Kan ik een zaak beginnen laster en eerroof

Darknatje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kan ik een zaak beginnen laster en eerroof

#1 , 01 dec 2017 01:11

Ik lig me nu al een tijdje suf te piekeren.
Mijn partner zijn ex vrouw maakt ons nu al een tijdje het leven zuur. Ook heeft ze (vorig jaar)aanvraag gedaan om volledige goederecht te hebben over hun 2 kinderen. Vandaag voorlopige conclusie gehad van de rechtbank dat ze die gaat krijgen omdat mevrouw ze wijsgemaakt heeft dat wij ze niet verzorgen ze stinkend thuiskomen geen eten krijgen ze in vuile bedden moeten slapen dat wij onze eigen kinderen voortrekken en ga zo maar door. ook valt ze vooral mij aan dat ik twijfel aan kinderen opvoeden etc. Etc.
Kan ik nu ik die aantijgingen die ze maakt en ongegrond zijn op papier heb daar mee een zaak maken van laster en eerroof?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 dec 2017 10:57

Als die beweringen niet openbaar gemaakt zijn (dus enkel in het kader van bepaling hoederecht), denk ik niet dat je over laster en eerroof kan spreken. Het zijn ook zaken die redelijk "vaag" zijn. Wat voor de éne "vuil" is, is voor de andere normaal, etc... Stel dat er nu keihard beweerd werd dat je de kinderen slaat, terwijl dit niet zo is, zou je misschien nog van laster en eerroof kunnen spreken, maar nu durf ik dat sterk te betwijfelen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Issued
Berichten: 1227

#3 , 01 dec 2017 11:29

Je kan niet echt spreken van laster en eer roof als de rechter er in meegaat. Dan zullen er toch aanwijzingen zijn, de rechter oordeelt niet zomaar.

Reclame

Darknatje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 dec 2017 15:00

Als die beweringen niet openbaar gemaakt zijn (dus enkel in het kader van bepaling hoederecht), denk ik niet dat je over laster en eerroof kan spreken. Het zijn ook zaken die redelijk "vaag" zijn. Wat voor de éne "vuil" is, is voor de andere normaal, etc... Stel dat er nu keihard beweerd werd dat je de kinderen slaat, terwijl dit niet zo is, zou je misschien nog van laster en eerroof kunnen spreken, maar nu durf ik dat sterk te betwijfelen...

Het is eerder de conclusie van de tegenpartij die zo word ingediend.
Moeten wij ons dit dan zo maar laten doen en laten zeggen zonder dat ze dit effectief kan bewijzen en haar enkel om het geld te doen is?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2017 15:19

Moeten wij ons dit dan zo maar laten doen en laten zeggen zonder dat ze dit effectief kan bewijzen
Tuurlijk niet. Jij kan bij de rechtbank perfect aandragen dat de beweringen van de tegenpartij niet stroken met de werklijkheid. Een rechter zal in een zaak steeds naar alle partijen luisteren, dus ook naar jou (eventueel via uw advocaat).
en haar enkel om het geld te doen is?
Dit is op zich ook een bewering die je niet kan hard maken... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 04 dec 2017 16:00

Hoederecht kan ze sedert april 1995 al niet meer krijgen.
Laat uw advocaat of vraag zelf een sociaal en maatschappelijk onderzoek vragen bij beide partijen.
Nu als men alles wat men hoort in de rechtbanken zou sanctioneren konden er nog een paar honderdduizend meer mensen in de staatshotels zitten.
Blijf kalm en reageer enkel met logische argumenten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”