Venster ingeslagen

Jan27
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Venster ingeslagen

#1 , 09 jan 2018 22:33

Beste,

Ik ben een jongen van 16 jaar en heb in de vakantie het venster van een gebouw ingegooid. Het was op een soort feest in de stad. Ik was met een paar vrienden en we zijn weg gelopen maar een paar bleven er staan omdat ze niet doorhadden wat er gebeurde. Toevallig waren er een paar agenten in de buurt en die zijn naar hun gelopen omdat ze er het dichtst bij stonden en vroegen wie van hen het was, maar zei zeiden dat ze er niets mee te maken hadden en dat ze niet wisten wie het was. De jongens werden gevraagd hun paspoort te tonen en gevraagd om het gebied te verlaten. De dag erna vernam ik wat er gebeurt was en gaf ik toe dat ik het had gedaan. Het zit wel zo dat het venster al meerdere keren op voorhand was ingeslagen een week ervoor en ik weet zelf ook door wie, en zou het niet gedaan hebben moest hij nog niet zijn ingeslagen. De jongens vertelden het hun ouders en zeiden dat als ze naar de rechtbank of politie zouden moeten gaan, ze mij dan zouden aangeven voor de feiten. Maar we hoorden niks van politie en het venster werd hersteld. Nu, een 5-tal maanden later is de politie naar een van hen gegaan en gevraagd wie er bij was. 1 van de jongens wordt komende week verhoort voor wat er gebeurd was en hij zal mij ook aangeven, want anders zal hij naar de jeugdrechter moeten. Op het moment van de feiten was ik 15 jaar. Het zit nu ook wel zo dat het een venster was van mijn school. Mijn vraag is nu, wat zal er gebeuren? Als ik de jongen die het eerst had gedaan aangeef, wordt ik dan nog bestraft? Moet ik bewijzen hebben dat hij het eerst heeft gedaan? Zal ik geschorst worden? Moet ik het venster zelf betalen en/of krijg ik een boete? (indien ik de straf krijg en niet de persoon die het eerst deed)? Mag ik aan de politie vragen mijn naam niet door te geven aan de school? Als de persoon wie verhoort wordt zegt dat hij mijn naam niet weet, zal hij dan beschuldigd worden? Zal ik voor de jeugdrechter moeten verschijnen? Hoe groot zullen de kosten zijn? Krijgen we een strafblad?


Mvg een domme maar vooral bange tiener die niet wil dat heel zijn leven verkloot wordt door dit dom incident :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12812

#2 , 10 jan 2018 10:25

Vergoed de school alvast spontaan voor de geleden schade. Dat toont dat u van goede wil bent en dan kan dit als een jeugdzonde geklasseerd worden.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 10 jan 2018 21:54

Als minderjarige krijgt u geen strafblad -- rechter kan enkel maatregelen nemen.
Doe wat LeenW heeft geschreven )- ga desnoods ook zelf naar de politie voor ze naar u komen en vertel exact wat er allemaal gebeurd is en wie er nog bij betrokken was en wie niet.

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”