Politieverhoor Cat III Gewone Diefstal

SeanCages
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Politieverhoor Cat III Gewone Diefstal

#1 , 24 jan 2018 02:20

Beste,

Ik ben 27 jaar oud en heb vorige maand een kerstboom proberen te stelen 's nachts aan de straatkant van een winkel.

Het uitgebreide verhaal was dat het me fijn leek mijn residentie op te fleuren met een kerstboom en ik die avond redelijk dronken was en dus zo'n boom die met 1 draad vasthing aan een lantaarnpaal heb losgemaakt en meegenomen. Onderweg ben ik door de politie tegengehouden die me gevraagd hebben de kerstboom terug te plaatsen, wat ik ook gedaan heb. Daarna hebben ze me meegenomen naar de bureau voor foto's en vingerafdrukken en terug naar men residentie gebracht.

Nu heb ik een brief gekregen met een uitnodiging tot een politieverhoor cat 3 voor gewone diefstal met mijn rechten bij.

Ik ga morgen waarschijnlijk al naar Antwerpen voor juridische bijstand, maar ik slaap er toch niet helemaal goed van. Ik heb een job waarin mijn bewijs van goed gedrag en zeden best belangrijk is en in die brief staat bijna geen uitleg over wat er gaat gebeuren en hoe ik dat moet aanpakken.
Een advocaat nemen lijkt me de veiligste optie, maar ik weet niet of ik aan een straf onderuit ga komen en zo'n advocaat kost al gauw veel geld.

Anderzijds weet ik niet of een voorwerp meenemen vanop de openbare weg effectief diefstal is (het had bv net zo goed een stoel kunnen zijn die niet achter slot stond en die niet op naam van iemand staat) en kan ik me niet herinneren of ik bij de politie zelf nog een verklaring afgelegd heb. (ik ben redelijk zeker dat ik niets ondertekent heb) Maar ik ben wel 'op heterdaad betrapt', dus ik weet niet of het uitmaakt of het per definitie diefstal is als ik betrapt ben voor diefstal.

Ik ben zeer argwanend ten opzichte van dat verhoor omdat ik niet weet of het verhoor uiteindelijk ervoor gaat zorgen dat ik ergens beken.
Iemand hier ervaringen mee die hij/zij zou willen delen en wat goede raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pascalglick
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2018 10:54

Beste,

Zolang je niet voor een rechtbank bent verschenen die je (eventueel) veroordeeld, zal er niks op je bewijs van goed zedelijk gedrag staan.

Nu, wat kanttekeningen.

- U wordt wel geregistreerd en voor een aantal beroepen/ activiteiten wordt dit wel meegenomen in de beoordeling.

- Nu, goed gedragen zeden zolang het niets is op sexueel gebied, stel ik ben uw latere werkgever, en je hebt GEEN goed gedrag en zeden en er staat daar op diefstal en ge verteld uw verhaal over uw kerstboom, ik zou eens goed lachen en wie weet U toch aanvaarden. Al zou ik je wel NOOIT een functie geven aan de kassa.

- Zorg dus dat het NIET meer gebeurd, en doe iets aan uw alcoholinname, het begint met een kerstboom en waar eindigt het?

Voor zo'n prul zou ik geen bijstand of advocaat nemen.

Ga daar NUCHTER naar toe en leg het uit. Dat je dus dronken was enfin ja, je kan het wat een draai geven ook. Wel zo eerlijk mogelijk blijven. Niet beginnen was eerste keer en zal nooit meer gebeuren, dat horen ze elke dag meermaals. Zeg dat het een stommiteit was, of je nu dronken was of niet, doet er weinig toe. Integendeel openbare dronkenschap is uw 2e probleem. Ze gaan ook vragen of dat veel gebeurd zo'n alcoholische toestand en of je problemen hebt. Nu gezien de periode jaar valt dat ook wel ergens te nuanceren.

Pro actief eens met die verkoper gaan praten en zeggen dat je zijn kerstboom bijna meehad in een dronken toestand. Uw eerlijkheid daar en eventueel een attentie voor het ongemak kan worden gesmaakt. Niemand weet natuurlijk wat U ging doen als je nuchter wakker wordt en daar die boom zag staan. Het gebeurd wel vaker dat men berouw heeft en die dan terug brengt de dag nadien.

