeken te starten of voeden? Wat wordt er verder met deze data gedaan?
- Mag de politie een artikel plaatsen in de krant waar een onderzoek in de "spotlight" wordt gezet? Nergens is mijn naam vermeld geweest, maar aan de context kan ik perfect afleiden dat het over mij gaat.

Alvast bedankt voor de verduidelijking.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jul 2018 20:36

Tijdens geen één van mijn vluchten ben ik op heterdaad betrapt. Wel zijn er enkele foto's online gepost, onder mijn naam, op sociale media. Mag de politie hier gebruik van maken om een onderzoek op te starten? Of is dit volgens de procedures? Tijdens het verhoor is er geen bewijs voorgelegd dat niet van mij kwam.
Ja dat mag. Er hoeft geen heterdaad te zijn. Waar het bewijs vandaan komt speelt weinig/geen rol zolang het wettelijk verkregen is
- Buiten het feit dat ik met mijn drone heb gevlogen en de drone wetgeving heb overtreden, werden er ook andere zaken aan licht gehaald tijdens mijn verhoor. Mag de politie mijn GSM uitlezen en deze informatie gebruiken voor andere onderzoeken te starten of voeden? Wat wordt er verder met deze data gedaan?
Ja, maar ook weer onder de voorwaarde dat het ander bewijs voorkomt uit een wettelijke daad. Informatie verkregen uit een huiszoeking die onwettig uitgevoerd wordt, zal bijvoorbeeld niet aanvaardt worden voor een rechtbank
- Mag de politie een artikel plaatsen in de krant waar een onderzoek in de "spotlight" wordt gezet? Nergens is mijn naam vermeld geweest, maar aan de context kan ik perfect afleiden dat het over mij gaat.
De politie zal dat artikel niet geplaatst hebben, maar een journalist

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”