Voyeurisme - Nieuwe wetgeving 1/02/2016 - Toepassing SWB Art. 371/1

SimonPatrickLuthier
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

Voyeurisme - Nieuwe wetgeving 1/02/2016 - Toepassing SWB Art. 371/1

#1 , 20 mei 2018 13:09

Geachte

Mag ik jou om een eerste advies verzoeken.

Ik kreeg van de lokale politie een uitnodiging tot verhoor, met als onderwerp :
“Observatie/opname van de naaktheid of intimiteit van een persoon zonder zijn medeweten (voyeurisme) te “adres van mijn buren” tussen 01/09/2009 en 08/05/2018 om 13:00 uur”

Er is sinds 2009 een ernstige verstoring van het nabuurschap.
Deze is veroorzaakt door de jarenlange geluidsoverlast. (Elektronisch versterkte muziek hoorbaar in mijn tuin)
Deze geluidsoverlast is verboden door het lokale politie regelement, en daarom heb ik ongeveer 30 keer de politie dienst 101 gebeld om deze overlast vast te stellen.
Hiervan werden ook een groot aantal Pv’s opgesteld.

De buren hebben nu deze strafklacht “voyeurisme” tegen mij geformuleerd bij de politie.
Dit lijkt mij nogal bizar, want het lijkt mij eerder aanstootgevend mochten mijn buren zicht naakt vertonen in de tuin, of expliciete seksuele daden uitvoeren in de tuin.
Het lijkt mij ook normaal dat indien zij zich naakt in de woning bevinden of seksuele daden uitvoeren in de woning, zij de gordijnen dienen te sluiten.

Mag ik het als aanstootgevend beschouwen, mochten mijn buren toch naakt in de tuin rondlopen en of naakt zwemmen?

Zou de buur, mogelijk verklaard hebben dat hij zich naakt in de tuin begeeft, en ben ik in dat geval strafbaar als ik daar naar kijk?
Dat lijkt mij echt zeer onrealistisch.

De uitnodiging tot verhoor door de politie bevat geen datum enkel de locatie. Daarom ben ik nog niet geneigd om hierop in te gaan.

In feite wil ik daar geen tijd aan besteden, zo een aanklacht heeft toch geen kans van slagen?
- Er is geen enkele vaststelling of bewijs van een beëdigd ambtenaar waarop te zien is dat ik aan voyeurisme schuldig zou zijn.
- Heb nooit enige opname gemaakt van mijn buren, waarop zij ontbloot zijn of bezig zijn met expliciete seksuele daden.
- Als ik er toch niet onderuit kan, ga ik na het tonen van mijn identiteitskaart het zwijgrecht gebruiken.

Vragen:
Kan ik als verdachte het PV opvragen van deze strafklacht ?
Ben ik verplicht om op de uitnodiging tot het verhoor van de politie, over te gaan.
Hoe kan mijn bewijs leveren aan de rechtbank, dat ik iemand observeer?
Nadat deze strafklacht achter de rug is zou ik graag revanche nemen:
- Laster en eerroof ?
- Schending van de privacy, indien ze een foto in het PV laten opnemen, waarin te zien is dat ik aan het luistervinken was aan de klimopafsluiting?

Wat is je eerste reactie/advies


Hoogachtend
SimonPatrickLuthier



HOOFDSTUK V. - [1 Voyeurisme, aanranding van de eerbaarheid en verkrachting]1
----------
(1)<W 2016-02-01/09, art. 7, 115; Inwerkingtreding : 29-02-2016>

Art. 371/1. [1 Met een gevangenisstraf van zes maanden tot vijf jaar wordt gestraft hij die :
1° een persoon observeert of doet observeren of van hem een beeld- of geluidsopname maakt of doet maken,
- rechtstreeks of door middel van een technisch of ander hulpmiddel,
- zonder de toestemming van die persoon of buiten zijn medeweten,
- terwijl hij ontbloot is of een expliciete seksuele daad stelt, en
- terwijl hij zich in omstandigheden bevindt, waar hij in redelijkheid kan verwachten dat zijn persoonlijke levenssfeer niet zal worden geschonden;
2° de beeld- of geluidsopname van een ontblote persoon of een persoon die een expliciete seksuele daad stelt zonder diens toestemming of buiten diens medeweten toont, toegankelijk maakt of verspreidt, ook al heeft die persoon ingestemd met het maken ervan.
Worden deze feiten gepleegd op de persoon of met behulp van de persoon van een minderjarige boven de volle leeftijd van zestien jaar, dan wordt de schuldige gestraft met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar.
Is de minderjarige geen volle zestien jaar oud, dan is de straf opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar.
Het voyeurisme bestaat, zodra er begin van uitvoering is.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij W 2016-02-01/09, art. 8, 115; Inwerkingtreding : 29-02-2016>
Ik ben een burger zonder enige juridische vorming, maar wil mij toch naar bestvermogen verdedigen , zodat ook recht voor mij kan geschieden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 20 mei 2018 20:51

Bent u wel verdachte?
Staat op de uitnodiging iets van Salduz bis 3 verhoor ...kans om advocaat te raadplegen en eventueel mee naar verhoor te brengen?
Neen u hebt geen inzage recht = geheim onderzoek.
U kan best wel ingaan op het verzoek. Er zijn mogelijk volgende stappen die minder leuk kunnen zijn. vb een signalering voor verhoor en u wordt op een luchthaven tegengehouden en weggeleid voor verhoor.
Waarover het gaat weet u pas waar wanneer u verhoord bent.

Daarna als zaak buiten vervolging is gesteld kan u verder optreden.
Seponering wil enkel zeggen dat 'op dat ogenblik' parket niet wenst op te treden wegens gebrek aan veel maatschappelijk belang (lees geen tijd).

Zwijgrecht is iets zeer goed alleen straffen gaan al tot 5 jaar...dus niet direct weinig een gevaarlijk manier om te reageren.
Politie kan dan naar PdK bellen en hun verdere opdrachten uitvoeren. In het belang van het onderzoek ........

Is uw bellen wegens geluidsoverlast begonnen periode 2008? Dan kan er een verband zijn.
Wijs de politie al zeker als ze het niet weten over al uw aangiften.. Zijn daar ook vaststellingen en veroordelingen uit voortgekomen??

Issued
Berichten: 1227

#3 , 20 mei 2018 22:07

Revanche nemen is niet echte aan de orde.
Laster en eerroof gaat enkel als ze het openbaar hebben gemaakt. Een aangifte bij de politie valt hier niet onder.
Schending van de privacy omdat ze een foto bij een pv laten voegen? U moet toch zelf inzien dat dit kant nog wal raakt.

Een pv laten opstellen om wraak te nemen... Daar is niemand mee gediend en versie je alleen maar tijd mee, want er komt toch niets van.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”