Gameserver gehackt

stanhope
Topic Starter

Gameserver gehackt

#1 , 06 mar 2018 14:39

Ik ben een van vele moderators op 2 arma 3 servers. We hebben zo nu eens last van mensen die niets beter toe doen hebben in hun leven dan op het internet een stukje software kopen en daarmee onze server 'hacken'. Daardoor hebben ze de mogelijkheid om code uit te voeren op onze server. Natuurlijk staat er in de regels die iedereen accepteert wanneer hij op onze servers speelt dat dit niet mag.

Mijn vraag is nu, indien ik een unique ID (steam64 id), IP-adres en tijd heb waarop we 'gehacked' werden, hoe serieus zou de politie dat nemen? Zou een klacht indienen enig nut hebben of zou daar nooit iets mee gebeuren?

En bij wie moet ik klacht neerleggen? De fysieke servers staan in duitsland, de eigenaar van de website van de community woont in nederland en de community is opgericht door iemand uit het verenigd koninkrijk. En de meeste van deze hackers wonen niet in België.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 06 mar 2018 14:52

Dit lijkt mij iets voor de eigenaar te zijn, Nederland dus. Als moderator bent u in feite een buitenstaander in zoiets.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 07 mar 2018 09:12

ik neem aan dat de server gehuurd wordt? Dus die Nederlander is de huurder?
Dan denk ik ook dat die klacht moet neerleggen.

Is er nadeel? Buiten even niet kunnen spelen? Waren er toernooien gemist daardoor?...

Reclame

stanhope
Topic Starter

#4 , 07 mar 2018 14:32

Ja de server wordt gehuurd, wie exact het gehuurd heeft weet ik niet zeker. Of een nederlander of een zweed.

Is er een nadeel? Ja de server moet geherstart worden. Daarvoor moet er iemand van ons staff team online zijn. Er zijn nog een paar andere nadelen maar als ik deze wet lees:
artikel 550bis: § 1 Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfentwintig duizend [euro] of met een van die straffen alleen.
Dan denk ik dat ongeacht of er iets dat iemand ten nadele komt de 'hacker' zowiezo iets illegaal heeft gedaan.
Dit lijkt mij iets voor de eigenaar te zijn, Nederland dus. Als moderator bent u in feite een buitenstaander in zoiets.
Er is toch niets mis met mezelf informeren? Ja ik heb m'n eerste bericht geschreven in de ik persoon maar dat betekent toch niet dat ik de huurder van de server kan gaan vertellen wat hij kan doen.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 07 mar 2018 14:42

Ja de server wordt gehuurd, wie exact het gehuurd heeft weet ik niet zeker. Of een nederlander of een zweed.

Is er een nadeel? Ja de server moet geherstart worden. Daarvoor moet er iemand van ons staff team online zijn. Er zijn nog een paar andere nadelen maar als ik deze wet lees:
artikel 550bis: § 1 Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfentwintig duizend [euro] of met een van die straffen alleen.
Dan denk ik dat ongeacht of er iets dat iemand ten nadele komt de 'hacker' zowiezo iets illegaal heeft gedaan.
Dit lijkt mij iets voor de eigenaar te zijn, Nederland dus. Als moderator bent u in feite een buitenstaander in zoiets.
Er is toch niets mis met mezelf informeren? Ja ik heb m'n eerste bericht geschreven in de ik persoon maar dat betekent toch niet dat ik de huurder van de server kan gaan vertellen wat hij kan doen.
Nee daar wil ik alleen maar mee zeggen dat u geen klacht kunt gaan indienen en dat de Belgische wetgeving die u citeert hier niet van toepassing is.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 07 mar 2018 18:43

Belgische wetgeving zegt in het algemeen: bevoegd is het parket van de plaats de fysieke feiten hebben plaatsgehad : dus waar de server staat.
Vroeger is er ooit wel een vervolging geweest bij een hacking wegens diefstal van elektriciteit. 8_)

Issued
Berichten: 1227

#7 , 07 mar 2018 19:20

Ja de server wordt gehuurd, wie exact het gehuurd heeft weet ik niet zeker. Of een nederlander of een zweed.

Is er een nadeel? Ja de server moet geherstart worden. Daarvoor moet er iemand van ons staff team online zijn. Er zijn nog een paar andere nadelen maar als ik deze wet lees:
artikel 550bis: § 1 Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfentwintig duizend [euro] of met een van die straffen alleen.
Dan denk ik dat ongeacht of er iets dat iemand ten nadele komt de 'hacker' zowiezo iets illegaal heeft gedaan.
Tja het is niet omdat iets illegaal is dat het parket in gang gaat schieten. Het parket gaat geen tracering van het IP of de steam_id bevelen.
Ik denk dat
1. Je hier geen aangifte kan doen aangezien het Belgisch gerecht niet bevoegd is (ifv plaats van de feiten)
2. Al zou het hier gebeuren, zal het parket seponeren.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”