misbruik volmacht

amorphea
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

misbruik volmacht

#1 , 19 mar 2018 13:31

Beste,

De moeder van mijn vriend, hij is meerderjarig, heeft gisteren (zondag 18/03/2018) één van zijn spaarrekeningen geplunderd. Het gaat om een aanzienlijk bedrag dat zij via haar volmacht volledig op haar rekening heeft overschreven. De reden hiervoor is dat zij beweert dat het geld niet aan hem toebehoort maar aan haar. Ikzelf heb al wat rondgekeken op het internet maar ik geraak er niet volledig wijs uit. Kunnen jullie ons helpen: Mag zij zijn rekening met haar volmacht zomaar plunderen? Kunnen wij iets doen om dit geld terug te eisen? Welke stappen kunnen wij ondernemen?

ps. We waren bezig met het schrappen van de volmacht maar het bericht dat hij haar volmacht wou schrappen is net te laat toegekomen waardoor zij dus nog net alles heeft kunnen overschrijven.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2018 16:02

Neen, dit mag niet zomaar. Dit kan als misbruik van vetrouwen gezien worden. Uw vriend kan best een aangetekend schrijven richten naar zijn moeder met de vraag om de gelden die van zijn spaarrekening gehaald zijn zonder zijn toestemming, terug te storten. Hij kan melden dat hij niet zal nalaten om gerechtelijke stappen te ondernemen als dit niet gebeurt. In principe kan uw vriend enkel een burgerrechterlijke procedure opstarten, aangezien "de dader" zijn moeder is, en een moeder in principe niet kan "stelen" van haar kinderen. Maar op zich is dit een detail omdat uw vriend vermoedelijk geen straf wenst, maar gewoon het geld terug. Dit kan dus via een burgerrechterlijke procedure, indien de moeder niet ingaat op het A.S.

Ik ga er daarbij wel van uit:
1. Dat de spaarrekening effectief op naam van uw vriend staat.
2. Dat het leeghalen van de spaarrekening gebeurde op een moment dat uw vriend al meerderjarig was.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

amorphea
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2018 18:04

Bedankt alvast voor de informatie. De rekening staat inderdaad effectief op zijn naam en hij is inderdaad meerderjarig. Is het echter noodzakelijk dat wij een AS sturen want wij zijn 100% zeker dat zij hier niet op in zal gaan. Is het mogelijk om direct een burgerrechterlijke procedure in gang te steken?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 19 mar 2018 18:53

Eerst aangetekende brief met kopie per gewone brief. Strikt genomen kan je onmiddelijk dagvaarden doch k zou eerst per AS proberen. Als het over een grote som gaat betaal dan een advocaat om die brief op te stellen. Met wat geluk bezorgt ze het geld terug omdat ze ziet dat het je menens is. Als dat lukt ben je veel goedkoper af dan procederen (waarvoor je best een advocaat aanstelt ondanks het gegeven dat je dat geld gaat kosten. Begin er dus enkel aan als over veel geld gaat : dus niet voor een paar duizend euro.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mar 2018 09:45

Goede opmerking van Sirkii: over hoeveel geld gaat het hier? Inderdaad zien dat het sop de kool waard is. Een AS is echt wel de eerste stap (zoals hierboven gezegd kan je ook een advocaat vragen dit op te stellen, om zo een proces te vermijden). Je moet eerst proberen dit minnelijk te regelen, pas als dit niet lukt, kan je naar de rechtbank stappen. Uw poging om dit eerst minnelijk te proberen regelen, speelt bij een rechtszaak in uw voordeel. Vandaar dat dit AS als bewijs belangrijk kan zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

amorphea
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2018 12:29

Bedankt voor jullie hulp, aangezien het om een behoorlijke pak geld gaat gaan we contact opnemen met een advocaat en zullen we een As laten opstellen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”