Tegen gehouden met cannabis + mogelijk vervolg?

Daxs
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Tegen gehouden met cannabis + mogelijk vervolg?

#1 , 15 dec 2017 14:39

Beste

Toen ik gisteren nacht van bij een vriend wou vertrekken werd ik in een zijstraatje tegen gehouden door de politie. Ik was onderweg naar mijn auto en toen ik in mijn auto zat (was niet aan het rijden) stopt er een combi naast mij. Ze kwamen naar mij toe en vroegen wat ik aan het doen was. Ik zei dat ik van een vriend kwam en zei dat hij in het gebouw waar ik naast stond woonde.

Ze hadden mij vertelt dat er vaak werd ingebroken in deze buurt en dat ze alles moesten controleren. Ze keken rond in mijn auto en vroegen of ze in mijn rugzak mochten kijken. Ik ben hier uiteindelijk op ingegaan omdat ik geen problemen wou. Echter hebben ze in mijn rugzak ongeveer iets minder dan een gram cannabis gevonden. Eerst vertelde ze mij dat ik op verhoor moest komen en dat zijn nummer nodig hadden, maar toen ik zei dat het over minder dan een gram ging zeiden ze dat een verhoor niet nodig was.

Ik heb echter nog maar een jaar mijn rijbewijs en ze hadden mij verwittigd dat als ik een volgende keer werd tegen gehouden tijdens het rijden dat ze sowieso een speekseltest gingen afnemen. Echter vraag ik me af of ik dit wel effectief kan? Ik zat inderdaad in mijn wagen, maar was niet aan het rijden en had effectief een paar uur daarvoor een jointje gerookt. (Ik vermoed dat ze aan mijn ogen wat konden afleiden, waardoor ze in mijn rugzak wouden kijken)

Dus mijn uiteindelijke vraag is: kan ik worden gedwongen om een speekseltest te doen als ze mij nu tegenhouden tijdens het rijden? Of zeggen ze dit tegen mij om mij eerder schrik aan te jagen dat ik zeker niets meer op zak heb tijdens het rijden.


Ik veronderstel dat ze een vereenvoudigd proces verbaal dan opstellen en dit bijhouden. Wordt dit echter naar mijn eigen adres ook verzonden? Of kan ik alleen een kopie krijgen als ik hier zelf achter vraag?

Alvast bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 15 dec 2017 15:13

Dat kan zeker u zat in de wagen achter het stuur dus bent u de bestuurder.
Politie heeft het recht u en uw bezittingen te fouilleren .... wetgeving ter zake is duidelijk..... naar plaats en omstandigheden.
Als uw weigert wat uw goed recht is zijn er verdere stappen in die procedure die tot gevolg gaan hebben dat u uw rijbewijs zo wie zo mag inleveren en nog eens enkele dagen mag vrijnemen om voor de rechtbank te komen.

Daxs
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2017 15:31

Dat kan zeker u zat in de wagen achter het stuur dus bent u de bestuurder.
Politie heeft het recht u en uw bezittingen te fouilleren .... wetgeving ter zake is duidelijk..... naar plaats en omstandigheden.
Als uw weigert wat uw goed recht is zijn er verdere stappen in die procedure die tot gevolg gaan hebben dat u uw rijbewijs zo wie zo mag inleveren en nog eens enkele dagen mag vrijnemen om voor de rechtbank te komen.
Bedankt voor het antwoord.

Echter vraag ik mij nu nog af, of er mogelijke gevolgen zijn ook al wordt ik niet meer betrapt op het bezit van cannabis?
Ze vroegen of ik vrijwillig afstand wou nemen van mijn verdovende middelen, waarop ik zei dat ze het mochten bijhouden.

Ik ben niet zeker of ik nog iets ga krijgen van een straf of mogelijke boete. Ik ging er vanuit dat ze een pv hadden opgesteld en het hier bij gaan laten, maar ben niet zeker. Dus kan ik mij nog aan een brief verwachten over de feiten die zijn gebeurt?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 15 dec 2017 15:39

Daar wordt zo wie zo een PV van opgesteld .. zal in de meeste zo niet alle arrondissementen een must zijn.
Uw gegevens ( en die van uw auto) worden geregistreerd in de Algemene Nationale Gegevensbank.
Laat dit een serieuze waarschuwing zijn .... bij een volgende controle en uw gegevens worden nagekeken zal u terug gecontroleerd worden als de politie haar werk goed doet tenminste.
Indien u terug betrapt wordt wordt het eerste feit mee in rekening gebracht.

Daxs
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 dec 2017 15:47

Daar wordt zo wie zo een PV van opgesteld .. zal in de meeste zo niet alle arrondissementen een must zijn.
Uw gegevens ( en die van uw auto) worden geregistreerd in de Algemene Nationale Gegevensbank.
Laat dit een serieuze waarschuwing zijn .... bij een volgende controle en uw gegevens worden nagekeken zal u terug gecontroleerd worden als de politie haar werk goed doet tenminste.
Indien u terug betrapt wordt wordt het eerste feit mee in rekening gebracht.

Blijven deze gegevens bij de politie? of worden pv's ook opgestuurd naar de beschuldigde voor zulke feiten?

Issued
Berichten: 1227

#6 , 15 dec 2017 17:42

Pv blijft bij de politie en wordt niet opgestuurd. Niet naar parket en niet naar verdachte.

Achter het stuur zitten, is niet altijd gelijk aan bestuurder zijn. Al menig discussie over gehad. Het is wel op zijn minst aanstalte om te rijden.
Anderzijds moet je aan 3 verschillende kenmerken van 2 categorieën voldoen voor afname speekseltest. https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 616-art1-4
Echter in de praktijk kan men je altijd 3 kenmerken aansmeren. Bewijs achteraf maar eens dat je geen rode ogen had.

Nu wordt er een gerechterlijk PV opgesteld voor het bezit van verdovende middelen. Zoals gezegd kom je in de databank van de politie (en als ze het goed doen, ook je wagen) Elke keer als ze jou of je wagen bevragen, zal je gecontroleerd worden en waarschijnlijk een fouille + zoeking van de wagen.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 dec 2017 19:53

...
Als uw weigert wat uw goed recht is ...
Het weigeren van de speekseltest is strafbaar, net als de ademtest en dus niet het goed recht van ts

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 16 dec 2017 00:08

Het is en blijft zijn recht.... er zijn wel gevolgen aan verbonden aan het uitoefenen van het recht van weigering.
U mag als inwoner in een democratisch land alles weigeren ... ik denk dat dat een van de belangrijkste regels is in onze maatschappij. Alleen zijn zoals ik hierboven heb geschreven gevolgen aan verbonden.

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 18 dec 2017 08:10

cannabis en autorijden... het blijft een moeilijke combinatie. blijft verschillende dagen nadien zichtbaar in bloed/speeksel waardoor je 15 dagen rijverbod en rechtbank aan je been hebt.

u hebt hier veel geluk gehad. hadden ze je aan een test onderworpen, testte je positief. Doen ze je morgen weer tegenhouden doordat ze je auto of nummerplaat herkennen, ga je nog steeds positief blazen ook al heb je morgen niets gerookt.
Politiemensen herkennen wagens en nummerplaten van mensen die ze betrapt hebben met drugs. En je zou de eerste niet zijn die ze nadien nog eens aan een controle onderwerpen als ze je tegenkomen.

Ik zou ofwel niet meer roken ofwel stoppen met autorijden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”