Slagen en verwondingen

Guidoche
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Slagen en verwondingen

#1 , 25 mei 2018 11:34

Goedemiddag
Ik ben een jongeman van 21 jaar, student.
Toen ik deze nacht samen met een vriend iets gaan drinken was op een plaatselijk pleintje in onze buurt ben ik het slachtoffer geworden van geweldpleging. Ik heb meerdere rake klappen in het aangezicht ontvangen.
We wouden van het pleintje richting Mcdonalds stappen om daar nog iets te gaan drinken/eten om de avond te besluiten. Op onze weg passeerden we een wegel met een naar mijn inziens gevaarlijke en agressieve hond. De hond springt soms tot 1m50 hoog en zou er alles aan doen om te ontsnappen en voorbijgangers aan te vallen, soit ik ben hier al ontelbare keren gepasseerd en vannacht besloot ik om eens tegen de afsluiting te duwen waarop de hond nog wilder werd. Daarna zijn we door gelopen (heeft hooguit 20 seconden geduurd) en toen stond de eigenaar met zijn vrouw (vermoed ik) buiten. Hij reageerde direct verbaal agressief en begon te schelden. Na wat beledigingen langs beide kanten haalde hij met zijn vuist uit op mijn kaak waarop ik reageerde 'u bent al even zot als uw hond'. Daarna bedreigde hij mij en zei hij: 'dat ik er nog een kon krijgen' waarop ik reageerde 'doe maar'. Hij deed dit dan ook prompt. Ik wil er uitdrukkelijk bij vermelden dat ik niet fysiek gereageerd heb na deze 2 slagen. Na nog meer beledigingen langs beide kanten sloeg hij mij een 3e keer waarop ik besloot terug te slaan. Ik had al enkele glazen op dus echt in staat om iemand te verwonden was ik niet. Ik heb hem dan ook niet echt geraakt vermoed ik. Mijn vriend is tussengekomen en de man is terug naar binnengelopen. Waarop ik de politie heb gebeld en mijn verhaal heb gedaan. Zij zijn dan langs gekomen en hebben genoteerd wat ik te zeggen had en zijn dan bij de man langs geweest waar ze +- 15min hebben gezeten vermoed ik. De man beweert dat hij gefilmd heeft hoe ik tegen de afsluiting heb geduwd. Voor alle duidelijkheid er is geen enkele schade aan de afsluiting. Ik ben vanmorgen bij de dokter langs gegaan om mijn verwondingen te laten vaststellen. 'Gezwollen kaak en een deel van een kies afgebroken'. De agenten gingen nog een brief sturen met uitnodiging tot verhoor. Hebben jullie enig idee wat mij nu te wachten staat? Kan de man veroordeeld en bestraft worden? Wat kan ik het beste doen in afwachting van en draait hij op voor de kosten indien mijn verhaal bewezen wordt bevonden?

Alvast bedankt voor de reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 25 mei 2018 11:47

Zonder getuigen wordt het waarschijnlijk een zaak van wederzijdse slagen en verwondingen. Jullie kunnen allebei gestraft worden.

Guidoche
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2018 11:54

Mijn vriend en de man zijn vrouw zouden in principe getuigen kunnen zijn alhoewel deze misschien niet objectief bevonden worden?

Trouwens wanneer iemand mij meerdere malen slaat en ik na de 3e keer pas reageer wordt dit dan niet als wettige zelfverdediging gezien? Of moest ik mij gewoon tot moes laten slaan om gelijk te halen?

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 25 mei 2018 12:13

Inderdaad neutrale getuigen. Normaal gaat uw vriend uw verhaal bevestigen en zijn vrouw het verhaal van haar man en dan blijft het woord tegen woord.

Dit is geen zelfverdediging, u had moeten wegwandelen van de situatie. Het feit dat u de situatie nog wat liet escaleren na de eerste slag, zal ook in uw nadeel zijn.

Guidoche
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2018 12:38

Ik probeerde in dialoog te gaan met meneer maar daar had hij duidelijk geen zin in, met als gevolg dat het voor mij ook niet meer hoefde. Volgens wat u zegt had ik eigenlijk beter direct teruggeslagen en er een gevecht op leven en dood van gemaakt, daar ik nu toch al in fout ben.

