Valsheid in geschrifte

Ambervrh
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Valsheid in geschrifte

#1 , 22 mar 2018 11:30

Beste,

Ik moet volgende week op verhoor bij de politie desbetreffende het feit valsheid in geschrifte.
Ik ben hier volledig schuldig aan, er zijn brieven (een PV) opgesteld geweest die niet correct zijn. Het gaat hem over brieven van de politie zelf die vervalst zijn. Er is geen klacht ingediend door derden, wel is er een familielid aan de politie zelf gaan vragen of de documenten vals waren of niet.
Zo is dit aan het licht gekomen en word ik dus verhoord.. het was zelf mijn bedoeling niet dat die documenten zouden verspreid worden of effectief zouden gaan gebruikt worden. Het familielid zou hebben meegedeeld aan de politie dat hij wil dat er niks over de inhoud van die documenten wordt bevraagd. Dit omdat alle feiten die mijn nicht heeft gepleegd (oa diefstal), waarvoor nooit een klacht is ingediend, hierin vermeld staan, deze kloppen ook volledig met de realiteit. Ik heb mijn nicht dus niet valselijk beschuldigd.
Mijn vraag is of het mogelijk is dat de politie zomaar de inhoud van de documenten negeert?
Wat kan ik verwachten van zo'n verhoor? Krijg ik meteen de zwaarste straf opgelegd? Ik maak me echt zorgen.. het is iets wat ik uiteraard nooit had moeten doen, maar ik neem de schuld volledig op mij en heb er zwaar spijt van.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 22 mar 2018 13:22

Een PV is geen brief maar een authentieke akte.
Wie heeft aangifte gedaan?
En wie heeft die PV's vervalst...

Uw uitleg is nogal warrig...ik denk dat u best naar dat verhoor gaat.
Salduz bis cat 3 ...u hebt recht een advocaat te raadplegen voorafgaandelijk en die mag zelfs aanwezig zijn bij verhoor.

Een PV vervalsen ....echt niet zo slim van de dader.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 mar 2018 14:08

“Art.196.Met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar worden gestraft de andere personen die in authentieke en openbare geschriften valsheid plegen en alle personen die in handels- of bankgeschriften of in private geschriften valsheid plegen,
Hetzij door valse handtekeningen,
Hetzij door namaking of vervalsing van geschriften of handtekeningen,
Hetzij door overeenkomsten, beschikkingen, verbintenissen of schuldbevrijdingen valselijk op te maken of achteraf in de akten in te voegen,
Hetzij door toevoeging of vervalsing van bedingen, verklaringen of feiten die deze akten ten doel hadden op te nemen of vast te stellen.
Art.197. In alle gevallen in deze afdeling vermeld, wordt hij die gebruik maakt van de valse akte of van het valse stuk, gestraft alsof hij de dader van de valsheid was.”(Strafwetboek=Sw.).

Ik zie niet waardoor u voorgaande bepalingen overtreden hebt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Seeeyou
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2018 16:54

U document werd pas valsheid in geschrifte als u familielid effectief deze afgaf aan de politie, u heeft er zelf geen enkele ‘schade’ mee aangericht..

Issued
Berichten: 1227

#5 , 22 mar 2018 21:18

U document werd pas valsheid in geschrifte als u familielid effectief deze afgaf aan de politie, u heeft er zelf geen enkele ‘schade’ mee aangericht..
niet correct. Vanaf dat het is opgesteld/nagemaakt is het valsheid in geschriften. Voor zover ik begrijp zijn deze gebruikt om zijn nicht onder druk te zetten. Al dan niet terecht.
“Art.196.Met opsluiting van vijf jaar tot tien jaar worden gestraft de andere personen die in authentieke en openbare geschriften valsheid plegen en alle personen die in handels- of bankgeschriften of in private geschriften valsheid plegen,
Hetzij door valse handtekeningen,
Hetzij door namaking of vervalsing van geschriften of handtekeningen,

Ik zie niet waardoor u voorgaande bepalingen overtreden hebt.
een brief namaken alsof deze van de politie komt valt hier volledig in.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”