Spaarrekening leeggehaald.

1Paul
Topic Starter
Berichten: 10

Spaarrekening leeggehaald.

#1 , 16 jan 2018 13:24

Ik heb indertijd een studentenspaarrekening bij Belfius geopend op naam van mijn zoon met als volmachthouder mijn moeder die stond erop omdat ze indertijd ook een financiele bijdrage geleverd heeft. Mijn zoon is ondertussen 23j en het huis uit en nu zien wij ineens tot onze grote verbazing op de jaarlijkse afschriften dat mijn moeder deze rekening in december vorig jaar in schijven van 2500€ heeft leeggemaakt. Zij heeft nog maar maximaal een jaar te leven en wij vermoeden dat zij een grote financiele put van haar dochter probeert te vullen. Mijn zoon en ik ook uiteraard zitten heel verveeld met deze zaak het gaat tenslotte om 20.000€ kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 16 jan 2018 13:31

Neen dat mag niet.
Uw zoon moet het geld terugvragen.
En de volmacht stopzetten!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jan 2018 13:44

Voor de duidelijkheid: de dochter waarover u spreekt is uw zus? Ik vind het nogal vreemd dat u over uw moeder spreekt, en daarna over haar dochter. Ik zou dan over "mijn zus" spreken, niet over "de dochter van mijn moeder".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

1Paul
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 17 jan 2018 08:31

De rekening is gewoon leeggemaakt. Mijn zoon kijkt wel op naar zen oma en kreeg als antwoord dat ze het met de verdeling van haar erfenis wel met mij zal regelen daar sta je dan. Als blijkt dat alles verdwenen is kan ik dit dan later bij de notaris aankaarten of is het een verloren zaak wij hebben wel alle afschriften waarmee we kunnen bewijzen dat mijn moeder het persoonlijk heeft afgehaald.

Inderdaad met de 'dochter van mijn moeder ' bedoel ik mijn zus.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jan 2018 08:51

Als je moeder niet uit vrije wil deze spaartegoeden wil terugstorten, zal er jammer genoeg niet veel anders opzitten dan een advocaat onder de arm te nemen om een zaak tegen haar aan te spannen (bijvoorbeeld voor misbruik van vertrouwen). Het is immers niet omdat iemand een volmacht op een rekening heeft, dat ze deze zomaar mag plunderen. Een rechter zal waarschijnlijk oordelen dat iemand met een volmacht verantwoording moet kunnen afleggen voor elke transactie die gebeurt. Ik vermoed dat uw moeder niet echt met een deftige verantwoording zal kunnen afkomen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”