Verwondingen door security

Saurus
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verwondingen door security

#1 , 02 jul 2018 22:34

Hallo heb een vraagje,
Mijn vriend is pas zwaar aangepakt door security op een festival en we zouden willen graag een klacht indienen maar willen eerst al een beetje weten over hoeveel kans we maken.
Het verhaal:
Het begon met een onderlige ruzie onder twee vrienden (geen vechten enkel woorden) 1 van die vrienden werd door de securiry met geweld achter de schermen gesleurd door enkele security agenten. Mijn vriend net zoals heel de groep vonden dit onterecht zeker de manier waarop. Ik en mijn vriend willen de plek verlaten om naar huis te gaan(stonden tussen twee podiums wat te praten) wanneer er nog 3 security agenten onderweg waren naar daar.
Mijn vriend maakt een opmerking tegen mij van “hier heb je nog van die vettige security agentjes”. Beide worden ze erg boos en roepen ze er nog 3 bij en sleuren ze ook hem met geweld weg. Achter de schermen hoor je mijn vrienden roepen en tieren van de pijn en de vraag op te stoppen met slagen. Nog meer security en enkele politie agenten kwamen aangelopen en gingen achter de hekken. (Een totaal van denk 15 security agenten en 7 politie agenten waren intussen naar binnen gelopen).
Nu hebben ze mijn vriend enkele slagen in de ribben gegeten met meerdere hem tege gehouden en zijn armen met veel kracht achter hem gehouden en met zijn hoofd tegen de grond geslagen en een slag in het gezicht.
Mijn vriend heeft nu erg veel last van zijn arm en schouder, wat werken onmogelijk maakt, een dikke kaak, blauw oog en een geruis in zijn oren. Wij vinden dit totaal onterecht aangezien mijn vriend enkel een opmerking maakte, niet heeft gevochten, of heeft tegen gewerkt op het einde ookal deed de security zo.

Wat moeten we nu doen? Volgens mij mag de security niet met geweld te werk gaan en al zeker niet als hij geen reden daar toe geeft. Hij heeft in het verleden nooit problemen veroorzaakt door te vechten en is ook echt geen vechter. Kan die opmerking worden bezien als uitlokking?

Bedankt voor eventuele tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 02 jul 2018 22:46

Security heeft geen enkele bevoegdheid, en is op evenementen net zoveel burger als iedereen.
Klacht indienen bij de politie wegens slagen en verwondingen tegen een onbekend persoon werkend bij een security-bedrijf, actief op evenement XYZ.
Zoals u kunt zien: er zijn 2 onbekenden hierin, dus de kans bestaat dat er niets mee zal gebeuren.
Politie is alvast verplicht de klacht te noteren en door te sturen naar het parket. Wat de procureur des konings ermee doet, dat is iets anders.

Volgens uw verhaal deed uw vriend trouwens niets fout.
Zelfs al zou hij de meest vuile woorden gescholden hebben, dit is niet verboden, tenzij het tegen de politie is (smaad) of racisme is.
Ik schat echter de kans klein dat er juridisch iets aan zal gebeuren, helaas.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 02 jul 2018 23:54

Het feit dat er verbale agressie is op een festival is al voldoende om u en uw vriend onmiddellijk van het festivalterrein te verwijderen.
Daar kan dan lichte dwang voor gebruikt worden. Indien uw vriend zich dan weerstand of verzet pleegt zullen inderdaad bepaalde grepen toegepast worden.

Doe jullie verhaal op het politiebureau en gezien er ook politie aanwezig was zal daar al zo wie zo een melding en mogelijk al een PV van gemaakt zijn.

Wie wat gedaan heeft en waarom wordt dan nagekeken om te zien of het geweld proportioneel was.

Soms kan veel geweld perfect verklaarbaar en te verantwoorden zijn - in andere gevallen is een één slag of duw al teveel.

Ga in elk geval naar een dokter en laat alle verwondingen vaststellen en de nodige foto's nemen voor het dossier.

Gezien evenement heeft de politie alle security personeel op naam en vermoedelijk ook met foto ( indien dit laatste niet is kan dat direct opgevraagd worden).
Als dat een groot evenement was zal de veiligheidsleiding zo wie zo bij een officier van de politie zijn.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 02 jul 2018 23:58

Hoe zit het met bewijskracht? Welke (neutrale) getuigen kunnen die opmerking bewijzen? Wie heeft de slagen gezien?

adizal

#5 , 03 jul 2018 08:19

Mijn vraag is waarom werd er tegen uw vriend geen proces verbaal opgesteld door de aanwezige agenten?
U verteld 15 security en 7 politieagenten en uw vriend zwaar toegetakeld en dan geen proces verbaal lijkt me toch iets niet te kloppen aan het verhaal.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jul 2018 08:35

En het zijn altijd die anderen die het gedaan hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 03 jul 2018 09:10

Kunnen die veronderstellingen a.u.b. achterwege blijven? Er wordt door "mannen en vrouwen met een badge" wel degelijk soms buitensporig geweld gebruikt en dit aanklagen wordt bemoeilijkt door de omerta die in die milieu's heerst. Niemand van ons, forumgebruikers, was erbij, dus is er niemand in de positie om een oordeel te vellen over wat proportioneel en wat buitensporig was.
"sowieso" schrijf je zo.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 03 jul 2018 09:17

Er was politie, dus er is al een PV opgemaakt van de feiten?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jul 2018 09:39

(Een totaal van denk 15 security agenten en 7 politie agenten waren intussen naar binnen gelopen).

22 personen om 2 kemphanen aan te pakken, die twee waren reuzen zeker??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”