Betrapt op winkeldiefstal: wat nu ?

Youdakk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Betrapt op winkeldiefstal: wat nu ?

#1 , 06 dec 2017 12:15

Ik werd giseren tegengehouden voor winkeldiefstal ik heb een redbull gestolen en ben zelf 17 jaar wat zou er kunnen gebeuren want ben uiteindelijk weg gelopen ma ze weten op welke school ik zit en mijn naam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 06 dec 2017 12:37

Ga uzelf alvast aangeven, dat bespaart u veel miserie.

Youdakk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 dec 2017 22:05

Ben niet van politie weg gelopen ma van de winkelbediende zelfdus kweet echt niet wat ik moet doen ben echt bang het is ook mijn eerste keer mat wat zouden de gevolgen kunnen zijn ?

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 07 dec 2017 09:04

Geen gevolgen (spijtig genoeg)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 07 dec 2017 10:34

Ben niet van politie weg gelopen ma van de winkelbediende zelfdus kweet echt niet wat ik moet doen ben echt bang het is ook mijn eerste keer mat wat zouden de gevolgen kunnen zijn ?
Hopelijk heb je begrepen dat dit niet kan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 07 dec 2017 12:31

Ga naar de winkelbediende, druk uw spijt uit, betaal de redbull (en de administratieve tussenkomst die vele winkels vragen) en de zaak zal geklasseerd worden. Zelfs als PV opgesteld werd zal (terecht) een eerste keer door de vingers gezien worden. Biecht het best ook aan je ouders op (die je mogelijks terecht gaan straffen) maar t proper afhandelen is wat je kan doen als teken dat je schuldinzicht hebt.

Als je t niet zelf proper afhandelt is er een kans dat de politie het toch opneemt.

puttemanp
Berichten: 613

#7 , 07 dec 2017 12:40

Zelfs als PV opgesteld werd zal (terecht) een eerste keer door de vingers gezien worden
Waarom is het terecht dat dit een eerste keer door de vingers gezien wordt?

P.

tira00
Berichten: 929

#8 , 07 dec 2017 12:58

en de zaak zal geklasseerd worden.
.
Welke zaak?
Winkelverantwoordelijken gaan echt niet elke keer de politie erbij halen als er een prul gestolen wordt.
Daar hebben zij het veel te druk voor.
Trouwens een klacht neerleggen. Tegen wie?

Youdakk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 dec 2017 17:43

Ja ik snap het kwil da ook doen ma ben bang en politie weet op welke school ik zit dus kweet echt niet hoe ik eraan moet beginnen

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 09 dec 2017 20:34

Winkel verwittigd politie want ze hebben gegevens van u - naam school .. kan voldoende zijn voor onderzoek - mogelijk ook camerabeelden.
Zaak kan dan voor de jeugdrechtbank komen ..ik denk niet dat de jeugdrechter u daarvoor uit handen zal geven.
Edoch wegvluchten.... als er ook maar de minste duw is gegeven of tegen iemand van de winkel gelopen hebt wordt dit een diefstal met geweld ( slagen en verwondingen) om zijn vlucht te vergemakkelijken en dan wordt het een heel ander verhaal.

Ik ken meerdere cases zoals de uwe. Als er aangifte is gedaan en de politie hun werk zal u een van de weken wel een uitnodiging ontvangen voor verhoor. U hebt als minderjarige wel steeds het recht op bijstand van een advocaat. Recht waar u niet kan van afzien. Ook niet van uw zwijgrecht.


Strafwetboek:
Art. 468. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Hij die een diefstal pleegt door middel van geweld of bedreiging, wordt gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar). <W 2003-01-23/42, art. 75, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003>

Art. 469. Met diefstal gepleegd door middel van geweld of bedreiging wordt gelijkgesteld het geval waarin de dief op heterdaad betrapt wordt en geweld of bedreigingen gebruikt hetzij om in het bezit van de weggenomen voorwerpen te kunnen blijven, hetzij om zijn vlucht te verzekeren.

Wat heeft uw ma er mee te maken???

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 10 dec 2017 15:32


Wat heeft uw ma er mee te maken???
Ma is puberaans voor "maar". Het is minder vermoeiend bij het schrijven of typen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”