“ winkeldiefstal”

Mushy
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

“ winkeldiefstal”

#1 , 22 jan 2018 19:00

:shock: oké iets gek. Ik was vandaag in de C&a in mijn stad & ik had een blouse gepast. Ik had deze aangehouden omdat ik heel snel een bus moest halen, en ergens deftig naar toe moest en ik niet de tijd had naar huis te gaan en om te kleden.’ik had mijn ticket een afgedaan zodat ik aan de kassa kon tonen dat ik de blouse had, en ik zou het daar ook gewoon vertelt hebben dat ik deze gewoon aanhield omdat ik snel. Snel ergens moet zijn.
Maar daar kreeg ik de kans niet toe, de vrouw van de winkel zei meteen dat het diefstal is terwijl ik nog zo zeg van als ik t zou stelen zou ik het etiketje toch niet bij houden? Maar nee blijven beschuldigen. Ze belt politie en alles wordt daar verder geregeld.
Natuurlijk.. ik ben 19 jaar, dus ik weet dat dit op mn strafblad komt dat voor de rest perfect blanco is. Ik moet juist nog is gaan voor een verhoor. Maar ik vroeg me nu af, wat wordt er daarna nog gedaan? Want ik had oprecht niet de bedoeling om het te stelen, ik wilde mezelf gewoon wat tijd besparen zodat ik de bus zou halen. Natuurlijk anders bekeken hoe ik t deed was natuurlijk erg dom, ik had moeten vragen of ik het al mocht aandoen en dan afrekenen. Maar daar had ik toen niet bij stil gestaan, wat ik het ergste vind is dat ze telkens als ze me zullen zien ze fout zullen denken terwijl ik ik t gewoon ging betalen, heb dus alsnog mn blouse betaald en een boete van 20 moeten betalen, wat me niet stoort. Want ik snap dat ze fout dachten.
Kan iemand mij wat meer uitleg geven aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 22 jan 2018 19:30

Snap dat niet u hebt u met uw aankoop aangeboden aan de kassa... u had best het ticket er alen aanzitten.
Is de politie ter plaatse gekomen?

Mushy
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jan 2018 20:12

Nee deze was er af,
Eigenlijk was dat perongeljk maar dat hadden hun zeker niet geloofd.

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 22 jan 2018 20:19

Zulk een verhaal hoor ik minstens 1x per maand, dan wel met leibanden of hondenmanteltjes....

Het excuus is dan: ja mijnheer, m'n hond deed al zo lastig om te passen, dus heb ik het maar aangelaten, maar hier is het etiketje om te scannen.

Eerlijk gezegd, is jouw verhaal één van de gevallen die worden behandeld in iedere cursus diefstalpreventie op de winkelvloer.

P.

Mushy
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jan 2018 20:31

Ja oké, maar wat zijn nu eigenlijk de gevolgen voor mij? Als 19jarige

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 22 jan 2018 20:34

Is de politie ter plaatse gekomen?
Hebt u de blouse betaald?

Mushy
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jan 2018 21:47

Beste,

Ja ik heb de blouse betaald en politie was daar bij, ik vroeg ook zelf of ik ze alsnog gewoon mocht betalen want dat was ik in de eerste plaatst ook van plan.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 23 jan 2018 00:03

strikt genomen heeft er geen diefstal plaatsgevonden (hoewel het niet slim is om het prijslabel er af te halen zoals men aanhaalt)

als ik mij niet vergis kan er pas van diefstal sprake zijn nadat men de kassa voorbij is en/of men de winkel verlaat.

u aanbieden met het product en het prijslabel aan de kassa kan volgens mij dan ook niet aanzien worden als diefstal (of poging tot), een bewaker kan u wel onderwerpen dan aan een controle voor alle zekerheid.

dat men de politie er bij haalt voor een controle is ook een optie, voor zover men hier prioriteit aan geeft is iets anders.

als u naar het verhoor gaat vraag (eis) dan ook dat men de camera beelden opvraagt als bewijs (kledingwinkels hangen er vol mee), daar uit zal dan moeten blijken of u iets gestolen heeft of een poging heeft gedaan tot.

als uit de beelden blijkt dat er u niks ten laste kan worden gelegd zal de "klacht" (voor zover er 1 is) van de winkel verticaal gesorteerd worden.

er komt NIKS op uw strafblad zolang u niet veroordeeld bent door een rechtbank

Issued
Berichten: 1227

#9 , 23 jan 2018 06:38

Hoeveel kostte die blouse? Want parket Antwerpen: geen gelijkaardige voorgaande feiten en onder de 50 euro betekent een vereenvoudigt pv. Dat is geen verhoor en gaat niet naar het parket. Zie het als een waarschuwing.

Mushy
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 jan 2018 08:56

De blouse was 12,50€ ,
En bedankt allemaal voor de info!

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 23 jan 2018 09:14

Ik sluit mij aan bij Drone in de zin dat een kledingstuk aanhouden en het prijsetiket eraf halen mij ook eerder mager lijkt om het moreel element (de intentie om te stelen) van diefstal aan te tonen. Als op bewakingsbeelden zou blijken dat TS eerst goed rondkijkt, de beveiliging eraf haalt en dan de blouse wegmoffelt, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.

