Iemand anders heeft mijn bankkaart gebruikt

Didymus
Berichten: 2061

Re: Iemand anders heeft mijn bankkaart gebruikt

#31 , 28 nov 2017 22:22

Ik moet tegenwoordig toch moeite doen om iemand te spotten zonder bankkaart met RFID.
Nog niet de helft van mijn recent (2H2017) ontvangen kaarten heeft NFC. Er is maar 1 van de Belgische grootbank die hier "vroeg" is opgesprongen, de rest neemt de tijd.
Of de RFID tag gekopieerd hebben.
Stel nu dat ik met een kopieertoestel in mijn zak heel dicht tegen jou kom staan (en dus grensoverschrijdend gedrag zou vertonen, of laten we er zelfs even van uit gaan dat we samen op een bus of op een trein staan, die overvol is), dan is de kans bestaande dat die kopieerder de RFID tag van jouw kaart kan uitlezen (als je tenminste een kaart hebt, en ik goed gegokt heb van positie).
Het is geen RFID-tag, maar een EMV-chip met NFC. Dat betekent dat je de EMV-chip moet kunnen kopiëren, waar nog steeds geen proof-of-concept voor bestaat. Enige mogelijkheid om te klonen is wanneer de magneetstrip nog als fallback mechanisme wordt toegelaten, wat in de EU niet het geval is.

Conclusie: uw scenario is duidelijk niet wat hier is gebeurd.
"sowieso" schrijf je zo.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#32 , 29 nov 2017 09:30

De vraag is van wat ga je aangifte doen??

Dat er geld van je rekening gehaald is met je originele kaart,
Yep
maar ze was niet verloren of gestolen, want ze zat in je geldbeugel !
Dat zegt de TS toch helemaal niet??? Ze zegt dat ze de kaart OP HET MOMENT DAT ZE HET ONTDEKTE in haar bezit had. Ze beweert nergens dat ze de kaart OP HET MOMENT VAN GELD AFHALEN in haar bezit had. Als het iemand was die toegang had tot haar portemonnee, kan deze persoon de kaart tijdelijk ontvreemden om geld af te halen, en dan terugplaatsen. Niks "magisch" aan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lucas123
Berichten: 483

#33 , 29 nov 2017 10:29

Een andere mogelijkheid is dat het geld is afgehaald met een ANDERE bankkaart, maar dat via die ANDERE bankkaart er een volmacht is op de rekening van de TS. (Dat was bij mij ook het geval). Maar dit horen we dan wel van de TS.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#34 , 29 nov 2017 11:07

De TS starter heeft zelf geschreven dat het wel degelijk haar originele kaart is waar de transactie mee gedaan is.
Maar gaat de politie deze klacht aanvaarden omdat het met originele kaart en pincode is geweest en de kaart niet werd gestolen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#35 , 29 nov 2017 13:55

Het profiel van de topic starter zegt dat ze om 8u30 nog op het forum geweest is, maar ze antwoord hier niet op de vraag of ze nu al klacht neergelegd heeft bij de politie. Ik begin bijna te denken dat ze geen klacht WIL neerleggen bij de politie, omdat ze niet WIL dat de beelden bekeken worden?

Sorry als dit niet het geval is TS, maar als je het vertikt om bij de politie klacht neer te leggen, maak je jezelf ongelofelijk verdacht...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#36 , 29 nov 2017 15:29

Dit alles los van het feit dat niet alle ATM toestellen zich in een ruimte/omgeving met camera bevinden. Hier wordt zonder meer vanuit gegaan dat dit wel zo zou zijn...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

berenod
Berichten: 942

#37 , 29 nov 2017 19:19

Dit alles los van het feit dat niet alle ATM toestellen zich in een ruimte/omgeving met camera bevinden. Hier wordt zonder meer vanuit gegaan dat dit wel zo zou zijn...
Voor zover ik weet zijn tegenwoordig de meeste, zoniet alle ATM toestellen zelf met een ingebouwde camera uitgerust.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#38 , 29 nov 2017 20:49

berenod

Bwa, en ik weet wel zeker dat dit een fabel is. Ik ben al 30 jaar actief bij de grootste bank van het land en verantwoordelijk voor 40 kantoren. Die ATM's met ingebouwde camera bestaan alleen in de fantasie van Amerikaanse feuilletons.
Denk maar even terug aan de beelden die je soms ziet op journaal/opsporing verzocht enz. Die zijn NOOIT frontaal vanuit het toestel, maar steeds van boven omdat daar - in voorkomend geval - de camera's staan. En dus zeker niet bij elke ATM, en quasi nooit als die buiten in een muur is ingewerkt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#39 , 30 nov 2017 09:52

Feit is dat als de TS geen actie onderneemt, zelfs als er al een camera hangt, die beelden niet eeuwig bewaard worden. Kortom: als de TS geen klacht gaat indienen bij de politie, denk ik niet dat ze haar geld gaat terugzien. Enkel haar bewering "Ik was het niet" zal niet volstaan voor de bank om een terugbetaling toe te kennen.

Ondertussen blijft de TS wel héél stilletjes...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

BellaDo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#40 , 30 nov 2017 11:34

Er is aangifte gedaan en de camerabeelden worden opgevraagd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#41 , 30 nov 2017 11:41

Er is aangifte gedaan en de camerabeelden worden opgevraagd.
Héél goed. Laat ons weten wat er op de camerabeelden te zien was. Ik ben wel eens benieuwd hoe men met uw originele kaart geld heeft kunnen afhalen. Dit moet iemand uit uw omgeving geweest zijn die toegang had tot uw kaart en de code kende. Kan moeilijk anders, denk ik.

Of zoals eerder gezegd hier: uw kaart wer geskimmed en er werd in het buitenland geld mee afgehaald, amar dan zou de bank deze niet als "originele kaart" bestempelen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”