Iemand anders heeft mijn bankkaart gebruikt

BellaDo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Iemand anders heeft mijn bankkaart gebruikt

#1 , 27 nov 2017 20:58

Hallo,
Een paar dagen geleden ontdekte ik dat er een paar bedragen van mijn rekening zijn gehaald. Ik weet zeker dat ik dit niet heb gedaan, en ik heb mijn bankkaart nog. Volgens de bank zou het afgehaalde geld met mijn originele bankkaart zijn genomen en was de pincode meteen juist. Ik heb de dag dat ik dit merkte mijn pincode meteen veranderd.

Is er nu iets dat ik nog kan doen? Ik had geen cardstop gebeld omdat ik mijn code heb veranderd. Kan ik camerabeelden opvragen of gaat dit niet omdat mijn bankkaart niet werd gestolen en het met mijn eigen kaart gebeurde en er dus geen bewijs van fraude is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38595

#2 , 27 nov 2017 22:18

Ergens in buitenland geweest die periode?
Ergens gaan eten en uw kaart afgegeven? Of uw jas met kaart bereikbaar voor derden ( over uw stoelleuning gehangen).
Kaarten kunnen aan bepaalde type van betaalautomaten gescimd worden zelfs in bepaalde supermarkten .
Aangifte bij politie en cardstop verwittigen wat u al gedaan hebt.
Ik weet niet hoe de bank kan zien dat het de originele kaard was --- in dat geval zou men niet kunnen scimmen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2017 22:26

De bank weet exact het uur en plaats en dag wanneer er iets afgehaald word.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 28 nov 2017 05:26

Ergens in buitenland geweest die periode?
Ergens gaan eten en uw kaart afgegeven? Of uw jas met kaart bereikbaar voor derden ( over uw stoelleuning gehangen).
Kaarten kunnen aan bepaalde type van betaalautomaten gescimd worden zelfs in bepaalde supermarkten .
Aangifte bij politie en cardstop verwittigen wat u al gedaan hebt.
Ik weet niet hoe de bank kan zien dat het de originele kaard was --- in dat geval zou men niet kunnen scimmen.
Skimmen kan, maar dan kan men de kaart enkel in het buitenland gebruiken, en niet vlakbij.
Landen zoals Thailand bijvoorbeeld.

Wanneer men skimt wordt enkel de magneetstrip gekopieerd, en voor zover ik weet gebruiken al de Europese landen machines die enkel de chip lezen (van kaarten origineel afgeleverd met een chip).
Het is enkel in landen waar nog betaalkaarten zonder chips gebruikt worden dat er nog automaten staan die alleen de magneetstrip gebruiken. Enkel daar zal de machine de magneetstrip gebruiken om een transactie uit te voeren.

Dus indien de transactie gedaan is met een kaartverificatie via de chip, dan weet de bank inderdaad dat dit met de originele kaart gedaan is.

Indien de kaart hier geskimmed is en vervolgens bijvoorbeeld in Azië gebruikt, en U kan bewijzen dat U niet in Azië was op dat ogenblik (op uw werk bijvoorbeeld), dan gaat u normaal gezien een refund kunnen krijgen.

Indien de originele kaart in België is gebruikt met pin code, dan gaat de bank automatisch uit van nalatigheid door de gebruiker (niet correct beveiligen van de kaart/pin code)
Laatst gewijzigd door berenod op 28 nov 2017 05:32, 3 keer totaal gewijzigd.

berenod
Berichten: 942

#5 , 28 nov 2017 05:28

De bank weet exact het uur en plaats en dag wanneer er iets afgehaald word.
Ik kan dit zelfs in mijn online bankieren zien (plaats en datum, wel niet het uur)

BellaDo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 nov 2017 07:57

Het werd dus met de originele kaart gedaan en de pincode was gekend. Mijn kaart werd niet gestolen dus als ik dan aangifte ga doen, heeft dit dan nut?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 nov 2017 08:06

U bericht lijkt op een fabeltje, geld afgehaald met originele kaar en kaart is nooit gestolen, en ze kennen de pin code, ik denk dat je te doen heeft met kabouters, of met mensen die zeer dicht bij u staan, terwijl je slaapt snel even tot aan de bank gaan ?

Ik denk niet dat de bank u zal geloven, kijk eerst naar de plaats van afhaling !!!

En normale dief gaat deze niet gebruiken in je buurt en ook geen 100 Euro met afhalen maar wel het maximum, anders heeft het geen nut dat hij ze gestolen heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BellaDo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 nov 2017 08:29

Kan ik dan geen camerabeelden te zien krijgen? Ik weet ik welke bank de afhaling gebeurde.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 28 nov 2017 08:41

Camerabeelden worden enkel vrijgegeven op vraag van het parket. Als je het echt wil weten zal je een klacht moeten indienen bij de politie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

BellaDo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 nov 2017 08:43

Maar gaat de politie deze klacht aanvaarden omdat het met originele kaart en pincode is geweest en de kaart niet werd gestolen?

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 28 nov 2017 09:02

Het is niet aan de politie om dat te beoordelen. Er is een sterk vermoeden van fraude = strafbaar feit.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 28 nov 2017 09:54

Maar gaat de politie deze klacht aanvaarden omdat het met originele kaart en pincode is geweest en de kaart niet werd gestolen?
En heb je geen enkel vermoeden wie dit zou gedaan hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

BellaDo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 nov 2017 10:07

De bank gaat het bedrag betwisten en een kopie nemen van mijn kaart en versturen. Op deze manier gaan ze kijken of het wordt terugbetaald. Wat gaan ze nu allemaal bekijken en wat als ze zeggen dat het niet wordt vergoed?

SnIpY
Berichten: 49

#14 , 28 nov 2017 10:30

Je kan tegenwoordig betalen zonder je kaart in de betaal terminal te steken. Voor bedragen onder de 25 EUR is er zelfs geen code nodig. Contactloos betalen heet dat dan.

https://www.kbc.be/particulieren/nl/bet ... talen.html

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 28 nov 2017 10:33

1) Slechts een minderheid van de Belgische bankkaarten ondersteunt dit momenteel.
2) Je moet de kaart fysiek in bezit hebben daarvoor.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”