Slachtoffer van vandalisme en verbale agressie door een buur met een psychologische aandoening

T_T
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Slachtoffer van vandalisme en verbale agressie door een buur met een psychologische aandoening

#1 , 04 aug 2017 01:16

Ik zal eerst de situatie schetsen:

Enkele maanden geleden ben ik slachtoffer geworden van een ongeval. Een buur is toen met zijn wagen tegen mijn woning gereden met materiële schade aan mijn woning en wagen, door rondvliegend puin, als gevolg. De persoon was enorm agressief en heeft vluchtmisdrijf gepleegd. Maar dankzij mijn bewakingscamera stond het ongeval, zijn gezicht en nummerplaat duidelijk op beeld. Ik heb toen een PV laten opstellen en de camerabeelden aan de politie bezorgd.
Toen de dader enige tijd later uiteindelijk verhoord werd bij de politie en tot de ontdekking kwam dat heel het incident gefilmd is geweest, zijn zijn stoppen doorgeslagen. Hij heeft toen geprobeerd mijn voordeur in te trappen, met bebloede handen mijn wagen en voordeur vol bloed gesmeerd en me verbaal bedreigd. Toen is de politie nogmaals langs geweest maar wilden hem niet oppakken omdat er "geen zware materiële schade en gewonden" waren. Ik heb toen enkel een klacht kunnen neer leggen maar daar is verder niets mee gebeurd.
Nu enkele weken na het vorige incident heeft hij deze stunt voor nog onbekende reden nogmaals uitgehaald met mondelinge bedreigingen en bijkomend een deuk in mijn wagen gestampt. Nogmaals de politie er bij gehaald, weer een PV laten opstellen en de camerabeelden binnen geleverd. En uiteraard weer het zelfde verhaal dat er niets aan kan gedaan worden omdat ze hem niet op heterdaad hebben kunnen betrappen...
Via de politie en buren ben ik te weten gekomen dat de persoon in kwestie al jaren een probleemgeval is en met zware psychologische problemen zit.

Nu kan dit zo niet verder, ik doe 's nachts geen oog meer dicht. Zijn aanvallen zijn totaal onvoorspelbaar. Hij heeft het op mij gemunt omdat hij vermoedelijk in de problemen zit door de verzekeringskwestie van het ongeval. Ik heb het gevoel dat dit weer zo een situatie is waar er eerst zwaar gewonden moeten vallen vooraleer dit ernstig wordt genomen. En zijn acties worden steeds drastischer.

Wat kan ik hier tegen doen binnen de wettelijke grenzen?


Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 04 aug 2017 10:39

Heeft, voor zover u weet, de politie na de feiten contact opgenomen met de procureur met het oog op een dringende collocatieprocedure?
"sowieso" schrijf je zo.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 05 aug 2017 07:26

artikel 18 Wet Politieambt: “De politiediensten houden toezicht op de geesteszieken die hun
gezondheid en veiligheid ernstig in gevaar brengen of die een ernstige bedreiging vormen voor het
leven en de lichamelijke integriteit van anderen. Zij beletten dat zij ronddwalen, vatten hen en lichten
onmiddellijk de procureur des Konings in...

Wat we hierboven lezen kan kort samengevat worden als: De geesteszieke moet een gevaar voor zichzelf of anderen vormen. Hierbij is het belangrijk rekening te houden dat dergelijk gevaar moet gericht zijn naar personen. Als die dus op uw deur staat te trappen, zijn dit enkel beschadigingen aan een onroerend goed.

Er lopen in menig zone dergelijk "zotten" rond, waartegen de politie weinig tot niets kan doen. Op zich zich zijn de feiten niet "zwaar" genoeg en hierbij wil ik geen afbreuk doen op het effect die een dergelijke buur op uw gemoedsrust heeft. Maar als die persoon al jaren een probleem is en daarbij nog nooit een persoon zelf heeft aangevallen kan men inderdaad enkel maar het zoveelste pv opstellen. De beslissing ligt nadien bij het parket. Die bekijken of de zaak voorkomt.

Het besmeuren met bloed is voor u zeer verontrustend maar juridisch gezien is dit gelijkaardig aan graffiti.

Voor zover ik het lees kan men eventueel de man met regelmaat van zijn vrijheid beroven voor verstoren openbare orde, maar indien hij rustig in zijn eigen huis zit tegen dat de politie ter plaatse is... Dan kunnen ze in mijn ogen enkele doen wat ze hebben gedaan.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 05 aug 2017 09:42

Tiens, dan vind ik artikel 18 hier wél van toepassing: door de herhaalde agressieve aanvallen van de geestelijk "getroubleerde " buur wordt aan de mentale integriteit van de poster schade toegebracht. Hier kan je binnen afzienbare tijd een hartaanval van krijgen...Stap naar de dokter en vraag of er medisch indicaties zijn voor een stressgerelateerde diagnose :verhoogde bloeddruk, depressie etc... en laat er een verslagje van maken. Stress, burn-out en depressie zijn ook levensbedreigende aandoeningen...Om nog niet van de veiligheid van de kinderen in het gezin te spreken. Een kind hoort niet bang te zijn dat er een kerel hun woning binnendringt.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 06 aug 2017 02:28

Een PDK overtuigen om een dringende collocatie te doen omwille van stress of burnout ... dat gaat niet pakken. Je gaat iemand van zijn vrijheid beroven voor een langere tijd en daar gaat men niet licht over. Na de pdk komt er een dokter. Die onderzoekt de geesteszieke om vast te stellen of hij een gevaar vormt. Voorgaande diagnoses doen er niet toe op dat ogenblik. Enkel zijn geestesgesteldheid op dat ogenblik.

Als de betrokkene terug in zijn woning zit tegen dat de politie ter plaatse is, kan je niet veel beginnen aangezien je als politie dan geen vaststellingen hebt van de geestesgesteldheid van betrokkene.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 06 aug 2017 09:17

@issued, nee natuurlijk geen collocatie omwille van een burn-out: zo stel je het te zwart-wit voor. Maar wél een forse aanval op je mentale en lichamelijke integriteit als je constant zorgen moet maken over een kerel die je voordeur komt inbeuken en verbaal agressief is. Daarom adviseer ik poster om een verslag van zijn dokter te vragen mbt zijn stressklachten; Dit kan hij toevoegen als hij klacht ,neerlegt voor belaging bij de politie. Het kàn niet dat poster dit moet blijven verduren. Dit is belaging en dat is wél strafbaar.

Issued
Berichten: 1227

#7 , 06 aug 2017 13:43

Ja inderdaad. Ik trachtte enkel duidelijk te maken voor T_T dat er op korte termijn niets kan worden gedaan. Voor de feiten is reeds over opgesteld (en eventueel nog niet afgewerkt) Er kan gevraagd worden om belaging hierin op te nemen en dat kunnen de medische attesten daarbij gevoegd worden

Jolanda
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 aug 2017 15:14

Ik lees net uw probleem... dit soort hoort niet los te lopen wat mij betreft ze zijn ontvankelijk voor straf dat leert ze niet en zal ze nooit leren ook.
Kortom deze taal verstaan ze niet en willen het niet verstaan ook, u dient de zelfde taal te spreken en ander te verhuizen. heel veel sterkte

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”