Lat-relatie

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Lat-relatie

#46 , 22 dec 2017 15:11

Dat is strafbaar als je zaken meeneemt die de uwe niet zijn, dus geen vergelijking met wat TS vraagt.
Perfect te vergelijken met wat de TS vraagt. De zaken waar hij het over heefd zijn juridisch gezien immers ook niet zijn zaken. Ze zijn immers in het bezit van de partner. Als je dan zegt: "Jamaar, als de TS "overtuigd" is dat het zijn zaken zijn, veranderd dit de zaak", dan kan ik evengoed zeggen: "jamaar, als ik "overtuigd" ben dat die voorwarpen op het werk mijn zaken zijn, veranderd dit de zaak."

Om maar te zeggen dat "overtuigd zijn dat het van jou is" je niet automatisch eigenaar maakt! Milo beweert het omgekeerde: omdat de TS "overtuigd" is dat het zij meubels zijn, mag hij volgens Milo huisvredebreuk plegen en die dingen stelen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#47 , 22 dec 2017 15:57

Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen.
Ik zeg niet dat hij "huisvredebreuk mag plegen" en "dingen mag stelen". Ik zeg dat dit m.i. niet per definitie 100% zeker huisvredebreuk en diefstal IS.

In jouw absurde voorbeeld WEET je dat die zaken eigendom zijn van je baas, en neem je die BEDRIEGLIJK mee. Twee belangrijke elementen die het grote verschil maken. TS kan perfect ter goeder trouw zijn eigen spullen uit het huis van zijn ex halen omdat hij de relatie met haar wil verbreken...

Ik zeg ook niet dat "overtuigd zijn dat het van jou is" je automatisch eigenaar maakt. Ik zeg dat "overtuigd zijn dat het van jou is" voldoende is om NIET te kwalificeren als diefstal. En als het voor de rechtbank komt zal je dit moeten onderbouwen, en zal TS dat veel makkelijker hebben (aankoopbewijs) dan jij tegenover je baas.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#48 , 22 dec 2017 16:05

In jouw absurde voorbeeld WEET je dat die zaken eigendom zijn van je baas, en neem je die BEDRIEGLIJK mee.
De TS moet ook WETEN dat puur het feit dat die spullen bij de partner in huis staan, betekent dat zij ze in haar bezit heeft. En bezit is bewijs van eigendom, tenzij anders bewezen. Dus TS WEET dat het zijn eigendom niet is!
Twee belangrijke elementen die het grote verschil maken. TS kan perfect ter goeder trouw zijn eigen spullen uit het huis van zijn ex halen omdat hij de relatie met haar wil verbreken...
Neen, dat kan hij niet! Hij heeft zijn domicilie daar niet, dus mag hij daar niet zomaar binnen zonder medeweten van de partner. Ook niet als hij een sleutel heeft!
Ik zeg ook niet dat "overtuigd zijn dat het van jou is" je automatisch eigenaar maakt. Ik zeg dat "overtuigd zijn dat het van jou is" voldoende is om NIET te kwalificeren als diefstal.
Heh???? Dus iets wegnemen waar jij geen eigenaar van bent, maakt het geen diefstal als je "overtuigd was" dat het jouw eigendom was? Hoe hou je dat overeind voor de rechtbank? Zo kan ik ook geld uit een schuif halen, en achteraf zeggen dat ik "overtuigd" was dat ik het daar de dag eerder gelegd had. Bijgevolg is het "plots" geen diefstal meer? Nu niet "zwanzen", hé! :roll:
En als het voor de rechtbank komt zal je dit moeten onderbouwen, en zal TS dat veel makkelijker hebben (aankoopbewijs) dan jij tegenover je baas.
Puur het hebben van facturen zal niet volstaan voor de rechtbank, als de meubels zich in het huis van de partner bevinden. TS zal op zijn minst moeten bewijzen dat het om bruikleen ging, en niet om gegeven meubelen. "Wie vordert, moet bewijzen!" Dus als de TS vordert dat het zijn meubelen zijn, zal hij dit moeten bewijzen. Aankoopfacturen toont enkel dat hij ze BETAALT heeft, niet dat hij EIGENAAR is. Torenhoog verschil!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#49 , 22 dec 2017 16:08

[quote="sloeberken"]
Laatst gewijzigd door bosprocureur op 22 dec 2017 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

bosprocureur
Berichten: 6853

#50 , 22 dec 2017 16:10

Ik ben er ook van "overtuigd" dat mijn werkgever me te weinig betaalt om bepaalde zaken op te lossen. Geeft mij dat dan het recht om zaken van mijn werkgever mee naar huis te nemen, ter compensatie? Ik denk het niet... In Milo zijn gedachtengang zou hier weinig mis mee zijn...
Dat is strafbaar als je zaken meeneemt die de uwe niet zijn, dus geen vergelijking met wat TS vraagt.
En dat is dan wel DE vraag. Ik heb er serieuze twijfels over of die zaken wel eigendom zijn van TS, aangezien hij zelf aangeeft dat hij ze "gegeven" heeft.

Dat de relatie intussen op een ander niveau beland is, maakt hier geen verschil.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#51 , 22 dec 2017 16:12

Ik ben er ook van "overtuigd" dat mijn werkgever me te weinig betaalt om bepaalde zaken op te lossen. Geeft mij dat dan het recht om zaken van mijn werkgever mee naar huis te nemen, ter compensatie? Ik denk het niet... In Milo zijn gedachtengang zou hier weinig mis mee zijn...
Dat is strafbaar als je zaken meeneemt die de uwe niet zijn, dus geen vergelijking met wat TS vraagt.[/quote]

En dat is net de vraag. Als TS die zaken "gegeven" heeft, zoals hij zelf aangeeft, heb ik serieuze twijfels of ze nog zijn eigendom zijn.
Ze zijn tot nader bewijs zijn eigendom niet meer.
Zoniet zou men steeds alle huwelijksgeschenken kunnen terughalen wanneer men kwaad is geworden op het gehuwd koppel.

eens gegeven = blijft gegeven
bezit= eigendom
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38583

#52 , 22 dec 2017 17:44

Om wat duidelijk te maken ...ik heb aan topicsteller enkele cases doorgegeven en wat de gevolgen kunnen zijn.
Als TS binnengaat met de sleutel om zijn vriendin te bezoeken is dat geen probleem dat is een wettelijk gebruik van de sleutel.
Als hij binnengaat om zaken weg te nemen die in het bezit zijn ( bezit is titel van eigendom) ... ze bevinden zich in haar huis en als hij de sleutel gebruikt om zaken weg te nemen die gegeven zijn is dat diefstal.
PS zijn eigen kledij daarvan zou ik zeggen die zijn inderdaad van hem. Maar die zou ik meenemen als zij er is.

Welk standpunt de rechter zou innemen weer ik niet ... maar de andere zaken zou ik zo niet meenemen ...men kan steeds de zaak voor de rechtbank brengen en het oordeel van de rechter afwachten.

Alles hangt van veel factoren af en van kleinigheden ...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”