Maar het is dus uiteraard wel DIEFSTAL of dat nu binnen of buiten los of open staat. U bent zo van het type de voordeur staat open, niemand te zien, dan neem ik maar gans de inboedel mee.

Maar toch mee opletten want dat begint met een balpen, een kerstboom, allez ja het kon erger he, gelukkig zijn er geen gewonden of doden. Wie weet nog met uw kerstboom ergens dronken tegen een geparkeerde auto gestruikeld. Dus men is als dat allemaal nu aan het checken. Als er daar nog één een kras in zijn auto heeft en dat meld in hetzelfde tijdsbestek komt dat ook nog eens op 'uw rekening'.

Je gaat er precies nogal licht over. Misschien moet een ander hier even de mogelijkse strafmaten posten wat de maximum straffen zijn op uw rare gewoontes.

SeanCages
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2018 12:42

Om even te nuanceren. Ik heb geen alcoholprobleem, heb een normale fulltime job als apotheker en heb nog nooit iets gestolen. Dus dat hoef je ook niet mee te nemen in je betoog.

Maar verder alvast bedankt. Ik ga wel zeker een advocaat onder de arm nemen. Toch minstens voor overleg. Het is een recht dat je hebt.

Reclame

pascalglick
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2018 12:56

Sean, Ik moet geen betoog houden, U moet zich gaan verantwoorden bij de politie, daar mag U uw betoog houden.

Nu siert U dat U uw beroep hier vermeld. Maar dat maakt me er nu net bozer om !

Ga ik eens langskomen bij U en een doos aspirines stelen en zeggen dat ik pijn in mijn hoofd heb, gisteren teveel gedronken weet je wel. Sta nog met een kerstboom in mijn living dat ik niet meer weet hoe die hier geraakt is. Sean nog iets, ben ook mijn portefeuille verloren denk met het dragen van die kerstboom ik betaal dan later wel althans dat was de bedoeling had gewoon zoveel hoofdpijn.

To do list:
- advocaat raadplagen is uw recht
- AA bezoek bijwonen is ook uw recht
- niet vergeten: politieverhoor bijwonen dat is een plicht alhoewel je kunt misschien zeggen dat je je roes aan het uitslapen was.

Maar U bent echt UNIEK, nog NOOIT iets gestolen ?! Een druif op de markt of winkel 'om te proeven' maar toch niet gekocht ?! Een snoep als kind... NOOIT is vanaf uw geboorte he. Verkeerd wisselgeld teruggekregen niet gemeld, ah neen dat is in uw wereld niet stelen de verkoper had maar beter moeten opletten.

Ik had U beter direct geadviseerd een advocaat te nemen, kon die man of vrouw ook eens goed lachen. Een kerstboom jongen toch. Dit krijgt gevolgen jongen, zeker als apotheek. Dat gaat naar de Procereur des Konings. Die gaan U allemaal willen 'zien'. De apotheker die een kerstboom stal.

Dat is echt, bijna een titel voor een boek Herman Brusselmans.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 24 jan 2018 20:17

U moet u niet gaan verantwoorden bij de politie.
U gaat een verklaring afleggen over de feiten.
De verantwoording is voor de rechter.
En uiteraard hoeft u nier naar de politie te gaan - u werd niet gearresteerd - dus u kan rustig wachten tot u gedagvaard word voor de correctionele rechtbank.
Elk algemeen PV ( er zijn uitzonderingen Verkorte PV tegen onbekenden) gaan zo wie zo naar de Procureur des Konings. Als u nog niet gehoord bent beslist zijn ambt of u nog een verhoorkans te geven - een onderzoeksrechter te vorderen voor een gerechtelijk onderzoek op te starten - u rechtstreeks te dagvaarden. ( Er zijn nog wat mogelijkheden die er tussen vallen).

Een diefstal is het meenemen van een goed dat u niet toebehoord. Ook een stoel die vb buiten staat voor de 'vuilkar' meenemen is diefstal.
Res nullius geeft u evenmin het recht om het mee te nemen - wat wordt 'weggegooid' behoord aan de gemeente ( staat zo in de meeste gemeentereglementen).


Kort een voorbeeld ... kan de diefstal van een balpen ( was in feite het verleggen van de balpen van uit de kassa naar de toog) het verschil maken tussen levenslang en de doodstraf? ( feit van jaren geleden) : Antwoord ja want diefstal bij doodslag op iemand maakt het moord gezien verzwarende omstandigheden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”