Vechten tussen huisgenoten en opgeroepen politie

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

Vechten tussen huisgenoten en opgeroepen politie

#1 , 16 apr 2018 19:03

Hallo,
Korte schets : broer en zus+lief zijn alleen thuis, banale discussie eindigt in vechtpartij waarbij de broer het lief van de zus de keel dichtknijpt voor meer dan 10 seconden. Politie wordt opgeroepen, lief naar dokter vaststellingen laten doen. Op zelfde moment geen pv opgemaakt, s'anderdaags lief verklaring gaan afleggen bij politie. blijft ergens discussie over juiste omstandigheden van de gebeurtenissen, maar hoe kan het ook anders met mensen die zo agressief zijn en over de rooie kunnen gaan.. Hoe zouden die een helder beeld van de gebeurtenissen kunnen hebben. Nu is die broer opgeroepen om verklaring /verhoor te gaan doen bij politie. Hij zal dit met bijzijn van advocaat doen. De broer heeft in het verleden al verschillende keren zulke agressieve dingen gedaan tov huisgenoten (vuistslagen, bedreigingen met een groot koksmes etc etc).
Ook toen kwam de politie ter plaatse, maar steeds werd de klacht ingetrokken..( maar ik lees nu dat dit eigenlijk geen klacht is maar politie in kennis stellen van strafbare feiten).
De vraag is : waarschijnlijk zal nu dus wel die pv doorgestuurd worden naar de procureur, en zal die vervolgen?
Gaan de voorgaande feiten meespelen hierin? Wat kan verwacht worden naar strafmaat? Veel schuldinzicht is er niet te bekennen..alvast geen goeie houding denk ik.
Laatste vraag : bij voorgaande toestanden, bv met mes dreigen..is het dan normaal dat de poltie geen aanvankelijk pv opsteld hierover? Los van het feit van wat het slachtoffer hier wil? Ik bedoel, dit zijn ernstige feiten en tekenen aan de wand dat dit ooit verkeerd afloopt..

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 16 apr 2018 19:06

Als daar vaststellingen van zijn dient er zo wie zo een PV opgesteld te worden.
Als dat dreigen met een mes valt onder strafbare bedreigingen ...hang van veel factoren af wat er juist gebeurd en gezegd is had daar ook een PV en op een minst een melding ( registratie van iets wat biet strafbaar is) van moeten opgesteld worden.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2018 20:02

Een klacht kan niet ingetrokken worden. Eenmaal een pv opgesteld wordt, blijft het pv bestaan.

Pv's gaan altijd naar het Parket (behalve vereenvoudigde pv's, maar daarbij is de verdachte onbekend)

Reclame

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#4 , 16 apr 2018 21:11

Fransiscus..Ik ging daar ook van uit..aangezien slaan en verwondingen aanbrengen bij iemand toch een strafbaar feit is ...In dit geval is de politie dus enkele keer ter plaatse geweest, en nadat de gemoederen bedaard waren, wilden de huisgenoten dit niet verder duwen..Zijn daar dan "vaststellingen" van gedaan door de agenten zonder verklaringen.? Ik veronderstel dat deze keer de jongeheer toch wel voor de correctionele rechtbank zal mogen verschijnen?

Issued
Berichten: 1227

#5 , 16 apr 2018 22:29

Pv's gaan altijd naar het Parket (behalve vereenvoudigde pv's, maar daarbij is de verdachte onbekend)
Goh tegenwoordig heb je al vpv, vapo en apoo dat niet naar het parket gaat.

Maar on topic nu: wat is de leeftijd van de betrokken personen?

Bij vaststellingen van een vechtpartij dient men alle betrokken partijen te verhoren + drieledige triptiek (foto's en vingerafdrukken)

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#6 , 17 apr 2018 09:20

Issued..Bedankt alvast voor de nuttige info !!
wat is vpv vapo en apoo?
Betrokkene is 21 ..is ok jongen, maar nogal klein lont..en kan dan totaal over de rooie gaan..Volgens mij is dat iets dat aangepakt moet worden, of op een keer loopt dit verkeerd af. Probleem is dat in dat gezin al verschillende keren rake klappen werden uitgedeeld..en telkens de politie kwam en de gemoederen bedaarden, werd alles onder de mat geveegd. Wat dan eigenlijk het signaal geven is van " dit is ok, sla maar gerust opnieuw de volgende keer"..en er is eigenlijk geen enkel schuldbesef, enkel in het defensief gaan indien erop terug gekomen wordt..Volgens mij zijn dit toch ernstige toestanden (een groot koksmes 5 cm voor iemands gezicht houden en dreigen, iemand 10 sec de keel toeknijpen tot ze helemaal rood ziet etc etc). daarom dat ik mij afvraag, als daar nooit echt verder in gegaan wordt, op welke basis gaat hij voor de rechter verschijnen? Gaat hij zelfs moeten verschijnen of zal dit geseponeerd worden? alvast bedankt nogmaals

Issued
Berichten: 1227

#7 , 17 apr 2018 20:39

1. Wie bent u in dit verhaal?
2. Indien betrokken partij, bel eens naar de lokale politie en vraag eens hoe het zit, Is er PV opgesteld en indien niet gaat u aangifte doen. In het verhoor kan u vragen dat alle voorgaande interventies mee worden opgenomen in het pv.
3. Indien de feiten hier keer op keer door de politie onder de mat worden geveegd, neem contact op met de Korpschef van de zone.

Het is niet ok dat er geen voorgaande pv's zijn. Als er wordt gedreigd met een mes en de politie stelt geen pv op is dit negeren van hun ambtsplichten.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 17 apr 2018 22:00

Kan perfect zijn als politie ter plaatse is gekomen dat niemand van iets was.. iets van 'krommenaas'.
Dus doe wat @Issued voorstelt doe aangifte van de ganse zaak.

ypstars
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#9 , 18 apr 2018 10:57

Ik ben de nonkel van de broer&zus.
Er is aangifte gedaan door het lief van de zus (ja, meisje ook).. met dokters attest /vaststellingen door arts aan keel en nek.

Franciscus: inderdaad de moeder overtuigd meestal iedereen om het zo te laten, en ze zijn al content dat de rust teruggekeerd is meestal.
Nogal makkelijk natuurlijk want zij is niet aan de ontvangende kant van de peren...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”