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 25 mei 2018 13:00

U was beter weg gewandeld na de eerste slag en vervolgens klacht gaan indienen. Door zelf mee slagen te gaan uitdelen, bent u even schuldig aan slagen en verwondingen.

Enfin, uiteindelijk had u beter dat hek en die hond gerust gelaten, dan was er nooit iets gebeurd. Maar goed, we zijn allemaal jong geweest.

Guidoche
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2018 13:26

Dat ik dat beter niet had gedaan besef ik ook, maar naar mijn inziens rechtvaardigt een duw tegen een afsluiting zonder blijvende gevolgen niet om iemand meermaals op het gezicht te slaan... ik vind dit een buitenproportionele reactie.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 25 mei 2018 13:32

Ik probeerde in dialoog te gaan met meneer maar daar had hij duidelijk geen zin in, met als gevolg dat het voor mij ook niet meer hoefde. Volgens wat u zegt had ik eigenlijk beter direct teruggeslagen en er een gevecht op leven en dood van gemaakt, daar ik nu toch al in fout ben.
Cru gezegd en met wat overdrijving... zo is het inderdaad. Welkom in het gerechtssysteem.

Als 2 heethoofden vechten kunnen ze moeilijk compensatie verwachten voor hun eventuele verwondingen.
U kan beweren wat u wil... Maar hoe ga je de rechter met 100% zekerheid overtuigen?

Als het enige troost mag bieden. U bent lang niet de enige, er worden dagelijks slachtoffers in elkaar geslagen zonder dat de schuldige bestraft wordt. Als diegene die beweert niets kan bewijzen dan stop het uiteraard vlug.

In mijn studententijd was ik ooit getuige van zwaar zinloos geweld. Die jongen had zware verwondingen waar hij uiteindelijke zelf moest voor opdraaien.
De schuldige werd door ons aangeduid en onze getuigenis was 100% oprecht maar geseponeerd omdat we naar dezelfde school gingen als het slachtoffer. Dit terwijl wij hem van haar noch pluim kenden... Op die manier worden daders idd beter beschermd dan slachtoffers.


Deze straffeloosheid is een groot probleem, maar hoe los je dit op zonder dat het gerecht onschuldige mensen dreigt te veroordelen?

Guidoche
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 mei 2018 13:38

Voor mij hoeft meneer niet perse gestraft en veroordeeld te worden. Ik zou het alleen fijn vinden moest hij zich excuseren alsook mijn medische kosten vergoeden, daar hij die duidelijk heeft veroorzaakt. Enfin ik zal wachten op de brief voor uitnodiging tot verhoor en dan zie ik wel verder...

mjers
Berichten: 1788

#10 , 25 mei 2018 13:40

Inderdaad neutrale getuigen. Normaal gaat uw vriend uw verhaal bevestigen en zijn vrouw het verhaal van haar man en dan blijft het woord tegen woord.

Dit is geen zelfverdediging, u had moeten wegwandelen van de situatie. Het feit dat u de situatie nog wat liet escaleren na de eerste slag, zal ook in uw nadeel zijn.
Los van de bewijslast, maar als de situatie is zoals TS beschrijft is dit wel degelijk wettige zelfverdediging. Er is geen enkele wet die zegt dat je moet weglopen van de aanvaller.
Vluchten is geen wettelijke verplichting. Het recht moet immers niet buigen voor het onrecht.
Zolang voldaan is aan de voorwaarden van wettelijke zelfverdediging uiteraard.

LeenW
Berichten: 12824

#11 , 25 mei 2018 13:43

Dat ik dat beter niet had gedaan besef ik ook, maar naar mijn inziens rechtvaardigt een duw tegen een afsluiting zonder blijvende gevolgen niet om iemand meermaals op het gezicht te slaan... ik vind dit een buitenproportionele reactie.
100% akkoord, maar uiteindelijk gaat dit banaal feit er mogelijk voor zorgen dat u een strafblad krijgt. Allez ja, achteraf bekeken is natuurlijk allemaal gemakkelijk praten.

LeenW
Berichten: 12824

#12 , 25 mei 2018 13:48

Inderdaad neutrale getuigen. Normaal gaat uw vriend uw verhaal bevestigen en zijn vrouw het verhaal van haar man en dan blijft het woord tegen woord.

