Medeplichtig slagen en verwondingen?

EnricoP
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Medeplichtig slagen en verwondingen?

#1 , 08 sep 2017 18:43

Beste,


Ik was onlangs aan het rijden met een vriend van me in de wagen, deze had een opstootje met iemand en is uit mijn wagen geklommen om daarna een slag aan de desbetreffende persoon uit te delen.

Ikzelf ben ook uitgestapt maar heb de persoon met geen vinger aangeraakt.
We zijn daar na de wagen terug ingestapt en zijn weggereden.

Nu heeft het slachtoffer mijn nummerplaat van me onthouden en dit doorgegeven aan de politie.

Ik krijg nu een uitnodiging tot verhoor bij de politie als verdachte van slagen en verwondingen.

Wat houdt dit in voor mij? Moet ik me veel zorgen maken? Ook het feit dat ik niet graag de naam van mijn vriend zou willen meegeven, verzwaard dit mijn medeplichtigheid?

Wat kunnen de gevolgen zijn?

Het slachtoffer was haast niet gewond behalve een bebloede lip maar niets dat hem werkonbekwaam of dergelijk zou hebben gemaakt.

Dank bij voorbaat voor uw reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 sep 2017 18:51

Je kan al vervolgd worden voor schuldig verzuim ...
Goeie vrienden heb jij overigens!

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 08 sep 2017 19:01

Hoe weet u dat hij niet gewond is of werkonbekwaam?
Inderdaad schuldig verzuim
maar mogelijk ook: ( in vet van mij)... U hebt hem geholpen de vlucht te nemen na een wanbedrijf.

Art. 67. Als medeplichtigen aan een misdaad of een wanbedrijf worden gestraft :
Zij die onderrichtingen hebben gegeven om de misdaad of het wanbedrijf te plegen;
Zij die wapens, werktuigen of enig ander middel hebben verschaft, die tot de misdaad of het wanbedrijf hebben gediend, wetende dat ze daartoe zouden dienen;
Zij die, buiten het geval van artikel 66, § 3, met hun weten de dader of de daders hebben geholpen of bijgestaan in daden die de misdaad of het wanbedrijf hebben voorbereid, vergemakkelijkt of voltooid.

Art. 68. Zij die, bekend met het misdadig gedrag van boosdoeners die roverijen plegen of gewelddaden tegen de veiligheid van de Staat, tegen de openbare rust, tegen personen of eigendommen, er een gewoonte van maken hun een onderdak, een schuilplaats of een vergaderplaats te verschaffen, worden als hun medeplichtigen gestraft.

Art. 69.Medeplichtigen aan een misdaad worden gestraft met de straf die, overeenkomstig de artikelen 80 en 81 van dit wetboek, onmiddellijk lager is dan die waarmee zij als daders van die misdaad zouden worden gestraft. [1 Zij worden echter gestraft met twintig jaar tot dertig jaar opsluiting of twintig jaar tot dertig jaar hechtenis indien zij medeplichtig waren aan een misdaad die strafbaar is met levenslange opsluiting of met levenslange hechtenis.]1
De straf tegen medeplichtigen aan een wanbedrijf zal niet hoger zijn dan twee derden van die welke op hen zou worden toegepast, indien zij de daders van dat wanbedrijf waren.

Reclame

EnricoP
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 sep 2017 19:56

Je kan al vervolgd worden voor schuldig verzuim ...
Goeie vrienden heb jij overigens!
Ik heb geen opmerking gevraagd over mijn keuze van vrienden, gelieve de vraag nuttig te beantwoorden, ik ben zelf bevoegd over de keuze van mijn omhang en heb daar geen commentaar over nodig.

prettige avond verder :D

EnricoP
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 sep 2017 20:00

Hoe weet u dat hij niet gewond is of werkonbekwaam?
Inderdaad schuldig verzuim
maar mogelijk ook: ( in vet van mij)... U hebt hem geholpen de vlucht te nemen na een wanbedrijf.

Art. 67. Als medeplichtigen aan een misdaad of een wanbedrijf worden gestraft :
Zij die onderrichtingen hebben gegeven om de misdaad of het wanbedrijf te plegen;
Zij die wapens, werktuigen of enig ander middel hebben verschaft, die tot de misdaad of het wanbedrijf hebben gediend, wetende dat ze daartoe zouden dienen;
Zij die, buiten het geval van artikel 66, § 3, met hun weten de dader of de daders hebben geholpen of bijgestaan in daden die de misdaad of het wanbedrijf hebben voorbereid, vergemakkelijkt of voltooid.

Art. 68. Zij die, bekend met het misdadig gedrag van boosdoeners die roverijen plegen of gewelddaden tegen de veiligheid van de Staat, tegen de openbare rust, tegen personen of eigendommen, er een gewoonte van maken hun een onderdak, een schuilplaats of een vergaderplaats te verschaffen, worden als hun medeplichtigen gestraft.

Art. 69.Medeplichtigen aan een misdaad worden gestraft met de straf die, overeenkomstig de artikelen 80 en 81 van dit wetboek, onmiddellijk lager is dan die waarmee zij als daders van die misdaad zouden worden gestraft. [1 Zij worden echter gestraft met twintig jaar tot dertig jaar opsluiting of twintig jaar tot dertig jaar hechtenis indien zij medeplichtig waren aan een misdaad die strafbaar is met levenslange opsluiting of met levenslange hechtenis.]1
De straf tegen medeplichtigen aan een wanbedrijf zal niet hoger zijn dan twee derden van die welke op hen zou worden toegepast, indien zij de daders van dat wanbedrijf waren.

Bedankt voor uw snelle reactie!

Wat houdt dit in voor mij? word mij hier een straf voor opgelegd of zal dit gesepponeerd worden?

