Europees aanhoudings mandaat

wilfergrowling
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Europees aanhoudings mandaat

#1 , 22 sep 2017 13:30

Beste,

Op welke manier kan ik te weten komen indien er een Europees aanhoudingsbevel tegen mij is uitgevaardigd door Belgie?
Merk op dat ik niet in de EU woon of gedomicilieerd ben.
Kan ik hiervoor simpelweg een Belgische advocaat aanstellen of de Procureur des Konings aanschrijven?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 sep 2017 15:39

Kom gewoon eens op verlof naar Europa, en dan weet je het. :lol:

wilfergrowling
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2017 07:20

Haha ja dat is inderdaad de eenvoudigste manier... Maar ik zou het opprijsstellen mocht er een alternatieve manier zijn:

Ongeveer 2 jaar geleden ben ik bij de passpoort controle in Parijs tegengehouden omdat ik dus blijkbaar geseind stond. Ik heb mij niet verzet tegen mijn uitlevering aan Belgie, echter werd ik plots na 3 weken hechtenis vrijgelaten met als reden dat belgie mijn uitlevering niet langer nodig achtte.
Nadat ik mijn zaken in Parijs gedaan heb en het vliegtuig terug wou nemen werd ik opnieuw staande gehouden bij de paspoort controle, ongeveer een week na mijn vrijlating. Na contact met europol mocht ik mijn reis verder zetten en het vliegtuig nemen.

Ik wil dus graag weten wat er gebeurd is... En ik wil graag vermijden dat hetzelfde gebeurd wanneer ik opnieuw naar een EU land afreis, niet nodeloos in hechtenis mijn uitlevering afwachten om dan later te horen dat het niet nodig is/was.

M.a.w. als ik weet dat er een zaak tegen mij loopt en waarvoor ik berecht moet worden kan ik mijn terugkomst hierop voorbereiden inzake mijn familiaal en professioneel leven. Anders kom ik (en mijn naasten) gewoon voor verassingen te staan en verspil ik tijd.

Dank!

Reclame

P-Stone
Berichten: 280

#4 , 23 sep 2017 17:00

Men vergeet wel eens iemand te ontseinen. Mogelijks was dat bij hou het geval, en mogelijks is dat rechtgezet bij je bezoek aan Frankrijk. Een reden voor de seining zou bijvoorbeeld geweest kunnen zijn dat je naar het buitenland vertrokken bent zonder je uit te schrijven op de gemeente.
Je zou eens kunnen bellen of mailen naar de politie van je laatste woonplaats en vragen of je geseind staat. Als dat zo is, kan je een advocaat laten uitzoeken waarom men naar jou op zoek is.

wilfergrowling
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 sep 2017 19:13

Men vergeet wel eens iemand te ontseinen. Mogelijks was dat bij hou het geval, en mogelijks is dat rechtgezet bij je bezoek aan Frankrijk. Een reden voor de seining zou bijvoorbeeld geweest kunnen zijn dat je naar het buitenland vertrokken bent zonder je uit te schrijven op de gemeente.
Je zou eens kunnen bellen of mailen naar de politie van je laatste woonplaats en vragen of je geseind staat. Als dat zo is, kan je een advocaat laten uitzoeken waarom men naar jou op zoek is.
Dankje!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”