Correctionele rechtbank

Leviathan
Topic Starter
Berichten: 2

Correctionele rechtbank

#1 , 13 mar 2008 15:52

Hallo iedereen,

Ik dacht hier aan wat meer informatie te geraken over een situatie waarin mijn broer zich momenteel bevindt.

Laat mij eerste even kort de situatie schetsen:

Ongeveer een jaar geleden liep hij met een vriend door het stad toen een paar jongeren plots van het 2e verdiep van een appartement een glazen flesje naar beneden gooiden (al dan niet expres). Dit flesje landde op zijn vriend zijn hoofd waardoor deze hevig begon te bloeden.
Om de identiteit te achterhalen van de jongeren belden zij aan maar er deed niemand open. Op dit moment verloor mijn broer zijn geduld en begon hij op de deur te stampen met als gevolg een grote barst in de glazen voordeur. Daarna zijn ze alles gaan aangeven aan de politie en naar spoed gereden.
Vorige week stond er plots een deurwaarder aan zijn deur met een dagvaarding voor de correctionele rechtbank voor het vernietigen van eigendom (of zoiets); blijkbaar van de eigenaar van het appartementsblok.
Mijn broer schrok zich natuurlijk een bult!

En nu dan mijn vraag:

Waarom correctionele, is dit niet meer iets voor de politierechtbank (zelfs de deurwaarder schrok hiervan)?
Moet hij een advocaat nemen?
Op basis van de geschetste situatie, wat denken jullie dat de uitspraak zou zijn?
Eventueel nog een goede raad ofzo?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Strafpleiter
Berichten: 25
Locatie: Gent

#2 , 14 mar 2008 19:58

Beste Leviathan

Art. 534ter van het Strafwetboek stelt:
Met gevangenisstraf van een maand tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig euro tot tweehonderd euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die opzettelijk andermans onroerende eigendommen beschadigt.

Het misdrijf van artikel 534ter Sw. is dus een wanbedrijf waarvoor de correctionele rechtbank en niet de politierechtbank bevoegd is.

Voor de correctionele rechtbank is iedereen vrij om zichzelf te verdedigen.

Uiteraard is het vaak raadzaam om een advocaat te raadplegen wanneer je voor de correctionele rechtbank verschijnt omdat die vaak beter de weg weet in het juridisch kluwen en samen met de client kan proberen het beste resultaat te behalen.

Vergeet niet dat wanneer je broer hiervoor in aanmerking zou komen hij steeds elke advocaat die hiervoor ingeschreven is pro deo kan laten werken.

Vriendelijke groeten

Maarten Vandermeersch
Advocaat Balie Gent

Leviathan
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 17 mar 2008 10:55

Beste Maarten,

Heel erg bedankt voor de snelle reactie!
Ik geef het door... :D

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”