zware boete voor vervoer van luchtbuks

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

zware boete voor vervoer van luchtbuks

#1 , 27 mar 2018 21:08

Ik heb een vraag. Ik beschik over een luchtbuks die ik in nederland heb aangekocht en die zonder vergunning mag gebruikt worden in Belgie voor recreatief schieten op eigen grond. Toen ik met de auto vanuit mijn vakantiehuisje in Polen terugkwam en de duitse grenscontrole passeerde kreeg ik een controle van de inhoud van mijn koffer. Daar lag de luchtbuks en demper bovenin en toen begonnen ze heel mijn auto ondersteboven te doorzoeken. Ik moest een papier ondertekenen dat ik op de hoogte was dat dit "wapen" verboden was in Duitsland en ze hebben het afgenomen. Nu 3 maanden later ontvang ik een boete van 600 euro + gerechtskosten en mijn luchtbuks wordt vernietigd. Ik heb intussen geinformeerd en deze luchtbuks mag zowel in Belgie als Polen vergunningsvrij aangekocht worden maar de Joule( kracht) is te hoog voor Duitsland dus daar mag het niet wat ik niet wist want anders zou ik hem ook niet meegenomen hebben. Ook was ik enkel op doorreis van Polen door Duistland en zo naar Belgie.
Wat moet ik nu doen? de boete betalen en gerechtskosten? blijkbaar is er een rechtsuitspraak geweest waar ik nooit van op de hoogte ben gesteld per brief. De brief met de boete was wel aangetekend verstuurd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 27 mar 2018 21:36

Tenzij je in beroep wil gaan, zou ik gewoon betalen. Onwetendheid is geen geldig argument.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2018 22:33

Onwetendheid is geen geldig argument.
In Duitsland ook niet? ;)

Reclame

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#4 , 27 mar 2018 22:51

Ik had dit helemaal niet verwacht, ik had eerder een brief verwacht waarin zou staan dat ik mijn speelgoed zou terugkrijgen...

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 27 mar 2018 22:54

Waarom verwachtte u dat?

Wanneer politie/openbaar ministerie een verboden item in beslag nemen, dan kunnen ze u dat moeilijk achteraf terug geven, tenzij bv. zou blijken dat ze zich hebben vergist.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 27 mar 2018 23:15

Onwetendheid is geen geldig argument.
In Duitsland ook niet? ;)
Goeike :)

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 27 mar 2018 23:52

Demper is oa. altijd verboden.
Niet betalen wil zeggen steeds rond Duitsland rijden om naar Polen te geraken.

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#8 , 28 mar 2018 17:38

als ik op voorhand transitpapieren had aangevraagd, zou dat dan wel gemogen hebben?

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 28 mar 2018 18:18

Transitpapieren?
Voor een wapen dat in DE niet toegelaten is en wegens demper ook niet in BE.

oeps
Topic Starter
Berichten: 115

#10 , 28 mar 2018 19:37

dan zal ik de boete maar betalen en sparen voor een nieuwe, bedankt voor jullie antwoorden

Sirkii
Berichten: 5395

#11 , 31 mar 2018 20:34

Onwetendheid is geen geldig argument.
In Duitsland ook niet? ;)
Goeike :)
Neen. Belachelijk denigrerend naar de slachtoffers toe van WOII

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 03 apr 2018 20:04

Waarom wil u in hemelsnaam een demper op een luchtgeweer ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 apr 2018 21:24

Waarom wil u in hemelsnaam een demper op een luchtgeweer ?
Omdat je anders de wet niet overtreed.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”