Je moet strikt genomen de kassa niet zijn gepasseerd om van diefstal te spreken, maar de intentie om te stelen moet wel hard kunnen worden gemaakt. In een elektrowinkel een gsm in uw broek moffelen met de intentie om hem aan de kassa boven te halen om alsnog te betalen is bv. géén goed idee. Een flesje water of een pak koekjes uit het supermarktrek consumeren is dan in principe weer geen probleem zolang u achteraf correct afrekent. :)
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 23 jan 2018 19:21

Klopt bovenstaande uitleggen zijn met de nodige voorbeelden gestoffeerd.
Dus het verwonderd mij dat u bent uitgenodigd.
Nu lees is ook dat u een 'boete' hebt moeten betalen.... daar heb ik in het verleden al over geschreven..
Als u nu naar de politie moet dan ineens aangifte doen van afpersing door de firma en dat blijkbaar terwijl de politie er bij stond.
Het is totaal onwettig - dan is die winkel aangesloten bij een vzw die verklaard dat ze dat 'mogen' wat niet waar is.
Dat ze samenwerken met het parket en een kopie van het verslag doorsturen wat ook niet waar is.
Ik heb die vzw indertijd gevraagd om meer uitleg ...zij gingen mij dat overmaken maar wacht nog altijd op een antwoord.

pascalglick
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jan 2018 11:21

Heb het twee keer moeten lezen en ik geloof de TS. Beetje systeem ik pas schoenen steek mijn oude in de doos en ga daarmee naar de kassa. Wil afrekenen en ze zeggen mijnheer je ging ze stelen want je hebt ze aan. Ja neen die oude heb ik niet meer nodig kijk totaal versleten. En dan de discussie ja uiteraard ge gaat geen paar goede schoenen ruilen om andere te stelen. Die boete lijkt me eerder onwettig. De jeugdige leeftijd 19 jaar ze is eens goed bang geworden en dat moet ook de bedoeling zijn een ontradend effect. Ik zou nu voor die 20,00€ geen procedureslag en papiermolen starten en het zien als een blouse van 32,50€ ipv dan 12,50€.

De varianten hierop zijn legio, gsm slecht signaal was gewoon even naar buiten ging terugkomen. Die van de honden zoals hierboven kende ik nog niet. De winkel die U vernoemd heeft zoveel kleine artikelen gaande van juwelen tot lippenstift er wordt wat afgestolen en de dame naast U is vaak geen consument maar een winkeldetective. Of dat het nu bewust of niet bewust was, een beetje meer respect voor de winkel/verkoper varen we allemaal wel bij.

Politie heeft ook echt andere dingen te doen maar als ik al die akkefietjes optel is het een dagtaak voor paar mensen om alles te noteren dan nog wat burenruzies over overhangende takken, nachtlawaai, blaffende hond, etc. Waar gaat de wereld naartoe.

Ook ergens niet zo slim de mensen te slim te maken.
- vrijgeleide 1e keer onder de 50€ hop doe maar. etc.
- beter aan 17 jaar dan aan 18 jaar dan krijg je sowieso geen gevangenis. etc.

En pas op einde dag mag de zaakvoerder al blij zijn dat het enkel bij stelen bleef want met wat pech heb je dan einde dag nog eens een overval van de kassa ook. Dan ben je niet alleen je goederen maar ook je geld kwijt.

tira00
Berichten: 929

#14 , 24 jan 2018 13:44

Klopt bovenstaande uitleggen zijn met de nodige voorbeelden gestoffeerd.
Dus het verwonderd mij dat u bent uitgenodigd.
Nu lees is ook dat u een 'boete' hebt moeten betalen.... daar heb ik in het verleden al over geschreven..
Als u nu naar de politie moet dan ineens aangifte doen van afpersing door de firma en dat blijkbaar terwijl de politie er bij stond.
Het is totaal onwettig - dan is die winkel aangesloten bij een vzw die verklaard dat ze dat 'mogen' wat niet waar is.
Dat ze samenwerken met het parket en een kopie van het verslag doorsturen wat ook niet waar is.
Ik heb die vzw indertijd gevraagd om meer uitleg ...zij gingen mij dat overmaken maar wacht nog altijd op een antwoord.
Ze heeft het over "de vrouw van de winkel".
Er is tot nu toe geen sprake van een bewakingsfirma.
En jawel, ik heb persoonlijk (was een winkeldetective in het verleden) dikwijls meegemaakt dat de bijgeroepen politie een dief de boete laat betalen aan de winkeleigenaar.
Terwijl wij de opdracht hadden nooit een boete te vragen als de politie erbij geroepen werd.
Wat moet je dan doen? Een discussie beginnen tegen politie?
Ikke niet hoor.
U kan blijven roepen dat het onwettig is (en ik geloof u) maar in de realiteit gaat het anders.

Ts. Waarschijnlijk gaat u er niks meer van horen: product is betaalt en u was niet voorbij de kassa.
Maar geloven dat u het niet heeft willen stelen ? Het is een heel oude truc die u gebruikt heeft.

Franciscus
Berichten: 38596

#15 , 24 jan 2018 19:37

Ik 'weet ' dat dat praktijken in het Brusselse zijn.
En u zal de naam van die vzw ook wel weten. Maar aangesloten firma's hier passen het toch niet toe - toch niet als er politie bij is.
In Nederland is dat wettelijk geregeld en de middenstandorganisaties zijn bij mijn weten ook vragende partij. Maar dan met het wel wettelijk geregeld worden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”