Vraag: Wie moet hier bewijs leveren: webshop over klant-besteller of onterecht vermelde persoon bij factuurgegevens?
Situatie:
Een voor mij onbekende persoon met @gmail adres bestelt in een Belgische webshop van kantoorbenodigdheden een smartphone.
De smartphone wordt geleverd op een adres en iemand handtekent voor ontvangst.
Achteraf krijg ik een factuur (zonder dat ik ook maar iets weet over de bestelling) omdat mijn gegevens (adres, naam, ondernemingsnummer) onterecht door die persoon ingevuld zijn bij het factuuradres.
Bij navraag bij de webshop zeggen ze dat ze niets kunnen doen en dat ik zal moeten betalen.
Is er dan niets dat burgers beschermt tegen dit soort praktijken?
Zou het niet aan de webshop moeten zijn om de identiteit van de besteller te kunnen aantonen? Ipv dat ik moet aantonen dat ik die bestelling niet geplaatst en ook niet ontvangen heb? Ik zie ook niet in hoe ik dat kan bewijzen....
Heeft de webshops niet zelf de verantwoordelijkheid in te staan om misbruik van hun diensten op zo'n manier te voorkomen?
Alvast bedankt voor jullie reactie...