Gefilmd door politie en nadien uitgezonden op TV

Citizen14
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Re: Gefilmd door politie en nadien uitgezonden op TV

#16 , 11 sep 2017 10:24

Waarom doe jij zo giftig tegen mij?
Denk je dat je frustraties of zo welkom zijn bij me ?
Ik had in mn post gevraagd van zich te onthouden van negatieve kritiek ed. maar je kan het niet laten of zo ?
Uiteraard moet de productie de personen die ze kenbaar in beeld gaan brengen contacteren... Dit is ook bij iedereen gebeurd, behalve bij mij.
Ze gebruiken beeldmateriaal van de politie en deze laatste beschikken over de eventuele nodige persoonlijke gegevens.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Citizen14
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#17 , 11 sep 2017 10:45

Uiteraard moet de productie contact opnemen en toestemming vragen aan de personen die ze kenbaar in beeld gaan brengen.
Dit is ook bij iedereen gebeurd, behalve bij mij.

"De belangrijkste voorwaarde is dat iedereen die in de reeks komt toestemming moet geven. Daar hield iedereen zich mooi aan".
Dit schrijft HLN Gent.

Hier werd een grove fout gemaakt en dat werd me twee dagen terug ook bevestigd door de verantwoordelijke van de persdienst bij de politie zelf, die begrepen het op het eerste zicht ook niet hoe dat kon gebeuren.

"En als jij wil dat ze u zeker contracteren moet je uw GSM nummer op uw voorhoofd plakken, en al helemaal zeker na 5 jaar."
Het kan anders.. Ik ben daar bij de politie een verklaring gaan afleggen, deze beschikken ongetwijfeld over mn contactgegevens. Als de productie (al dan niet in samenspraak met de politie) mn beelden wil uitzenden, dan hoorden ze meteen even mn gegevens op te vragen daar.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#18 , 11 sep 2017 11:01

Wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten
(Belgisch Staatsblad, 27 juli 1994)

Gewijzigd bij wet van 3 april 1995 houdende aanpassing van de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten, B.S. 29.04.95

Artikel 10.

De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden

http://home.scarlet.be/registryoffice/site/aw.htm
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Citizen14
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#19 , 11 sep 2017 11:12

Dankuwel voor de info

Citizen14
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#20 , 11 sep 2017 13:16

En welke acties zou u dan ondernemen tegen de problemen ?

Al uw observaties dagelijks nauwkeurig noteren in een dagboek en na enkele maanden alles eens aandachtig herlezen met een kritische geest.
Ja, akkoord, dat doe ik ook geregeld. Sinds kort gaat het wat beter met me, maar in het verleden deed ik dit dagelijks, vaak uit noodzaak omdat ik die waanzinnige omstandigheden (zoals bv. praktisch achtervolgd worden door een helikopter, is een drietal keer gebeurd) niet meer kon vatten.
Ik werd afgeluisterd in mn woning in het kader van hun onderzoek (dit is geen paranoïa, er worden miljoenen mensen afgeluisterd vandaag de dag), en ik verdroeg die controle amper. Ik ben me ook op zeer korte tijd opeens bewust geworden van veel, daarvoor bestonden die dingen niet in mn wereld. In ieder geval, dat schrijven hielp enorm om een klein beetje vat op de zaken te houden.

Als ik het nadien herlees met een kritische geest vind ik spijtig genoeg weinig tot geen hallucinaties of dergelijke terug.
Spijtig, want het zou een soort van opluchting voor me zijn.

Doordat ik de controle over me van buitenaf moeilijk verdroeg, raakte ik ook vaak de controle kwijt over mezelf in mn "privé" sfeer, huishouden, relatie ed. Ik maakte me geregeld, binnen de integriteit van mn woning, kwaad op de overheid en haar instanties, en hoe dit in elkaar leek te zitten, voor mij toch alleszins. Op die manier ging de bal aan het rollen en werd ik waarschijnlijk nog verdachter of gevaarlijker of zoiets.

Maar, in je eigen woning zeg en doe je toch wat je wil, of niet ? Het is niet dat ik een aanslag of zo zit voor te bereiden of gelinkt ben aan criminele activiteiten.

Het enigste wat me mogelijk leek was Comité P aanschrijven, de klacht is ruim een maand geleden aanvaard, maar ik heb nog steeds geen verdere post van hun mogen ontvangen.

Ik moet het gewoon afwachten, en aanvaarden, maar nu met dat filmpje op tv zit ik me af te vragen of ik niet beter is met een advocaat ga spreken.
Gaat dit allemaal niet veel te ver, of is dat misplaatste naïeve verontwaardiging van me ?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#21 , 11 sep 2017 13:27

Ik ben nogal practisch ingesteld en daarom volgende raad:

-Ik zou een gage vragen voor het optreden in dat filmpje. Met dat geld koopt u een opnameapparaat.
-Daarmee neem u de verdachte geluiden op die u hoort.
-Vervolgens beluistert u enkele dagen nadien samen met de politie of met een familielid de opnames.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”