Iemand anders heeft mijn bankkaart gebruikt

BellaDo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Re: Iemand anders heeft mijn bankkaart gebruikt

#16 , 28 nov 2017 10:37

Het bedrag is wel wat boven de 25 euro.. maar ik vraag me dus af wat ze doen als ze een kopie van je kaart nemen en dit onderzoeken of je recht hebt op teruggifte van het bedrag. Want het bedrag wordt dan wel betwist, maar het was met eigen kaart.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BellaDo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#17 , 28 nov 2017 10:48

Het was wel wat meer dan 25 euro.. het bedrag zal dus worden betwist en de bank gaat een kopie versturen naar ergens en zij beslissen of er wordt terugbetaald. Op basis van wat doen ze dit? En wat als het wordt afgekeurd? Kan ik er dan nog achter komen wie dit heeft gedaan?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 28 nov 2017 10:48

@BellaDo, heb je nu eigenlijk al aangifte gedaan bij de politie? Doe dit ZEKER! Vraag ook het PV nummer na uw aangifte, en geef dit door aan uw bank.

Is het geld afgehaald bij uw eigen bank? Als dit het geval is, en ze weten het exacte uur, is het voor hen toch geen probleem om even de beelden te bekijken om te zien wie er op dat moment aan de automaat stond?

Als het geld elders werd afgehaald, zal de poltie mogelijk de beelden opvragen, maar daarvoor moet je dus eerst aangifte doen. Eerlijk gezegd klinkt uw verhaal onwaarschijnlijk. De beelden aan de automaat zullen dus cruciaal zijn. Zonder BEWIJS dat u op dat moment niet aan de automaat stond, zal de bank niet terugbetalen, vrees ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 28 nov 2017 10:51


2) Je moet de kaart fysiek in bezit hebben daarvoor.
Dit betwijfel ik !

Ik koop regel matig bons om in de week uit te gaan eten, en bij één soort heb ik één maal betaald met bankcontact één maal vroeg men mij op iets te klikken waar mijn rekening nummer en naam opstond te klikken.

Ik klikte daarop en er kwam een boodschap is betaald, een éénmalige domicilering, GEEN CODE of kaart moeten ingeven.

Dit was de eerste keer dat ik dit gedaan heb en ook de laatste keer !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lucas123
Berichten: 483

#20 , 28 nov 2017 10:57

Denk eraan dat de beelden waarschijnlijk niet zo heel lang bewaard worden. En eer de politie in gang schiet....dus niet te lang wachten met stappen zetten !
(Spreek uit ervaring met soortgelijk geval: bij mij zijn de beelden ook opgevraagd).
En mogelijks wil de bank al eens een 'kijkje' nemen op de beelden als je ze een PV toont en
jou informeel al inlichten...

Didymus
Berichten: 2061

#21 , 28 nov 2017 11:36

Dit betwijfel ik !

Ik koop regel matig bons om in de week uit te gaan eten, en bij één soort heb ik één maal betaald met bankcontact één maal vroeg men mij op iets te klikken waar mijn rekening nummer en naam opstond te klikken.

Ik klikte daarop en er kwam een boodschap is betaald, een éénmalige domicilering, GEEN CODE of kaart moeten ingeven.
Klinkt niet als een fysieke kaartbetaling. Laten we a.u.b. bij de zaak blijven: TS's kaart is fysiek gebruikt in een winkel/automaat zonder zijn medeweten.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#22 , 28 nov 2017 12:29

TS's kaart is fysiek gebruikt in een winkel/automaat zonder zijn medeweten.
Hoe kan een originele kaart, fysiek gebruikt worden als ze in u broekzak zit ????

Ik ben net iets te oud om dit nog te geloven?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 28 nov 2017 13:23

Hoe kan een originele kaart, fysiek gebruikt worden als ze in u broekzak zit ????
TS beweert niet dat de kaart in haar bezit was OP HET MOMENT dat het geld afgehaald werd. Ze zegt dat ze de kaart nog had toen ze merkte dat er geld afgehaald was. Iemand van het gezin zou bijvoorbeeld zonder haar medeweten de kaart even kunnen "geleend" hebben, geld gaan afhalen, en de kaart teruggestoken in de portemonnee. Als deze persoon dan ook nog eens de pincode kent (heeft de topic starter bijvoorbeeld in het oog gehouden bij eerdere betalingen met die kaart), dan kan het dus perfect.

Vandaar ook dat de beelden zo belangrijk zijn. Als dit bij de eigen bank gebeurt is, zouden zij mogelijk zelf wel eens kunnen checken. Indien niet, moet zeker klacht neergelegt worden en aan de polite gevraagd worden of ze de bank alvast kunnen vragen om de beelden van dat tijdstip te bewaren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38600

#24 , 28 nov 2017 14:52

Zoals reeds geschreven zeker aangifte doen.
Als u plaats en datum al kan zeggen aan de politie dan kunnen ze het nodige doen en via hub systemen de opnames laten veiligstellen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#25 , 28 nov 2017 16:01

Als dit gebeurt van uit je gezin dan sta je even ver, en is het zeer triestig daar zal de bank ook niet voor tussen komen, en is het hoogtijd om je pincode te veranderen.

