Opgelicht via Airbnb

bali
Topic Starter
Berichten: 6

Opgelicht via Airbnb

#1 , 08 jun 2018 21:07

Hallo,

Om een lang verhaal kort te maken zijn we opgelicht via de site van Airbnb. Door het aanklikken van een appartement zijn we blijkbaar op een mirror-site terecht gekomen. Heel goed nagemaakt, veelvuldig contact met de verhuurders via mail (uitschijnend dat het via Airbnb gebeurde). We volgden alle instructies en maakten geld over. Na een tijdje werd het stil aan de andere kant en na heel wat heen en weer gechat met Airbnb werd het al snel duidelijk dat we opgelicht zijn.
AIrbnb houdt zijn handen er van af want de betaling gebeurde buiten Airbnb (maar dat hadden we niet door natuurlijk) en ze zeggen dat ze ook alleen maar een portaalsite zijn.
Dus 1157€ kwijt. Enkele vragen die ik me hierbij stel.
Waarom kan men niet achterhalen wie er achter die rekening zat? We kregen van de bank het bericht dat de andere bank stuurde dat die betreffende account niet genoeg fondsen heeft voor een terugbetaling. Maar weten ze nu echt niet wie er achter die rekening zit? Dat de rekening leeg is kan ik me inbeelden maar dat men niet weet wie die rekening heeft geopend?
Waarom kan men niet achterhalen wie die advertentie heeft geplaatst op Airbnb?
Kan men niet het IP-adres terugvinden?
Heel veel frustratie langs deze kant. Is het dan zo gemakkelijk om mensen op te lichten van achter een computer?
Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 08 jun 2018 22:12

U zal klacht moeten indienen best bij politie en bij economische inspectie.
Bank kan alleen nagaan van wie account is maar zijn niet verplicht dat aan u te zeggen.
IP adres kunnen zij niet nagaan daar zijn andere instanties voor.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”