bewijzen identiteit webshop

kers
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bewijzen identiteit webshop

#1 , 28 apr 2018 10:41

Vraag: Wie moet hier bewijs leveren: webshop over klant-besteller of onterecht vermelde persoon bij factuurgegevens?
Situatie:
Een voor mij onbekende persoon met @gmail adres bestelt in een Belgische webshop van kantoorbenodigdheden een smartphone.
De smartphone wordt geleverd op een adres en iemand handtekent voor ontvangst.
Achteraf krijg ik een factuur (zonder dat ik ook maar iets weet over de bestelling) omdat mijn gegevens (adres, naam, ondernemingsnummer) onterecht door die persoon ingevuld zijn bij het factuuradres.

Bij navraag bij de webshop zeggen ze dat ze niets kunnen doen en dat ik zal moeten betalen.

Is er dan niets dat burgers beschermt tegen dit soort praktijken?
Zou het niet aan de webshop moeten zijn om de identiteit van de besteller te kunnen aantonen? Ipv dat ik moet aantonen dat ik die bestelling niet geplaatst en ook niet ontvangen heb? Ik zie ook niet in hoe ik dat kan bewijzen....
Heeft de webshops niet zelf de verantwoordelijkheid in te staan om misbruik van hun diensten op zo'n manier te voorkomen?

Alvast bedankt voor jullie reactie...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 28 apr 2018 11:34

Zij moeten toch kunnen bewijzen dat u de bestelling geplaatst hebt?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 28 apr 2018 11:43

Dat u de bestelling van een oplichter gewoon betaalt zou de webshop in kwestie natuurlijk goed uitkomen.

Vraag hen om te bewijzen dat u de bestelling heeft geplaatst en dat ze de goederen aan u hebben geleverd. Dat zullen ze niet kunnen, dus einde verhaal.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 28 apr 2018 12:24

vergeet niet om klacht in te dienen wegens identiteitsfraude

Ellixhirion
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mei 2018 15:24

identiteitsfraude aangeven en het document dat de politie u gegeven heeft sturen naar de webshop. Dan moet u niet betalen

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 04 mei 2018 18:41

Dat document uiteraard NIET opsturen wel een kopie. Want u krijgt er geen 2de van de politie.
Hieruit zal al blijken dat u niets met de zaak te maken heeft.
Het leveringsadres zal dan boven moeten komen bij webshop en daar moet het onderzoek worden verdergezet

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”