Ondervraging saldus 3

Bartnan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ondervraging saldus 3

#1 , 07 mei 2018 15:03

Beste forumgebuikers, ik had een vraag ivm een uitnodiging van de politie saldus 3. Deze ondervraging zou worden afgenomen door mijn wijkagent waar ik net klacht heb tegen neergelegd wegens misbruik van zijn functie en bedreiging van minderjarigen aangezien hij toen mijn zoon van 12 en 16 alleen thuiswaren hij ze in bijzijn aan de telefoon van mijn advocaat hen van alles naar het hoofd heeft gegooid. Nu heb ik de vraag of ik verplicht ben me te laten ondervragen door een agent waar een intern onderzoek loopt door mij. Ook doe ik telkens een verklaring van mijn advocaat binnen zowel via mail als aangetekend voor de rest dan die verklaring beroep ik mij op mijn zwijgrecht. Kan deze wijkagent me nog wat maken aangezien ik inga op zijn uitnodiging door de verklaring schriftelijk en aangetekend over te maken of kan deze het me nog lastig maken. Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 07 mei 2018 15:15

een agent waartegen u een klacht heeft ingediend zal geen verklaring van u mogen afnemen, dit zal vermoedelijk 1 van zijn collega's zijn.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 07 mei 2018 18:34

Bel eens met de politieteammanager is een commissaris en leg de zaak uit.
Die zal wel iemand anders aanduiden. Ongeacht of uw klacht gegrond is of niet elke vorm van partijdigheid moet vermeden worden.
Opdracht komt wel van parket maar is steeds gericht aan korpschef. Parket bepaald niet wie het verhoor doet bij de politie. Dat is de korpschef.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 07 mei 2018 19:21

1. Het zou inderdaad deontologisch niet ok zijn om je te laten verhoren door die inspecteur. Zoals hierboven: neem contact met bureau en leg het uit.
2.leestekens, ze zijn handig. Ik hoop dat uw geschreven verklaring minder lange zinnen bevat. Het komt de duidelijkheid van uw tekst ten goede.
3.een geschreven verklaring indienen is niet hetzelfde als ingaan op de uitnodiging tot verhoor. Het kan zijn dat er specifieke vragen moeten gesteld worden.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 07 mei 2018 20:04

U mag u beroepen op uw zwijgrecht - uw advocaat mag ook aanwezig zijn.
Echter wanneer die vragen die nodig moeten beantwoord worden voor het onderzoek niet beantwoord worden zal u mogelijk een dagvaarding krijgen.
Zorg dat u uw recht op verdediging niet kwijtspeelt.
PS Agenten zullen vermoedelijk zelfs niet bevoegd zijn.

Bartnan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mei 2018 15:43

Dus indien ik mijn schriftelijke verklaring, opgesteld door mijn advocaat waar duidelijk staat dat ik wil meewerken aan het onderzoek maar zolang mijn advocaat geen inzage heeft ik me beroep op mijn zwijgrecht, kan men mij dan nog verplichten naar het kantoor te gaan want ik heb op 3 uur 4 mails gekregen dat ze me ging komen halen, terwijl volgens mij het parket of onderzoeksrechter dit beslist.
Alvast bedankt aan iedereen voor jullie snelle reactie

Issued
Berichten: 1227

#7 , 08 mei 2018 16:19

Dus indien ik mijn schriftelijke verklaring, opgesteld door mijn advocaat waar duidelijk staat dat ik wil meewerken aan het onderzoek maar zolang mijn advocaat geen inzage heeft ik me beroep op mijn zwijgrecht, kan men mij dan nog verplichten naar het kantoor te gaan want ik heb op 3 uur 4 mails gekregen dat ze me ging komen halen, terwijl volgens mij het parket of onderzoeksrechter dit beslist.
Alvast bedankt aan iedereen voor jullie snelle reactie
Uw advocaat heeft pas inzage indien het dossier af is en aan het parket is overgemaakt. U heeft geen inzage in lopende dossiers/onderzoeken (dat zou te gemakkelijk zijn voor criminelen). Indien u stelt dat u wilt meewerken, maar enkel als u inzage krijgt... Dan wilt u dus niet meewerken

PS:dit zou uw advocaat echt zelf moeten weten.

PPS: u mag de telefoongesprekken met de betrokken inspecteur gerust opnemen.

Bartnan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 mei 2018 16:34

Beste de gesprekken opnemen hoeft niet, heeft trouwens mijn nr niet maar ze zet alles op mail. Het probleem is dat ik daar vandaag om 10.00u moest zijn, ik heb een aanval van epelipsi gehad en een briefje van de behandelende arts dat ik deze week niet meer aanwezig kan zijn. Dit heb ik haar gemaild samen met een getekende verklaring en de vraag om een nieuwe afspraak en sindsdien krijg ik de ene na de andere mail zo erg dat ik het eigenlijk een beetje irritant te vinden en ze haar bedreiging gaat moeten uitvoeren want ik ga gewoon niet meer gaan. Ze heeft een verklaring en voor de rest beroep ik me op mijn zwijgrecht dus wat is de zin van haar dreigen om toch naar daar te gaan?

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 08 mei 2018 16:45

Maar die alleen maar gebruiken (via uw advocaat) naar het intern onderzoek...
Dit laatste best om u tegen uzelf te beschermen want ga met die telefoonopname niet iemand anders.

Standaard procedure is dat politie opdracht krijgt van parket en een periode om een Salduz 3 af te werken.
Na die periode gaat dossier terug naar parket die dan 'andere' maatregelen kan treffen nl een bevel tot medebrenging aanvragen - seinen en arresteren enz enz .
Als inspecteur zo iets heeft geschreven dan is het de normale procedure.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”