Winkeldiefstal 2de maal

Ravdv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Winkeldiefstal 2de maal

#1 , 13 aug 2017 00:07

5 jaar geleden heb ik bij Carrefour een scheermachine van rond de 100 euro gestolen. Ben toen betrapt door een winkeldetective. Ben met de politie moeten meegaan en er is een Pv opgesteld. Heb toen een boete moeten betalen. Vandaag ben ik betrapt op een winkeldiefstal bij Colruyt voor een bedrag van 28 euro door een winkeldetective. Heb onmiddellijk alles bekend en het bedrag betaald. Heb ook toegegeven dat ik sinds einde juni al een 5 tal keer voor kleine bedragen (rond de 15 euro)artikelen gestolen heb. Winkeldetective wist dit. Politie is gekomen en er werd op het kantoor een pv opgesteld die naar parket verstuurd wordt. Ik heb financiële problemen en heb dit meegegeven.
Ik heb heel veel spijt van wat ik gedaan heb.
Kan er iemand mij een indicatie geven van wat de gevolgen/straf kunnen zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 13 aug 2017 10:16

Art. 463. Diefstallen, in dit hoofdstuk niet nader omschreven, worden gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank.

De geldboete : lees euro ipv frank en vermenigvuldig met zes.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jef007
Berichten: 1679

#3 , 13 aug 2017 10:46

ik ben ook winkelier en meestal hebben lui als u spijt dat ze betrapt zijn, niet dat ze pikken

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 13 aug 2017 16:59

Zijn de opdeciemen niet naar 8 gebracht.
Ja dus
https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... /geldboete

Heeft de politie nu ook foto's en vingerafdrukken genomen?
En dat is niet uw tweede winkeldiefstal maar uw 7de door u bekend.

Een winkel waar u voor € 1000 steelt ... heeft volgende kosten
- aangifte en tijdsverlies bij politie.
- afboeken van gestolen goederen.
- inventaris opstellen en aanpassen ( en hopen dat belastingen het aanvaarden)
- het bedrag aankoop+ winst+ BTW door meerverkoop trachten re recupereren.
- indien hij al verzekerd is ... kans dat de premie na 7 maal flink in de hoogte schiet.
- enz enz

Ravdv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 aug 2017 17:54

Ja, vingerafdrukken en foto's zijn genomen.
Ik wou de schade van de gestolen goederen vergoeden maar mocht niet van de gerant van de winkel. De vergoeding is wel gebeurd voor de goederen die nu gestolen had.
Ik mag ook nog met mijn fAmilie naar de winkel verder komen boodschappen doen

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 13 aug 2017 19:01

Winkel kan uw aanwezigheid verbieden.
U staat nu nationaal geregistreerd voor winkeldiefstallen in het ANG register van de veiligheidsdiensten.
Kan is redelijk dat het parket nu volgende stappen zal zetten.
Ik vermoed dat u nog niet verhoord bent want dat is bij heterdaad een Salduz 4 verhoor met advocaat.

Ravdv
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 aug 2017 19:09

Ik ben reeds verhoord op het politiekantoor en heb verteld dat ik alles toegeef en heb geen advocaat gevraagd. Verhoor is dus al doorgegaan

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 13 aug 2017 21:26

Als Salduz 3 dan .... nu is het openbaar ministerie aan zet... deze kunnen van geldboete over werkstraf - enkelband - opschorting- voorwaardelijk - met voorwaarden enz voorstellen
Sommige zaken kunnen ze bij wijze van minnelijke schikking - uiteraard als het naar veroordelingen gaat enkelband - opschorting enz zal het de rechtbank zijn.
En de vorige keer hebt u al een boete gekregen....

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”