Parkour wetten op bevinding op prive terrein.

Basiliopio
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Parkour wetten op bevinding op prive terrein.

#1 , 03 apr 2018 15:50

Hallo,

Ik doe een sport genaamd parkour/freerunning. Dit is een sport waarbij men zo snel en efficiënt mogenlijk over obstakels moet geraken. Een bekend dorp hiervoor is Louvain La Neuve. Gisteren zijn ik en 8 vrienden vanuit leuven naar daar gereisd om onze sport te gaan beoefenen. Toen we aankwamen begonnen we met trainen en op een gegeven moment bevonden we ons in ee steegje met een brandladder naar het dak. Om hier te geraken waren we gewoon een heuphoog hekje overgesprongen. We haddin niet de intentie om op het dak te klimmen maar hebben toch besloten dit te doen. Na een 10 tal minuten kwam er security die zei dat hij de politie had gebeld. Zelf vond hij dit geen probleem dat we op het dak klommen en hij had respect voor onze sport maar het was proceduren dat hij de politie moest bellen. Uit beleefdheid voor de al vriendelijke man bleven we in het steegje staan. Na een 5 minuten kwam er wat ik denk dat een buurtwachter was en hij deed de poort uit het steegje op slot. Waarvan ik weet dat dat niet mag want beiden van hen hebben geen autoriteit om ons op te sluiten of vast te houden. Nu wad er dus wat paniek. De man wou ons dus intimideren. Toen de politie aankwam vroegen deze onze id en begon een van hen ons te bedreigen met boetes en 24u in de cel. Ze waren ook frans en konden geen engels dus we konden onszelf moeilijk verdedigen om opspreken tegen hen. Want als politie minderjarigen bedreigen is niet normaal denk ik. Één van mijn vrienden kwam ook uit canada en heeft een alogtonen id. Daar had de politie ook een probleem mee. Wat ik niet snap. We mochten gewoon gaan en de politie zeu dat we wg van het gebouw moesten. If dat is wer we begrepen. We gingen weg om op een andere plaats onze sport te beoefenen. Na een half uur kwam de buurtwachter voorbei en begon ons te bedreigen met dat hij de politie opbieuw ging bellen om ons een boeten te geven want blijkvaar hadden zei gezegd dat we heel het dorp moesten verlaten en terug naar huis moesten. Waarvan ik denk dat zij dat niet zomaar mogen zeggen. Dat moet langs de snelrechter als ik mij niet vergis?
En mochten ze teruggekomen zijn, moesteb we dan nog onze zogezegde boeten betalen? Want nu waren we op openbaar terrein. Omdat van ons niemand echt goed frans kan hebben we besloten om te vertrekken. De buurtwachter heeft ons gevolgd tot aan het station zodat we zeker vertrokken.
Ik weet dat ik veel vragen heb gesteld en ik hoop dat iemand alles zo goed mogenlijk kan beantwoorden. Als iemand ook een opsomming kan maken van wat de politie, de security en de buurtwachter allemaal konden doen op dat moment ziu fantastisch zijn. En natuurlijk ook want mijn rechten zijn om zo een moment. Wat sommige agenten zijn soms vreemd manipulatief op zo een moment en vertellen niet de waarheid.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 03 apr 2018 16:15

U mag geen parkour beoefenen op andermans terrein of gebouwen. dus een afgesloten hek overspringen is al een overtreding. (tresspassing) Bovendien is Louvain-La Neuve een universiteitssite. u hebt een verwittiging gekregen dat u op die plaats geen parkour mocht beoefenen en u heeft deze verwittiging genegeerd en op een andere plek op die site wéér gestart met parkour. Dan mag men u verzoeken de site te verlaten. U mag er van op aan dat binnen een universiteitssite (dit is niet zomaar een dorp) bepaalde regels gelden. en parkour is daar meer dan waarschijnlijk niet toegelaten. In Wallonië spreekt de politie meestal Frans. Wellicht dat u de uitleg daarom niet goed begrepen hebt. Eerder dat, dan te denken dat de politie manipulatief is en de waarheid niet vertelt. Dat kunnen ze zich namelijk gezien hun functie niet permitteren. En mag ik jullie nog een tip geven: je meldt zelf dat jullie minderjarig zijn. Welnu je prefrontale cortex is nog in volle ontwikkeling. Dat duurt nog even. (tot je 21-22 jaar) Googel best eens waarvoor je PFC dient. Want ik vermoed dat daar een deeltje van de oorzaak van die vervelende situatie lag.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 03 apr 2018 16:18

Het probleem valt hier eenvoudig op te lossen: hou u aan de wet en stop met deze "sport". U maakt zich schuldig maakt aan huisvredebreuk met inklimming, daar staan straffen op.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 04 apr 2018 00:02

En dat in bende bij nacht met inklimming.
Politie in Wallonië spreekt Frans ..in Brussel (soms) tweetalig en in Vlaanderen spreken ze Nederlands. Een andere taal moeten ze officieel niet spreken.
Zoals reeds geschreven u zat op een universitaire site dat is een privaat terrein wel met openbaar karakter.
Bestuurlijke arrestatie kan inderdaad tot 24 uur.
Indien minderjarigen dan had men jullie ouders kunnen laten komen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”