Over het werkonbekwaam kan ik niet zeker spreken, maar ik ben wel zeker dat de desbetreffende persoon er van af kwam met een bebloede lip en dat dit ook het ergste was, dus ik ga hiervan uit, nu is het natuurlijk te bekijken of een dokter dit ook zo vaststeld.

Zal dit tot de rechter komen, zo ja, wat kan mij opgelegd worden?

eylis
Berichten: 8840

#6 , 08 sep 2017 20:14

Of het slachtoffer wel of niet werkonbekwaam is, kan enkel een dokter vaststellen. Er bestaat ook zoiets als werkonbekwaam door de traumatische ervaring. En wat je "omhang" is, is me een raadsel..... Is dat een soort van uitrusting?

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 08 sep 2017 21:12

Vermoedelijk beginnen voor u met een Salduz cat 3 verhoor waarvoor u voorafgaandelijk een advocaat kan raadplegen die u desgewenst kan bijstaan op het verhoor.
Best is dat u naar het verhoor gaat en dan de richtlijnen Salduz volgt. U hebt bv het recht om te zwijgen.
Antwoorden vraag per vraag in uw bewoording -
Indien u niet komt zal ofwel een Salduz 4 verhoor bevolen worden ( indien aan voorwaarden voldaan wordt) - u wordt ofwel thuis opgehaald of op uw werk of aan de grens indien u op een vliegtuig wil stappen of terugkomt.
Of er komt ineens een GDW met een dagvaarding en dan kan u uw verklaring ineens voor de rechter vertellen... wat ik u stellig zou afraden.
Hoe het parket zal reageren is glazen bol kijken . Tegen gratuit geweld is er een nul tolerantie in ons arrondissement bij mijn weten.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 sep 2017 08:00

Je kan al vervolgd worden voor schuldig verzuim ...
Goeie vrienden heb jij overigens!
Ik heb geen opmerking gevraagd over mijn keuze van vrienden, gelieve de vraag nuttig te beantwoorden, ik ben zelf bevoegd over de keuze van mijn omhang en heb daar geen commentaar over nodig.

prettige avond verder :D
Mannen met losse handjes hebben ook dikwijls lange tenen ...

Issued
Berichten: 1227

#9 , 10 sep 2017 08:12

Art. 398
Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot honderd [euro] of met een van die straffen alleen.
Ingeval de schuldige heeft gehandeld met voorbedachten rade, wordt hij veroordeeld tot gevangenisstraf van een maand tot een jaar en tot geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro].

Art. 399
Indien de slagen of verwondingen een ziekte of ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid ten gevolge hebben, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van twee maanden tot twee jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro].
De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en met geldboete van honderd [euro] tot vijfhonderd [euro], indien hij met voorbedachten rade heeft gehandeld
.

Zoals hierboven reeds aangehaald kan een medeplichtige een straf krijgen die gelijk is aan aan twee derde van van de hoofdstrafmaat

Ps voor de geldstraf geldt nog de opdeciem (index) van *6

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 sep 2017 08:21


Ik heb geen opmerking gevraagd over mijn keuze van vrienden, gelieve de vraag nuttig te beantwoorden, ik ben zelf bevoegd over de keuze van mijn omhang en heb daar geen commentaar over nodig.
Als je op een FORUM zo een vraag stelt heb je kans van zo een antwoord te krijgen, het is daarom ook een discussie forum,dit staat hier duidelijk vermeld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 sep 2017 15:47

Ps voor de geldstraf geldt nog de opdeciem (index) van *6
*8 intussen
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Issued
Berichten: 1227

#12 , 10 sep 2017 16:23

Ah nog beter

Rapture
Berichten: 124

#13 , 13 sep 2017 13:19

Beste,


Ik was onlangs aan het rijden met een vriend van me in de wagen, deze had een opstootje met iemand en is uit mijn wagen geklommen om daarna een slag aan de desbetreffende persoon uit te delen.

Ikzelf ben ook uitgestapt maar heb de persoon met geen vinger aangeraakt.
We zijn daar na de wagen terug ingestapt en zijn weggereden.

Nu heeft het slachtoffer mijn nummerplaat van me onthouden en dit doorgegeven aan de politie.

Ik krijg nu een uitnodiging tot verhoor bij de politie als verdachte van slagen en verwondingen.

Wat houdt dit in voor mij? Moet ik me veel zorgen maken? Ook het feit dat ik niet graag de naam van mijn vriend zou willen meegeven, verzwaard dit mijn medeplichtigheid?

Wat kunnen de gevolgen zijn?

Het slachtoffer was haast niet gewond behalve een bebloede lip maar niets dat hem werkonbekwaam of dergelijk zou hebben gemaakt.

Dank bij voorbaat voor uw reacties.
Waren er camera's of andere getuigen?

Indien je zeker bent van niet: ontken gewoon alles.
Slachtoffer claimt slagen en verwondingen, dus moet die dat ook kunnen bewijzen. Dat een dokter een letsel vaststelt is natuurlijk ook geen bewijs, kan evengoed van iets anders zijn.

Zorg er enkel voor dat jij en je vriend hetzelfde verhaal vertellen tijdens het verhoor.

Ja, dit is strikt juridisch advies, geen moreel advies, daarvoor verwijs ik naar het forum van kerk en leven.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 sep 2017 18:42


......
Waren er camera's of andere getuigen?

Indien je zeker bent van niet: ontken gewoon alles.
Jij noemt dit "juridisch advies".

"Kerk en Leven" catalogeert dit onder de rubriek "Criminelen onder elkaar".

Hier liegt men niet! God ziet U!

Franciscus
Berichten: 38599

#15 , 18 sep 2017 23:09

Op een zitting wordt er constant gelogen.
Zelfs onder ede ...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”