Burenoverlast

Wacko1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Burenoverlast

#1 , 31 jul 2017 12:37

Graag had ik een beetje info gehad wat ik kan doen in verband met burenoverlast
Heb al paar keer politie moeten bellen voor nachtlawaai.
gisteren was het weer zover heb ik 101 gebeld met melding dat ik klacht wilde neerleggen voor nachtlawaai
toen politie aan kwam hebben ze eerst naar de buren geweest en dan naar mij ik vroeg hun om toch klacht te willen doen hebben ze mij
uitgelachen en gezegd het is nu toch stil dus we zien geen reden om jouw klacht op te nemen.
wat kan ik doen ik radeloos.
is al meer dan 2 jaar bezig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 31 jul 2017 12:40

politie is VERPLICHT om u klacht te noteren en een PV op te maken, als zij dit weigeren contact opnemen met de politiecommissaris.

helpt dit niet, kan u steeds klacht indienen bij het comité P

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2017 14:51

En iedere keer opnieuw klacht indienen bij overlast, zodat het "dossier" dikker wordt. Op een gegeven moment zal de politie het ook beu worden en een hartig woordje met de buren gaan praten. Als ook dat niet helpt, hebt u toch een stevig dossier om naar de vrederechter te gaan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 31 jul 2017 15:31

Klopt ... uiteraard als de politie eerst naar de buren gaat ... normaal scenario: van buiten al te horen of van in de gemene delen van een appartementsgebouw of van bij u thuis. en dan pas gaat men naar de buren.
Overlast is een zaak die de politie zeker moet aanpakken en uitlachen is daar helemaal niet bij integendeel.
U kan inderdaad Comité P in kennis stellen of eens gaan spreken met de commissaris verantwoordelijk voor de interventiediensten.
Het niet naleven van aangifteverplichting is een ambtsfout en normaliter wordt daar niet licht overgegaan.
En elke maal belt u 101 -- opgelet overlast is niet gebonden aan uren dus kan ook op 14 uur in de namiddag zijn of op 9 uur 's morgens.

PS in een aantal gemeenten bestaat er een dienst burenbemiddeling die kan u na het gesprek / klacht comité P ...en of meerdere aangiften en PV's ook inschakelen.

P-Stone
Berichten: 280

#5 , 31 jul 2017 20:24

Volgens mij is de politieploeg die ter plaatse komt niet verplicht een klacht te noteren. Zij doen een vaststelling van de feiten en noteren die in een Proces Verbaal, diegene die een klacht wilt indienen kan dit ten burele gaan doen.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 31 jul 2017 23:30

Dan hadden ze dat moeten zeggen ...maar het verhoor van een slachtoffer zal toch niet zoveel tijd innemen.
Kan begrijpen dat een 101 ploeg geen verhoren gaat doen van niet dringende zaken die niet op dat ogenblik zijn gebeurd ....maar op het moment zelf ...Politie staat ten dienste van en burgers (slachtoffers) moeten niet gaan rondrijden en nog extra tijd verliezen.

Denk niet dat dat in de operatieprocedures zo zal beschreven zijn.

Trouwens de reden die de politie was omdat het nu stil was....wat totaal naast de kwestie is.

P-Stone
Berichten: 280

#7 , 01 aug 2017 22:34

Dan hadden ze dat moeten zeggen ...maar het verhoor van een slachtoffer zal toch niet zoveel tijd innemen.
In deze case wilt "het slachtoffer" een klacht indienen. Het gaat dus niet om een slachtofferverhoor, maar om het neerleggen van een klacht. Maar bon...
Een slachtoffer verhoren neemt niet veel tijd in neen. Als de interventieploeg een laptop en een printer mee heeft, kan ter plaatse een verhoor gedaan worden, uitgetypt en afgeprint worden, nagelezen door de melder (het slachtoffer), en kan deze laatste ondertekenen. Half uurtje ?
Als de ploeg geen "mobiel secretariaat" meeheeft wordt het verhoor -of in casu de klacht- in een boekje genoteerd, moet het vervolgens ten burele uitgetypt worden en moet de melder vooralsnog ten burele gaan voor de nalezing en ondertekening. Daarenboven is dit niet meer dringend : de interventieploeg heeft immers het probleem opgelost door het lawaai te doen stoppen. Dus de melder kan op een moment dat het hem/haar best past de klacht gaan formuleren ten burele.
Waarschijnlijk heeft de operator die de 101-oproep beantwoord heeft dit ook gezegd, maar mensen die gehinderd worden door lawaai van de buren zijn vaak zo boos of gefrustreerd dat ze dit niet willen horen (ik kan natuurlijk niet zeggen dat dit hier ook het geval was). Wat wel begrijpelijk is.
Politie staat ten dienste van en burgers (slachtoffers)...
Inderdaad. op hetzelfde moment zijn er allicht geweldplegingen/inbraken/ongevallen/... die een hogere prioriteit hebben dan een klacht voor nachtlawaai te noteren. En vergeet niet : het probleem is (al dan niet tijdelijk) opgelost : het lawaai is gestopt.
Denk niet dat dat in de operatieprocedures zo zal beschreven zijn.
Ik denk het wel. Enkele jaren geleden toch...

