Diefstal ?

tom2870
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Diefstal ?

#1 , 25 mei 2018 02:55

Ik heb onlangs , een riek van een voetpad mee naar huis genomen , die riek stond op een voetpad ( al enkele dagen ) in de omgeving van een school ( gevaarlijk voor kinderen)

wat moet ik met die riek , was niet om te pikken , maar een riek hoort niet in de buurt van een schoolpoort ! en ben ik strafbaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 25 mei 2018 09:32

Kan strafbaar zijn als er voldoende aanwijzingen zijn dat u de intentie had om deze bij te houden. U had het voorwerp zo snel mogelijk moeten binnenbrengen bij het gemeentebestuur.
"sowieso" schrijf je zo.

mjers
Berichten: 1788

#3 , 25 mei 2018 09:40

Tja, tuurlijk is dit diefstal. Waarom denk je van niet?

Als er een ferrari naast een school staat en u denkt dat dit een gevaarlijke auto is om naast een school te parkeren. Mag u die dan ook meenemen?

U bent geen rechter en hebt geen juridische bevoegdheid om die conclusie te maken. Het gaat tenslotte over een riek, geen AK-47, dan was dit uiteraard een ander verhaal.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 25 mei 2018 10:19

Diefstal vereist naast een materieel ook een moreel element (= bedrieglijke intentie). Daar kan in dit geval wel discussie over zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 25 mei 2018 10:25

Diefstal vereist naast een materieel ook een moreel element (= bedrieglijke intentie). Daar kan in dit geval wel discussie over zijn.
Klopt, maar ik vind het verhaal van TS maar zwak. Ofwel meld je het probleem, ofwel breng je de riek achteraf binnen. Een verhaal waar TS een nieuwe riek wil, lijkt mij aannemelijker.
Laatst gewijzigd door LeenW op 25 mei 2018 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 25 mei 2018 10:39

We zien dat wel vaker, dat mensen achteraf een draai proberen te geven aan de feiten door het verhaal hier maar half te vertellen.

@TS: Wat is er nu eigenlijk precies gebeurd? Het hele relaas graag.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 25 mei 2018 22:37

Gevonden voorwerpen dienen te worden binnengebracht bij gemeente in werkelijkheid bij politie.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Dus binnenbrengen het uw niet uw riek - het is ook niet per vergissing meegenomen maar wetens en willens en niet binnengeleverd.
In een mij gekende case waar betrokkene het voorwerp ( zeer waardevol) wel binnenbracht maar het na aangifte terug van toog nam en 'verdween'. Enigste gevolg was dat er nog voor betrokkene thuis was en een officier van gerechtelijke politie aan de deur stond en betrokkene werd gearresteerd en terug mee naar bureau kon en voorwerp kon afgeven.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”