Dit is geen zelfverdediging, u had moeten wegwandelen van de situatie. Het feit dat u de situatie nog wat liet escaleren na de eerste slag, zal ook in uw nadeel zijn.
Los van de bewijslast, maar als de situatie is zoals TS beschrijft is dit wel degelijk wettige zelfverdediging. Er is geen enkele wet die zegt dat je moet weglopen van de aanvaller.
Vluchten is geen wettelijke verplichting. Het recht moet immers niet buigen voor het onrecht.
Zolang voldaan is aan de voorwaarden van wettelijke zelfverdediging uiteraard.
Er moet een ogenblikkelijke noodzaak aan wettige verdediging zijn (art 416-417 Sw.), aangezien er geen echte bedreiging was maar enkel een verhitte discussie, en dat TS de tweede slag ergens zelf uitlokte, denk ik niet dat dit als zelfverdediging aanzien kan worden. Hij kon op elk ogenblik wegwandelen maar besloot zelf terug te slaan.

mjers
Berichten: 1788

#13 , 25 mei 2018 14:02

Inderdaad neutrale getuigen. Normaal gaat uw vriend uw verhaal bevestigen en zijn vrouw het verhaal van haar man en dan blijft het woord tegen woord.

Dit is geen zelfverdediging, u had moeten wegwandelen van de situatie. Het feit dat u de situatie nog wat liet escaleren na de eerste slag, zal ook in uw nadeel zijn.
Los van de bewijslast, maar als de situatie is zoals TS beschrijft is dit wel degelijk wettige zelfverdediging. Er is geen enkele wet die zegt dat je moet weglopen van de aanvaller.
Vluchten is geen wettelijke verplichting. Het recht moet immers niet buigen voor het onrecht.
Zolang voldaan is aan de voorwaarden van wettelijke zelfverdediging uiteraard.
Er moet een ogenblikkelijke noodzaak aan wettige verdediging zijn (art 416-417 Sw.), aangezien er geen echte bedreiging was maar enkel een verhitte discussie, en dat TS de tweede slag ergens zelf uitlokte, denk ik niet dat dit als zelfverdediging aanzien kan worden. Hij kon op elk ogenblik wegwandelen maar besloot zelf terug te slaan.
Een ogenblikkelijke noodzaak is er was er want TS werd aangevallen.
Het is TS gewettigd om na de eerste slag onmiddellik terug te slaan.
Als TS de tweede slag heeft uitgelokt door verbale acties, hoe wordt de uitlokking van de tegenpartij dan geklasseerd door de eerste slag uit te delen?

Akkoord, hij kan ook gewoon weglopen. Maar nogmaals, dit is geen wettelijke verplichting.Het feit dat TS niet wegliep veegt de optie van wettige verdediging niet van tafel.

Maar uiteindelijk zal alles afhangen van de interpretatie van de rechter. Maar ik vermoed dat ieder zelf zal mogen opdraaien voor de kosten en elke partij veroordeeld voor slagen en verwondingen. Dit door een gebrek aan bewijslast.

Guidoche
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 mei 2018 14:11

Dus als ik het goed begrijp kan ik maar beter geen klacht neerleggen aangezien het wel eens goed zou kunnen dat ik dan zelf een veroordeling krijg? Tsjonge tsjonge...

LeenW
Berichten: 12824

#15 , 25 mei 2018 14:16

Dus als ik het goed begrijp kan ik maar beter geen klacht neerleggen aangezien het wel eens goed zou kunnen dat ik dan zelf een veroordeling krijg? Tsjonge tsjonge...
Ik zal het anders zeggen, als u klacht neerlegt, zal hij dat logisch gezien ook doen. Hij kan natuurlijk ook klacht indienen zonder dat u dat eerst hebt gedaan, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik deel de mening van mjers dat waarschijnlijk ieder zelf zal mogen opdraaien voor de kosten en elke partij veroordeeld voor slagen en verwondingen.

U begrijpt toch ook wel het verschil tussen deze vechtpartij op straat en iemand die een inbreker die hij in zijn slaapkamer aantreft een slag geeft.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”