Stalking

dreamless12
Topic Starter
Berichten: 15

Stalking

#1 , 09 dec 2017 11:35

Hallo,



1 jaar terug kwam er onder mij een vrouw wonen. Over een korte duur kwamen de politie hier regelmatig langs.
Ik hoorde constant roepen en met deuren die gesmeten worden in het appartement.

Op een dag moest ik echter iets gaan vragen aan mijn ondergebuur en zag dat ze blauwe plekken over haar hele arm had.
Toen ik haar vroeg hoe dit kwam vertelde ze mij dat het haar man was die daar ingeschreven stond in haar appartement.
Alle 2 drinken ze veel alcohol waardoor de situatie dus nooit normaal is.

Nu recent heeft ze zelf de keuze gemaakt hem buiten te zetten. ( ondertussen al een maand )

Gisteren op 8/12 is haar ex binnengekomen in het appartement. De deur sluit niet goed waardoor hij eraan gevoelt heeft en zag dat ie binnen kon.
Mijn ondergebuur moest naar de apotheker en wanneer ze haar deur opendeed lag hij daar op de vloer te slapen in de gang van het appartement.

Hij probeerde haar te overhalen om terug binnen te geraken bij haar.
Zodra ik dit hoorde heb ik de politie gebeld .
Die kwamen af en zo is er een afspraak gemaakt dat zijn vriendin de spullen mag komen halen om 15 de dag erna ( vandaag dus op 9/12.

Daar hij op een of andere manier mijn nummer heeft, krijg ik constant dreigberichten en telefoons van hem. Al van 8u 's morgens .

Mijn vraag is dus , Kan ik een straatverbod tegen hem aanvragen of kan mijn ondergebuur dit.

Alsook, hoe leg je een klacht neer voor stalking en bedreigingen ?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
P-Stone
Berichten: 280

#2 , 09 dec 2017 12:45

Voor feiten die zich nog maar een halve dag voordoen kan je moeilijk spreken over stalking denk ik. En een straatverbod lijkt me ook nogal overdreven. Je kan wel naar het politiebureel gaan en een klacht formuleren in verband met bedreiging. Normaal gezien gaat de politie een gesprek voeren met de betrokkene en dan heb je 2 mogelijkheden : ofwel ziet hij in dat hij verkeerd bezig is en stopt hij ermee, ofwel is hij nu stevig op zijn tenen getrapt en barst de hel los. En dan kan je een abonnement nemen op het politiekantoor.
Dus voordat je iets doet even bezinnen : misschien is binnen enkele uren de man zijn frustratie wat gezakt (of is hij terug nuchter) en stoppen de berichten/telefoontjes vanzelf. En intussen kan je gewoon zijn berichten negeren (maar wel bewaren), en oproepen van zijn nummer niet beantwoorden.

eylis
Berichten: 8837

#3 , 09 dec 2017 13:16

Gezien het feit dat de man duidelijk herhaaldelijk fysiek agressief is geweest (tov zijn echtgenote), er een drankmisbruik is én hij daadwerkelijk uit huis is kunnen gezet worden(gezien hij er eerst gedomicilieerd was en dat dit uitzetten kon, heeft hij waarschijnlijk een dossier lopen van de feiten) zou ik niet twijfelen en zonder verwijl klacht neerleggen bij de politie. De politie weet dan wel hoe ze deze mens moet aanpakken.

Reclame

dreamless12
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 09 dec 2017 18:24

Gezien het feit dat de man duidelijk herhaaldelijk fysiek agressief is geweest (tov zijn echtgenote), er een drankmisbruik is én hij daadwerkelijk uit huis is kunnen gezet worden(gezien hij er eerst gedomicilieerd was en dat dit uitzetten kon, heeft hij waarschijnlijk een dossier lopen van de feiten) zou ik niet twijfelen en zonder verwijl klacht neerleggen bij de politie. De politie weet dan wel hoe ze deze mens moet aanpakken.
Het gaat zo al maanden ver met constant berichten op de gsm, hij komt iedere keer hier aan de deur staan om haar kastig te vallen en dit al een paar maanden.

Uk wil gewoon dat hij uit de buurt blijft

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 09 dec 2017 18:49

Doe maar gewoon aangifte bij de politie zeker als dat strafbare bedreigingen zijn en als het bellen al enkele malen laat staan tiental malen is en ook onderbuurvrouw wordt lastiggevallen.
Is trouwens ook een IFG zaak.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Stalking of belaging kan best zo snel mogelijk aangegeven worden en zo gestopt.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”