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 05 aug 2017 12:22

Zoals reeds geschreven is het vermoedelijk een heterdaad zaak.
Het niet noteren van de aangifte (bij herlezing) zou kunnen maar in principe zal dat dan toch een beslissing zijn van een OGP/ officier radiokamer.

Inzake aansturen van interventie-eenheden. Gezien daar niets van in bericht van topic starter staat is het volledig koffiedik kijken.

Er zijn wel een reeks antwoorden gekomen maar geen bijsturing / verduidelijking van poster.

BloodNight
Berichten: 621

#9 , 05 aug 2017 12:35

Eerst en vooral hangt het er vanaf wat voor overlast het is. Dit is meestal een GAS feit of een gemengde inbreuk. Dit is zo voorzien in het merendeel van de politiezones/gemeentes. Uiteindelijk is het eenvoudig, geen overlast geen PV. Btw ik zie het parket geen overlast vervolgen.

Wacko1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 aug 2017 16:30

Sorry dat ik zo laat reageer maar ben al gans de week niet goed geweest van het voorval.
Maandag na de feiten heb ik gebeld naar politie bureel daar iemand van de chefs aan de lijn gehad en mijn verhaal gedaan
deze had mij belooft dat de betrokken politie woensdag naar hem moest en dan toch klacht komen opnemen bij mij maar vandaag zaterdag
nog niemand gezien van politie eerlijk gezegd ik durf niet meer te bellen naar de 101 omdat ik toch niet gehoord wordt
wil iedereen toch bedanken voor de reacties

Wacko1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 aug 2017 16:59

Om het verhaal volledig te zeggen.
Is als volgt sinds 2 jaar zijn mijn nieuwe buren er en het eerste weekend werd er aan mijn deur gebeld met stukje brood en melding dat
er veel lawaai ging zijn omdat instuif was van het appartement heb me daar niet in druk gemaakt.
maar een appartement van 3 personen met 35 bezoekers kan u verzekeren dat is veel lawaai hoor bon.
Weekend 2 waren ze daar terug met brood en melding van veel lawaai heb toen gezegd dat is toch niet voor alle dagen zo en brood geweigerd
en sinds dien is het bijna alle dagen veel lawaai na 22u omdat bezoek maar na 22u komt om te eten
heb zeker al 6 maal politie opgebeld voor nacht lawaai zijn altijd eerst naar mij gekomen om klacht op te nemen dan bij de buren
tot zondag.
Had gebeld naar 101 voor nachtlawaai met nadrukkelijk melding dat ik klacht wilde indienen, persoon van 101 heeft doen gezegd ok is genoteerd
Toen politie toe kwam hebben ze eerst aan gebeld bij buren heeft 5 min geduurd voor ze open deden.
na 5 min bij buren geweest te zijn ging mijn bel ik deed open en hoorde al in de gang dat stil was toen ik hun vroeg om toch mijn klacht te willen opnemen hebben ze mij gezegd dat ik maar beetje verdraagzamer moet zijn en geen klacht kon indienen omdat het toen stil was

Jolanda
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 aug 2017 15:19

politie is idd verplicht de klacht serieus te nemen maar wat helpt dat?
De geen die de klacht heeft neergelegd zal aldoor het mikpunt zijn van treiterij.
Dit is mogelijk gemaakt dank zij het niet optreden. Indien men tegen dit harder en frequenter zal gaan op treden zal het zeer zeker minderen.
Maar men geeft hier de prioriteit niet aan en beseffen niet dat klein crimineel gedrag blijft groeien omdat het mogelijk is dat het kan groeien!

Als ik van u was, probeerde ik daar weg te gaan, niets zal u helpen

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”