Uittreksel Strafregister - opgepakt, maar niet veroordeeld?

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

Uittreksel Strafregister - opgepakt, maar niet veroordeeld?

#1 , 02 mar 2018 10:12

Hallo allen,

Ik vond met de zoekfunctie geen gelijkaardige gevallen...

TL;DR – 7 jaar geleden winkeldiefstal gepleegd, opgepakt en verhoord, onmiddellijk product terugbetaald, nooit voor de rechter verschenen. Komt dit op m’n uittreksel strafregister model 1 (ivm sollicitatie ICT-functie)?

Als jeugdige kerel heb ik de fout begaan een winkeldiefstal te proberen plegen. Ik ben betrapt, en na een achtervolging opgepakt geweest. Ik ben verhoord, verklaring getekend, het product is volledig betaald geweest op het politiekantoor, en ben diezelfde dag vrijgelaten. Ze waarschuwden mij dat het in snelrecht ging komen, en dat er mogelijks slagen en verwondingen bijkwam (ik had de winkeldetective geduwd bij het vluchten). Ik ben echter nooit meer gedagvaard voor het gerecht en dus nooit veroordeeld. Dit is intussen meer dan 7.5 jaar geleden.

Ik heb er veel spijt van gehad, dat was niet het soort persoon dat ik wilde zijn. Ik heb nooit meer dergelijk feiten gepleegd, hoewel ik wel 1.5 jaar lang angst gehad heb dat een eventuele veroordeling de start van mijn carriere (ik zat in m’n voorlaatste jaar studies toen het gebeurde) zou verwoesten.

Nu ben ik aan het solliciteren voor een ICT functie en moet een uittreksel uit het strafregister voorleggen (ik vermoed model 1). Gaat van mijn arrestatie iets op dit blad verschijnen?

Indien ja: kan ik mogelijks dit laten schrappen na een bepaalde tijd?

P.S. komen verkeersovertredingen ook op het uittreksel, of enkel indien men ervoor voor de rechter moet verschijnen?

Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 02 mar 2018 10:34

U zegt dat u hebt gezocht, maar niks hebt gevonden. Het antwoord is nochtans heel makkelijk te vinden:
Bepaalde veroordelingen worden in het strafregister opgenomen en een aantal ervan zullen ook voorkomen op het uittreksel uit uw strafregister. Een uittreksel uit het strafregister kan u doorgaans bekomen bij de gemeente van uw woonplaats. Hierop staan de strafrechtelijke veroordelingen vermeld die u hebt opgelopen. Het gaat enkel om veroordelingen door een strafrechtbank, dus bijvoorbeeld niet over minnelijke schikkingen die u heeft betaald wegens verkeersinbreuken (aangezien de strafvordering door de betaling van de geldsom vervallen is), een huurgeschil of een faillissement.
bron: https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... afregister

Als u nooit bent veroordeeld kan er ook niks op het uittreksel van uw strafregister staan, zo simpel is het. Bij diepgaandere controles naar uw achtergrond (als u solliciteert voor een positie bij de Computer Crime Unit van de politie bijvoorbeeld) kunnen die dingen wel naar boven komen natuurlijk.
"sowieso" schrijf je zo.

RoyalFlush
Topic Starter
Berichten: 102

#3 , 02 mar 2018 11:06

U zegt dat u hebt gezocht, maar niks hebt gevonden. Het antwoord is nochtans heel makkelijk te vinden:
Bepaalde veroordelingen worden in het strafregister opgenomen en een aantal ervan zullen ook voorkomen op het uittreksel uit uw strafregister. Een uittreksel uit het strafregister kan u doorgaans bekomen bij de gemeente van uw woonplaats. Hierop staan de strafrechtelijke veroordelingen vermeld die u hebt opgelopen. Het gaat enkel om veroordelingen door een strafrechtbank, dus bijvoorbeeld niet over minnelijke schikkingen die u heeft betaald wegens verkeersinbreuken (aangezien de strafvordering door de betaling van de geldsom vervallen is), een huurgeschil of een faillissement.
bron: https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... afregister

Als u nooit bent veroordeeld kan er ook niks op het uittreksel van uw strafregister staan, zo simpel is het. Bij diepgaandere controles naar uw achtergrond (als u solliciteert voor een positie bij de Computer Crime Unit van de politie bijvoorbeeld) kunnen die dingen wel naar boven komen natuurlijk.
Bedankt voor de snelle reactie! Dit had ik inderdaad gevonden maar ik twijfelde in het geval van arrestatie + verklaring/schuldbekentenis.

Nogmaals bedankt en nog een prettige dag!

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”