Slachtoffer van hacker van eBay en identiteitsfraude bank

GeeVee
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Slachtoffer van hacker van eBay en identiteitsfraude bank

#1 , 01 sep 2017 14:41

De titel is wat verwarrend, maar daar komt het wat op neer ;D

Mijn verhaal is ondertussen een jaar geleden.
Ik kocht op ebay.de een artikel van behoorlijke waarde. Alles zag er ok uit, verkoper met goede feedback, ik kreeg bijkomende foto’s.
Na overschrijving naar zijn bankrekening houdt hij me aan het lijntje.
Ondertussen vraagt hij nog wat zaken, maar soit, lang verhaal kort: ik krijg niets.
Ik heb aangifte gedaan bij ebay, lokale politie, Duitse politie, …
De Duitse politie meldt dat de persoon op wiens naam de rekening stond niet bestaat. Ondertussen hebben ze het onderzoek gestopt omdat ze de e-mails niet kunnen traceren.
De Belgische collega’s laten helemaal niets meer weten, behalve dat ik geen nieuwe e-mails moet doorsturen, waarschijnlijk bang van te veel werk.
Ebay laat weten dat het account van de verkoper gehacked is. Ze zetten dat recht en voor de rest krijg ik 0 informatie.
Via ebay open ik een case dat ik het artikel niet ontvangen heb. Zij concluderen na enkele uren in mijn nadeel en melden dat er geen beroep mogelijk is.
Via FOD Economie krijg ik na aandringen en na 9maand het advies om naar de vrederechter te stappen. Nu is mij helemaal niet duidelijk hoe daaraan te beginnen en tegen wie.

Ik vraag me af of een bank niet verzekerd is tegen identiteitsfraude, want de andere rekening stond op naam van een onbestaande.
Daarbij vind ik het straf dat ik de dupe ben van iemand die ebay gehacked heeft en dat die helemaal geen verantwoordelijkheid opnemen / dragen.

Iemand een advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 01 sep 2017 14:55

Als de verkoper in Duitsland woont, zal je daar een procedure moeten opstarten.
Maar aangezien de politie in Duitsland de verkoper niet vind, zal dit een verloren zaak zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2017 16:15

Ik vrees ook dat je weinig kan beginnen, tenzij tegen eBay zelf. Kwam de transactie in aanmerking voor koperbescherming? Indien wel, en de verkoper bewijst niet dat er iets opgestuurd werd, zou je je geld moeten terugkrijgen en zou eBay het verlies moeten slikken.

Had je via PayPal betaald, had je zo goed als zeker uw geld teruggekregen. Mag ik vragen over hoeveel geld we hier spreken? Als het een paar honderd euro is (of minder), zou ik dit laten rusten, gaat het over een paar duizend euro, is het een andere zaak...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”