smaad en laster

LeenW
Berichten: 12825

Re: smaad en laster

#16 , 20 apr 2018 16:15

@Leen W we zijn beide er over eens dat het geen diefstal was.
Dus hetgeen de dame geroepen heeft was fout en dat is waarom ik gevraagd heb of ik haar daarvoor kan aanklagen voor smaad of het netjes was dat ik een pakje geopend heb is iets compleet anders.
Maar wettelijk gezien mag ik haar daarvoor bij de politie aangeven?
Smaad kan niet, dat geldt alleen bij een openbaar gezag. U bedoelt laster en eerroof, wat wel mogelijk is, maar u gaat het ook moeten bewijzen natuurlijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
angell
Topic Starter
Berichten: 82

#17 , 20 apr 2018 16:17

Wel, ik kan het inderdaad bewijzen plus ik heb getuigen. Dus dat is niet het probleem.
Ik wacht wel af of er een excuses komt of niet.
Dank u voor de hulp:)

Didymus
Berichten: 2061

#18 , 20 apr 2018 16:20

U bent geen eigenaar van de goederen tot u ze betaald hebt, bijgevolg mag u deze m.i. niet consumeren alvorens de kassa te passeren, waar de eigendomsoverdracht plaatsvindt.
Toch wel. Eens de intentie er is om te kopen door het artikel bv. in het winkelkarretje te leggen is de eigendomsoverdracht gebeurd (overeenstemming over goed en prijs) en mag de verpakking zonder gevolg worden geopend. Dit uiteraard onder de premisse dat er aan de kassa effectief wordt afgerekend.

@TS: Smaad kan in België alleen tegen overheidsfunctionarissen. Het misdrijf heet hier laster en eerroof. Als u bewijzen heeft kan u aangifte doen bij de politie, maar de kans dat het parket hier gevolg aan geeft schat ik laag in. Alternatief kan u de burgerlijke weg opgaan en een schadevergoeding vorderen voor de burgerlijke rechtbank.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#19 , 20 apr 2018 16:25

U bent geen eigenaar van de goederen tot u ze betaald hebt, bijgevolg mag u deze m.i. niet consumeren alvorens de kassa te passeren, waar de eigendomsoverdracht plaatsvindt.
Toch wel. Eens de intentie er is om te kopen door het artikel bv. in het winkelkarretje te leggen is de eigendomsoverdracht gebeurd (overeenstemming over goed en prijs) en mag de verpakking zonder gevolg worden geopend. Dit uiteraard onder de premisse dat er aan de kassa effectief wordt afgerekend.
Dan zou er niemand nog iets terug mogen leggen? De winkel kan dan redeneren dat de koop eenzijdig geannuleerd wordt een schadevergoeding eisen?

Didymus
Berichten: 2061

#20 , 20 apr 2018 16:28

Dat is inderdaad een grijze zone. In de praktijk kan een winkel die na een week nog klanten wil overhouden kan zich daar echter moeilijk tegen verzetten...
"sowieso" schrijf je zo.

Issued
Berichten: 1227

#21 , 20 apr 2018 16:49

@Leen W we zijn beide er over eens dat het geen diefstal was.
Dus hetgeen de dame geroepen heeft was fout en dat is waarom ik gevraagd heb of ik haar daarvoor kan aanklagen voor smaad of het netjes was dat ik een pakje geopend heb is iets compleet anders.
Maar wettelijk gezien mag ik haar daarvoor bij de politie aangeven?
Ja wettelijk gezien kan u aangifte doen. Dan stellen ze vpv op. Deze wordt verticaal geklasseerd en de dame in kwestie hoort er nooit iets van. Nu u, noch de tegenpartij zal verhoord worden. Men noteert enkel uw relaas/verhaal in het kort. Dit zijn de voorgeschreven procedures van het parket.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”