Als ik me goed herinner staat in het reglement dat u persoonlijk aansprakelijk zijt voor misbruik van je kaart .

Heb toch even opgezocht.
Art:7

3°- De klant alsook de kaarthouder hebben de verplichting de kaart aan te wenden in overeenstemming met de bepalingen van dit reglement en de gebruiksmodaliteiten die via de toestellen en terminals of via andere kanalen worden medegedeeld.

Zij treffen bovendien alle redelijke voorzorgsmaatregelen om de veiligheid van de kaart, alsmede
het geheime karakter van de code te verzekeren.

4°- - Hij zal nooit zijn xxx bankkaart ter beschikking stellen van een derde (zelfs niet aan een bekende, een volmachtdrager, een echtgeno(o)t(e) of een familielid).


Hij zal erover waken dat zijn xxx bankkaart steeds op een veilige wijze bij zich of op een veilige plaats bewaard wordt. Hij zal ze bijgevolg nooit onbewaakt achterlaten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 28 nov 2017 16:50

Tja, we speculeren hier maar wat in het rond, hé. Als de topic starter beweert dat zij het geld niet afgehaald heeft, moet ze zorgen dat ze kan BEWIJZEN dat het iemand anders was. En dit kan enkel door aangifte te doen bij de politie, zodat zij op hun beurt de beelden kunnen opvragen.

Meer dan dat kan niemand hier zeggen op dit moment, denk ik. Als de TS nalaat om aangifte te doen, en het geld is niet in een automaat van haar bank afgehaald (maar bijvoorbeeld bij een andere bank), dan heeft haar bank geen enkele reden om aan te nemen dat de TS het NIET was en zal er niet terugbetaald worden. Iedereen kan zo ergens een hoop geld gaan afhalen, en dan tegen zijn bank zeggen: "Jamaar, dat was ik niet! Ik wil dit geld terug!". Als de TS dus geen aangifte doet, betekent dit in de ogen van de bank dat ze niet wil dat dit verder onderzocht wordt. En dat is (terecht) verdacht...

Dus nogmaals: aangifte doen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#27 , 28 nov 2017 19:55

De vraag is van wat ga je aangifte doen??

Dat er geld van je rekening gehaald is met je originele kaart, maar ze was niet verloren of gestolen, want ze zat in je geldbeugel !

Maar ik ben nu niet den slimsten van Vlaanderen, maar zoiets begrijp ik totaal niet!

Ik heb nu ook de boeken van Harry poter niet gelezen, van daar misschien
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

P-Stone
Berichten: 280

#28 , 28 nov 2017 20:00

De vraag is van wat ga je aangifte doen??
Dat er geld van je rekening gehaald is met je originele kaart, maar ze was niet verloren of gestolen, want ze zat in je geldbeugel !
Maar ik ben nu niet den slimsten van Vlaanderen, maar zoiets begrijp ik totaal niet!
Ik heb nu ook de boeken van Harry poter niet gelezen, van daar misschien
Het kan ook zonder Harry Potter : oplichters kunnen immers vrij gemakkelijk uw bankkaart kopiëren. En vervolgens met "jouw" kaart (de kopie dus) geld afhalen of betalingen doen, terwijl de kaart toch wel in jouw zakken zit.
Daarom is het zo belangrijk om meteen aangifte te doen en de camerabeelden van de bankautomaat te laten nakijken.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#29 , 28 nov 2017 21:31

1) Slechts een minderheid van de Belgische bankkaarten ondersteunt dit momenteel.
Ik moet tegenwoordig toch moeite doen om iemand te spotten zonder bankkaart met RFID.
2) Je moet de kaart fysiek in bezit hebben daarvoor.
Of de RFID tag gekopieerd hebben.
Stel nu dat ik met een kopieertoestel in mijn zak heel dicht tegen jou kom staan (en dus grensoverschrijdend gedrag zou vertonen, of laten we er zelfs even van uit gaan dat we samen op een bus of op een trein staan, die overvol is), dan is de kans bestaande dat die kopieerder de RFID tag van jouw kaart kan uitlezen (als je tenminste een kaart hebt, en ik goed gegokt heb van positie).

Het hoeft maar 1x goed te gaan op 1000 pogingen, en je hebt een bankkaart waarmee je 49.99 euro kunt afhalen zonder problemen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#30 , 28 nov 2017 22:06


Het hoeft maar 1x goed te gaan op 1000 pogingen, en je hebt een bankkaart waarmee je 49.99 euro kunt afhalen zonder problemen

.
Verleden week zei iemand van de bank dat er nog geen enkele klacht van zulke praktijken is gesignaleerd .

Gaan de mensen nu echt gaan geloven in Sinterklaas ?

Welke crimineel gaat al deze moeite doen en risico nemen voor 49,99€ ??

Sorry maar voor criminelen zijn er snellere manieren om geld te verdienen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”