“ winkeldiefstal”

tira00
Berichten: 929

Re: “ winkeldiefstal”

#16 , 24 jan 2018 20:58

Ik 'weet ' dat dat praktijken in het Brusselse zijn.
En u zal de naam van die vzw ook wel weten. Maar aangesloten firma's hier passen het toch niet toe - toch niet als er politie bij is.
In Nederland is dat wettelijk geregeld en de middenstandorganisaties zijn bij mijn weten ook vragende partij. Maar dan met het wel wettelijk geregeld worden.
Bij de winkels die aangesloten zijn bij de dienst preventie en veiligheid is er meestal geen probleem: daar gaat alles volgens de regels.
Maar bij de kleinere winkels met zelfstandige uitbaters daarentegen...
Denken dikwijls dat ze alles mogen.
Dus neen, u hoeft niet te blijven afgeven op de firma's.
Die krijgen controles zat en doen tegenwoordig alles volgens de regels (ook voor de boetes vragen is er een afspraak gemaakt met het parket: op zijn Belgisch geregeld)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#17 , 24 jan 2018 21:20

Dan zouden er omzendbrieven moeten bestaan .... anders blijft een bij mijn weten iets dat strafbaar kan zijn.

tira00
Berichten: 929

#18 , 24 jan 2018 21:36

Dan zouden er omzendbrieven moeten bestaan .... anders blijft een bij mijn weten iets dat strafbaar kan zijn.
Ja, wij hadden allemaal een copie bij, ongeveer 20 jaar geleden.
Moesten we aan politie laten zien als de dief tegen pruttelde over de boete.
In de latere jaren wist elke agent, uit elke regio, over die afspraak en was de boete vragen (als er geen politie bij geroepen werd) een heel normale zaak.

Zal u aan de directie van de firma's moeten gaan vragen hoe het juist in elkaar zit.
Maar er zijn geen cowboy toestanden meer, zoals u altijd beweert.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#19 , 24 jan 2018 21:44

En stond op dat papier dat de winkel / bewakingspersoneel bevoegd was om een boete te vorderen en dat dat goedgekeurd was door het parket of door college van procureurs - generaal?
Iets wegnemen is diefstal.
Iets laten overhandigen onder fysieke of psychische dwang is afpersing... elke agent had daarvoor PV moeten opstellen.

tira00
Berichten: 929

#20 , 24 jan 2018 21:53

Geen idee meer wat er juist opstond, te lang geleden.
U blijft maar doorzeuren over wat bewakingsfirma's allemaal slecht doen, telkens opnieuw, maar u heeft totaal geen idee over de werking.
Alleen maar aannames.

En nu stop ik erover.

Franciscus
Berichten: 38592

#21 , 24 jan 2018 21:57

Spijtig voor u maar ik heb een redelijk goed idee waar bewakingsfirma's mee bezig zijn. En ook waar grote winkelketens mee bezig waren.
Wat parket toelaat en wat politie mag en moet.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”