laster en privacy schending

kik
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

laster en privacy schending

#1 , 26 feb 2018 17:41

Beste forum bezoekers,

Ik ga kort de situatie proberen te schetsen.

Ik ben eigenaar van een forum en krijg regelmatig de vraag dingen te verwijderen. In principe doe ik dat niet vooral omdat die vragen meestal niet erg vriendelijk gesteld worden.
Nu had ik een topic wat ging over iemand die al eerder veroordeeld is voor allerlei zaken en er waren leden op mijn forum dat waarschuwde voor deze persoon.
Die persoon heeft via ik neem aan whois mijn gegevens gevonden en is mij beginnen bellen om dat weg te halen ik heb dat steeds geweigerd. Dan is hij mijn werkgever gaan bellen (wat hij daar juist mee probeerde te bereiken was voor mijn werkgever en mezelf niet duidelijk).
Toen heeft hij mij via een advocaat een brief gestuurd dat ik het moest weghalen anders vervolging.
Oke ik heb geen zin in te veel gezeur en mijn forum is een hobby dus ik heb het gevraagde topic verwijderd. Maanden na die brief en dus het reeds verwijderen van het topic krijg ik ineens een dagvaarding in mijn brievenbus voor dat topic. Hier geef hij aan dat ik zijn privacy schend en dat ik laster pleeg.

Nu vraag ik me af wat kan ik hier mee?

En vooral ik ben werkloos en heb dit forum als hobby.
Ik verdien geen euro aan dit forum het kost me enkel geld. Ik ben bij de wetswinkel geweest opzoek naar hulp en eventueel een prodeo advocaat maar mijn uitkering is net 25 € tehoog voor prodeo. En ik kan me echt geen dure advocaat permitteren.

Dus wie wil mij aub een handje helpen of me wat raad geven.

Met Vriendelijke Groeten
Kik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2018 14:30

Beste forum bezoekers,

Ik ga kort de situatie proberen te schetsen.

Ik ben eigenaar van een forum en krijg regelmatig de vraag dingen te verwijderen. In principe doe ik dat niet v...
In principe ben je VERPLICHT dit te doen. Aangezien je dit niet deed, was het te verwachten dat je daar vroeg of laat problemen mee zou krijgen.

Maar bon, de concrete zaak: welke gegevens staan er nog op dat forum, volgens de tegenpartij? Als er effectief nog zaken op het forum staan die naar hem verwijzen, heeft hij een erg sterke zaak als dit voor de rechtbank komt. Google eens op GDPR en begin maar wat te lezen, zou ik zo zeggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kik
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2018 17:16

Beste,

Nee vanaf dat ik een brief van een advocaat heb gekregen heb ik er alles af gehaald.
Enkele maanden ( nadat ik het er dus al had afgehaald) krijg ik dus een dagvaarding waar in staat dat ik het dus niet heb weggehaald.

Alles is intussen dus al lang van het forum er staat niets meer op.

Maar ik ga eens lezen over die GDPR.
Dankjewel alvast!

Mvg
Kik

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mar 2018 11:31

Als alles effectief weg is, en de klacht bestaat eruit dat er NU nog gegevens zouden opstaan, hoef je niet veel te vrezen. Als de klacht echter inhoudt dat de persoon schade geleden heeft in de periode tussen zijn vraag om te verwijderen, en het moment dat u effectief verwijderd hebt, dan kan je je beter wel zorgen maken. De tegenpartij moet dan wel de schade bewijzen en bewijzen dat dit te wijten is aan de berichten op het forum.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kik
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mar 2018 15:58

de tijd tussen dat ik de eerste brief van zijn advocaat kreeg en het verwijderen bedraagt 30 minuten.
Dus toen ik de brief kreeg heb ik alles onmiddellijk weg gehaald.

Waar het over gaat zijn ook (vooral) deeplinks naar nieuws artikels. Ik heb niets gepost wat niet op nieuwssite te vinden was ofzo.

Hartelijk dank voor het antwoorden Tom VDJ

Mvg
Kik

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mar 2018 09:30

de tijd tussen dat ik de eerste brief van zijn advocaat kreeg en het verwijderen bedraagt 30 minuten.
En hoeveel bedroeg de tijd tussen het weghalen en zijn vraag? Als er al een brief van een advocaat komt, neem ik aan dat je niet binnen de 30 minuten na zijn vraag iets weggehaald hebt? Op dat moment was je in fout. De brief van de advocaat is een teken dat de persoon mogelijk al schade geleden heeft. Moeilijk voor ons om in te schatten hoe dit afloopt. Laat het ons weten, want dit is wel een interessante 'case'.
Waar het over gaat zijn ook (vooral) deeplinks naar nieuws artikels. Ik heb niets gepost wat niet op nieuwssite te vinden was ofzo.
Ook links naar externe artikels waar de persoon vermeld wordt, moeten op zijn vraag weggehaald worden. Net zoals google op vraag van een persoon de zoekresultaten die gelinkt zijn met die persoon, moet weghalen als deze laatste dit vraagt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kik
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 mar 2018 13:34

Ik hou Jullie op de hoogte Tom!
Dankjewel voor de info.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”