Verhoor : +-20gram cannabis

xthrox
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verhoor : +-20gram cannabis

#1 , 26 jun 2018 12:11

Beste(n),

(Ik ben meerderjarig en was niet gekend bij de politie)

Verleden week heeft men tijdens een politiecontrole, binnen de stad waar ik woon, +-20gram (nu weet ik niet meer of er 17 of 22gram gewogen werd) gevonden in mijn wagen (lees: de wagen van mijn werkgever).
Ik kwam terug van Rotterdam met deze cannabis om verschillende maanden toe te komen (persoonlijk gebruik) en heb dit zo toegegeven. De drugs was niet verstopt en ik heb volledig meegewerkt.

Hoewel ik toegegeven heb de dag ervoor cannabis te hebben gerookt was het resultaat van de speekseltest negatief.Er werd me duidelijk gemaakt dat ik hierdoor GIGANTISCH veel geluk heb.

Op het commissariaat heeft men foto's genomen van de drugs, mijn verklaring afgenomen, foto's/vingerafdrukken genomen.. en mocht ik beschikken, met de wagen in kwestie.

Er zou een uitnodiging volgen tot verhoor.

Mijn vragen :
- Aangezien ik alles dat er op te biechten valt heb opgebiecht, heeft het nut een advocaat in te schakelen? (waar ik het gehaald heb, wat ermee zou doen (persoonlijk gebruik) , er lag niets meer thuis, ze zijn niet langsgekomen, ik heb toegeven om de week "een jointje of twee" te roken)
- Gaat mijn werkgever hier op welke manier dan ook weet van hebben (link met de wagen?); volgens de agenten niet.
- Bestaat er een kans tot gevangenisstraf (vooral omdat het over "invoer" zou gaan)

Jullie hebben het wel door.. de schrik zit er goed in en ik vraag me af wat de gewoonlijke gevolgen zijn.

Alvast bedankt voor jullie meningen.

Mvg,
Idioot

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xthrox
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jun 2018 12:43

edit : ik heb geen idee waarom er "juridisch actief : ja" staat; ik heb duidelijk "neen" ingevuld

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 26 jun 2018 18:27

Staat nee.
Uw vraag zal een Salduz bis cat 3 verhoor worden met voorafgaandelijk afspraak met advocaat en advocaat mag ook aanwezig zijn.

Gezien u al de feiten hebt toegegeven gewoon antwoorden op de vragen zeker van de feiten die u al hebt verteld.

20 gr is niet niks ... kan gaan van geldboete en vermoedelijk ook voorstel tot therapie en of werkstraf van het OM.
Best akkoord gaan in die gevallen.

PS de volgende 5 jaar best heel voorzichtig zijn ... uzelf + de wagen zullen nu gesignaleerd staan in het ANG en dat wil zeggen dat met al die camera's u wat meer gecontroleerd kan / zal worden.

Reclame

xthrox
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2018 19:39

Beste,

Bedankt voor uw antwoord.

Klopt dat ik niet verdacht wordt van dealen (want dat doe ik ook niet), aangezien het anders over Salduz cat 4 zou gaan ?

Verder ben ik al blij dat dmv tussen de lijnen te lezen een gevangenisstraf uitzonderlijk zou zijn, althans in mijn geval.

Ik hoop ook dat mijn advocaat (mocht ik naar de rechtbank moeten) zich kan baseren op het eigendomsrecht (wagen is niet van mij) en/of het feit dat het verbeurd verklaren ervan onevenredig mijn financiële toestand zou impacteren (ik zou ontslagen worden en moet de wagen waarschijnlijk terugbetalen).

Is bovenstaande realistisch ?

Met open armen zal ik iig een geldboete/werkstraf/therapie aanvaarden.

Mvg

xthrox
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2018 12:33

Beste(n),

Aangezien ik hier steeds veel vragen zie maar nooit een afloop zal ik dit topic updaten, ter info aan anderen.

Gisteren bij een advocaat geweest. Dit was eerlijk gezegd een verspilling van tijd en geld (toch deze advocaat). Ze zei dingen zoals "met 20 gram maakt ge niemand wijs dat ge niet dealt"; "morgen wordt gegarandeerd uw GSM afgenomen", "er is voor de wet geen verschil tussen cannabis en andere drugs"; "de wagen van uw werkgever wordt zo goed als gegarandeerd in beslag genomen"... maar het toppunt van onprofessionaliteit was het afscheid "alé, doet ze de groeten bij de spiegel (drugsbegeleidingscentrum)", gevolgd door een soort schadenfreude-lachje ....

Needless to say dat ik een andere raadsman zal zoeken.

Vandaag op verhoor geweest; de vragen waren beperkt tot :

"stel u voor"
" gebruikt u al lang"
" wat gebruikt u"
"waar koopt u"
"heeft u nog iets toe te voegen"

Verder heb ik mij ingeschreven bij de spiegel voor opvolging en ga ik ook op tweewekelijkse controle bij mijn huisarts (urinetest) opdat ik deze stukken kan voorleggen indien gevraagd.

To be continued ..

Mvg


edit : toch nog een vraag, graag. De agent zei dat ik misschien ook op verhoor moet in Brussel. Dit is het eerste dat ik hiervan hoor. Kan iemand mij hier meer over vertellen ?

Minuutman
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jul 2018 14:34

Alsof 20gr meteen wijst op dealpraktijken... Sjongejonge. Nu goed, het is idd niet niets, maar ik geloof je wel als je zegt dat dit voor persoonlijk gebruik was. Alleen maakt het natuurlijk niet uit wat ik denk. Er zijn politierechters in dit land die geloven dat je dagenlang onder invloed bent van een joint dus de onwetendheid zit diep en dat zal spijtig genoeg wel nog even zo blijven.

Je moet wel gigantisch veel pech hebben gehad zeg.

Veel moed! Ik hoop voor u dat ze rekening houden met uw ingesteldheid. Hoop ook dat dit niet op uw strafblad komt.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 11 jul 2018 15:26

Toch eens lezen:
https://www.druglijn.be/drugs-abc/cannabis/risicos
In mijn jonge tijd kon men dat misschien nog zeggen maar met de huidige 'weed' zou ik dat zo maar niet meer beweren.

@minuutman kan u me daar wetenschappelijk gefundeerde documentatie van bezorgen?

Voor TS ... inderdaad een advocaat die tgo zijn cliënt niet correct is.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”